توسعه گازرساني با سرمايه‌گذاري ۴۰ هزار ميليارد توماني در ۸ سال گذشته

تاریخ انتشار : 1400/05/02

تهران – ايرنا – توسعه گازرساني در دولت تدبير و اميد با سرمايه‌گذاري ۴۰ هزار ميليارد توماني، اتصال بيش از ۹۵ درصد جمعيت کشور به شبکه گاز را به دنبال داشته است.

 به گزارش روز شنبه ايرنا، توسعه گازرساني با استفاده از منابع ايجاد شده از محل صرفه‌جويي در سوخت مايع و همچنين افزايش ظرفيت توليد گاز کشور در ۸ سال گذشته با شتاب زيادي انجام شده است.

اگرچه اين گازرساني در مناطق شهري نيز اتفاق افتاده و در اين مدت ۱۹۴ شهر به شبکه گاز متصل شدند اما اتفاق اصلي در اين زمينه در توسعه شبکه گازرساني به روستاهاي کشور رخ داد تا آنجا که در دولت تدبير و اميد، در مجموع بيش از ۲۰ هزار روستا گازدار شده‌اند.

همچنين درصد بهره‌مندي جمعيت شهري کشور از گاز طبيعي تا پايان دولت دوازدهم به ۹۸.۴ درصد و درصد بهره‌مندي جمعيت روستايي کشور از گاز طبيعي تا پايان اين دولت به ۸۵ درصد خواهد رسيد.

نکته مهم آن است که بدون استفاده از منابع دولتي، مجموع اعتبارات سرمايه‌گذاري شده در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم براي گازرساني، ۴۰هزار و ۷۴۱ ميليارد تومان برآورد مي‌شود.

اين اقدام علاوه بر آنکه سوخت آسان و پاک را در اختيار روستاييان قرار داد، از تخريب محيط زيست و استفاده از چوب به ويژه در روستاهاي استان‌هاي غربي کشور جلوگيري کرد.

در اين مدت همچنين ۲ ميليون و ۴۱۷ هزار و ۵۹۶ خانوار نيز به جمع مشترکان گاز اضافه شدند. افزايش گازرساني سبب شد تا بيش از ۹۵ درصد جمعيت کشور تحت پوشش شبکه‌هاي گازرساني قرار دارند و مصرف سوخت مايع کاهش و صادرات فرآورده‌هاي نفتي افزايش يابد.  

از سوي ديگر، افزايش توليد گاز به هزار ميليون مترمکعب يکي از اهداف وزارت نفت در اين سال‌ها بوده که سال ۱۳۹۹ توانست به آن دست يابد، توليدي که معادل روزانه حدود ۶ ميليون بشکه نفت است.

با اين افزايش توليد گاز، ايران در جمع سه توليدکننده بزرگ گاز جهان قرار گرفت. ايران هم‌اکنون و با سهم ۶.۱ درصدي پس از آمريکا و روسيه در جمع بزرگ‌ترين کشورهاي توليدکننده گاز قرار گرفته است.

با توسعه توليد و مصرف گاز در کشور نياز بود تا زيرساخت‌هاي لازم براي رساندن گاز به مصرف‌کنندگان ايجاد شود. در اين ميان شبکه انتقال گاز در ايران طي ۸ سال گذشته حدود ۳۴ درصد رشد را به خود اختصاص داد.

در حالي که ظرفيت انتقال گاز در ايران در سال ۹۲، حدود ۲۱ ميليارد و ۲۹۱ ميليون متر مکعب بود که اين ظرفيت در سال ۹۹ به ۲۸ ميليارد و ۶۴۲ ميليون متر مکعب رسيد.

از آنجا که حدود ۷۵ درصد از گاز مصرفي کشور از پارس جنوبي تامين مي‌شود، توسعه ظرفيت انتقال گاز مانع از حبس گاز در اين ميدان مشترک شد و ايران توانست گاز بيشتري نسبت به قطر برداشت کند. همچنين اين ظرفيت توليد پايدار از اين ميدان مشترک را فراهم کرد.

افزايش گازرساني به نيروگاه‌ها را هم بايد بعنوان يکي از مهمترين اقدام‌هاي وزارت نفت دولت تدبير و اميد قلمداد کرد؛ اقدامي که افزون براي ايجاد اشتغال، به حفظ محيط زيست هم کمکي شاياني کرده است.

سهم سوخت مايع در سبد سوخت مصرفي نيروگاه‎ ها که در سال ۱۳۹۲ برابر با ۴۳ درصد يعني ۲۷ ميليارد ليتر بود اکنون با افزايش توليد گاز به ۱۰ درصد رسيده است. ارزش روز ۲۷ ميليارد ليتر سوخت ۱۸ ميليارد دلار بوده است.

به گزارش ايرنا، نکته قابل توجه اين است که «گازرساني» کمک بزرگي به توسعه زيرساخت‌ها و ايجاد صنايع تکميلي در روستاها کرده است و اين اقدام چه در بُعد احداث خطوط اصلي انتقال گاز و به‌طور ويژه در مرحله ايجاد شبکه توزيع با پشتوانه سازندگان داخلي و با به‌کارگيري متخصصان و نيروي کار ۱۰۰ درصد ايراني انجام مي‌شود.

عمق ساخت داخل در بخش توزيع نيز ۱۰۰ درصد است و گازرساني سبب زنجيره‌اي از اشتغال مستقيم و غيرمستقيم و ايجاد تقاضا براي کالاهاي ايراني در کشور شده است.

ارزش افزوده ايجاد شده به‌دليل جايگزيني مصرف گاز به جاي سوخت مايع، دستاورد ارزشمند ديگري به واسطه توليد گاز در پارس جنوبي است. تا چند سال پيش به دليل کمبود گاز مصرف سوخت مايع بالا بود. به گفته وزير نفت در سال ۹۲ نيروگاه‌ها ۲۷ ميليارد ليتر سوخت مايع مصرف کردند، اما اين عدد در سال‌هاي اخير به يک سوم تقليل يافت و به ۹ ميليارد ليتر رسيد که اين مقدار باز هم کمتر مي‌شود.

توليد گاز در پارس جنوبي يک برنده ديگر نيز دارد که آن محيط زيست است، ديگر کمتر کسي هيزم و چوب براي گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف مي‌کند، از طرفي گاز يک انرژي پاک است که بي‌شک آثار زيست محيطي توسعه گازرساني در چند سال آينده بيشتر خود را نشان مي‌دهد.