گام به گام با سجام

تاریخ انتشار : 1400/01/23

شناسايي يکباره و واحد براي فعاليت در بازار سرمايه ساده‌ترين تعريفي است که مي‌توان از «سجام» داشت.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) ، سجام يا همان «سامانه جامع اطلاعات مشتريان» از سوي شرکت سپرده‌گذاري مرکزي و با هدف ارائه خدمات زيرساختي يکپارچه و فراگير به فعالان بازار سرمايه به‌ويژه سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي و ايجاد درگاه واحد خدمات‌دهي به تمامي ارکان بازار، نهادهاي مالي، ناشران و مخصوصاً سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي و در راستاي اجراي قانون مبارزه با پول‌شويي (مصوب ۱۳۸۶) و قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم (مصوب ۱۳۹۴) راه‌اندازي شده است. ثبت‌نام در سامانه سجام براي هر فعاليت بورسي لازم است.

چرا ثبت‌نام در سامانه سجام ضروري است؟

کليه فعالان بازار سرمايه کشور (بازار اوراق بهادار و بورس‌هاي کالا) اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي، ايراني و خارجي مکلف به ثبت‌نام در اين سامانه هستند. ثبت‌نام در اين سامانه جايگزين ارائه تمامي مدارک و اطلاعات ضروري خواهد بود که اشخاص موظفند هنگام دريافت خدمات نسبت به ارائه آنها اقدام کنند.

مزاياي سجامي شدن چيست؟

طبق قوانين و مقررات هرگونه خدمات‌دهي به مشتريان حقيقي و حقوقي در بازار سرمايه منوط به شناسايي و ثبت اطلاعات اشخاص است و ثبت‌نام در سجام يک‌بار براي هميشه و يک‌بار براي کليه ارکان بازار از جمله تشکل‌هاي خود انتظام، نهادهاي مالي، خريداران واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ناشراني خواهد بود که در بازار سرمايه اقدام به ارائه خدمات مي‌کنند.

- ثبت‌نام‌کنندگان پس از احراز هويت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمايه بي‌نياز مي‌شوند و با يک‌بار ثبت‌نام به کليه خدمات بازار سرمايه ايران دسترسي خواهند داشت.

- در مراجعات خود به نهادهاي مالي اعم از کارگزاري، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي تأمين سرمايه و… ديگر نياز به شناسايي مجدد نخواهيد داشت.

- ارسال تمامي اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطي ارائه‌شده از سوي شما در سامانه سجام انجام مي‌گيرد.

- تغيير در اطلاعات ارتباطي، از جمله نشاني محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقيماً در سامانه سجام انجام مي‌دهيد و تمامي ارکان بازار سرمايه از آن مطلع خواهند شد.

- کليه مطالبات و عايدي نقدي شما در بازار سرمايه، به شماره‌حساب اعلامي متعلق به شما در سامانه سجام واريز خواهد شد و شما قادر خواهيد بود شماره حسابتان را در صورت صلاحديد تغيير دهيد.

انتقال به قسمت مراحل ثبت نام در سجام

مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام

کليه فعالان حقيقي و حقوقي بازار سرمايه (بازار اوراق بهادار و بورس‌هاي کالا) که مليت ايراني يا خارجي هستند براي ثبت‌نام در سامانه سجام طي مراحل مختلف که در ذيل آمده اطلاعات شخصي خود را ثبت کنند.

•                                    مراجعه به سايت سجام به آدرس https://sejam.ir

•                                    انتخاب گزينه ثبت‌نام در سايت سجام

•                                    واردکردن شماره تلفن همراه و کد ملي به نام ثبت‌نام‌کننده (شرط ثبت‌نام در سجام اين است که بايد نام دارنده شماره همراه، با نام شماره ملي ثبت شده يکي باشد)

•                                    ارسال کد تأييد ۵ رقمي به تلفن همراه متقاضي

•                                    واردکردن کد تأييد در سايت

•                                    تعيين مليت و حقيقي يا حقوقي بودن متقاضي

•                                    اعلام هزينه ثبت‌نام در سامانه

•                                    پرداخت هزينه ثبت‌نام از طريق درگاه بانک

•                                    تکميل فرم‌هاي ثبت‌نام و بارگذاري مدارک خواسته شده (درصورت ثبت نام بعنوان نماينده)

•                                    استعلام اطلاعات واردشده توسط متقاضي از مراجع ذيصلاح

•                                    ارسال نتيجه استعلام از طريق پيامک به متقاضي (ارسال کد رهگيري در صورت استعلام موفق و اعلام اشکال و بازگشت به بخش ويرايش اطلاعات در صورت ناموفق بودن استعلام)

•                                    احراز هويت الکترونيک و يا حضوري (در صورت ثبت نام بصورت نماينده نيازمند احراز هويت حضوري هستيد)

.                                    احراز هويت الکترونيک: مراجعه به ليست سامانه هاي احراز هويت الکترونيک در سامانه سجام و انتخاب يکي از آن ها / ارائه سريال درج شده در پشت کارت ملي هوشمند(و يا رسيد کارت ملي هوشمند)/ ضبط و ارسال ويدئو مطابق با ضوابط اعلام شده در سامانه احراز هويت/ ارسال امضاي صحيح از خود/ مطالعه و تائيد تعهدات

.                                    احراز هويت حضوري:  مراجعه به ليست مراکز پيشخوان دولت/بانک و يا کارگزاري و انتخاب مرکز موردنظر/ مراجعه به مرکز احراز هويت/ ارائه کارت ملي هوشمند و مدارک نمايندگي / چهره‌نگاري از متقاضي / تائيد و امضاي فرم ها/ نهايي‌کردن اطلاعات

•                                    ارسال کد بورسي به شماره همراه

•                                    علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بيشتر مي توانند به آدرس اينترنتي  https://sejam.ir مراجعه کنند.