خارجي‌ها پارسال ۵۶ ميليون دلار در مازندران سرمايه‌گذاري کردند

تاریخ انتشار : 1400/01/25

ساري - ايرنا - مديرکل امور اقتصادي و دارايي گفت که سال ۹۹ بيش از ۵۶ ميليون دلار مجوز سرمايه‌گذاري در استان صادر و تمامي آنها وارد فاز عملياتي شد و بعضي‌ها هم به بهره‌برداري رسيد.

سيد ابراهيم هاشمي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اعلام اين که سال ۹۸ در مازندران سرمايه گذاري صورت نگرفته بود ، افزود : ولي پارسال سه مجوز سرمايه گذاري به خارجي ها داده شد مربوط به حوزه انرژي و شيلات بود.

وي توضيح داد : نخستين پروژه سرمايه گذاري خاراجي که سال گذشته مجوز دريافت کرد ، ساخت سه نيروگاه سي اچ پي (CHP) مولد حرارتي براي توليد برق از طريق گاز طبيعي بود که در شهرستان‌هاي آمل و بابل راه اندازي مي شود.

هاشمي ميزان سرمايه گذاري براي ساخت اين سه نيروگاه را حدود ۴۱ ميليون دلار اعلام کرد و گفت که سرمايه گذار اين پروژه شرکتي ايراني - کانادايي است و اکنون هم در حال انجام کار هستند.

وي ساخت نيروگاه برق در شهرستان نور توسط سرمايه گذار خارجي را نيز از ديگر پروژه هاي سال ۹۹ معرفي کرد و افزود : براي اين نيروگاه کوچک مقياس نيز سرمايه گذاري چهار ميليون دلاري پيش بيني شده است.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي مازندران با اعلام اين که تمامي اين پروژه هاي انرژي هم اکنون در مرحله ورود تجهيزات و ماشين آلات هستند ، گفت که با تکميل اين چهار نيروگاه حدود ۸۸ مگاوات برق به شبکه سراسري و شبکه توزيع استان افزوده خواهد شد.

وي سومين مجوز سرمايه گذاري خارجي را مربوط به حوزه شيلات و پرورش ماهيان خاوياري در ساري معرفي کرد.

هاشمي گفت که سرمايه گذار اين پروژه يک شرکت آلماني است که تا کنون ۶ ميليون دلار سرمايه گذاري کرده و پروژه را به بهره برداري رسانده است.

src=https://www.irna.ir/sd/8fbe518e35b80174c9b3bb16972df17b8db54e30c322e6c427bd798b3f130884ccd392e4affda221a706cdf1b8d06429.jpg

هدف‌گذاري براي جذب بيش از ۱۰ سرمايه‌گذاري خارجي

مديرکل امور اقتصادي و دارايي مازندران برنامه سال جاري را هدفگذاري باري جذب بيش از ۱۰ سرمايه گذاري خارجي اعلام و پيش بيني کرد که محقق  شود.

وي گفت : ظرفيت مازندران براي جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش هاي مختلف از جمله انرژي ، کشاورزي و گردشگري بي نظير است و مهم ترين مانع در اين زمينه محدوديت هاي بين‌المللي و تحريم‌ها هستند که مانع از ورورد سرمايه گذار و بويژه سرمايه مي شود.

هاشمي از تمايل زياد سرمايه گذاران خارجي به خصوص از کشورهاي اروپايي براي حضور در بخش هاي مختلف توليدي استان استان خبر داد و اظهار داشت : در سال هاي اخير فرآيند بروکراسي اداري و کاغذ بازي براي اخذ مجوز بسيار تسهيل و بسياري از موانع حذف شده است و در صورت رفع مشکلات بين المللي ، مازندران مي تواند به سرعت بيشترين ميزان سرمايه گذاري خارجي را جذب کند.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي مازندران همچنين بيشترين تمايل سرمايه گذاري خارجي در استان را طي سال هاي اخير مربوط به کشورهاي کانادا ، آلمان ، چين و افغانستان اعلام کرد و گفت : لازم است سفره سرمايه گذاري استان براي کشورهاي ديگر بويژه کشورهاي منطقه گسترده شود و تحقق آن هم نيازمند ديپلماسي فعال اقتصادي است.