ابلاغ دستورالعمل کارت‌‌‌خرید‌اعتباری به بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1394/09/25

مشروح خبر

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی‌اله سیف در حاشیه پنجمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور جمعی از فعالان حوزه بانک در بانک‌مرکزی برگزار شد در پاسخ به این پرسش که بانک‌مرکزی چه برنامه‌ای برای معضل موسسه ثامن‌الحجج دارد، اظهار داشت: مشکلات این موسسه با همکاری چند دستگاه در حال رفع‌شدن است، هر چند در گذشته این موسسه مجوزی از بانک‌مرکزی دریافت نکرده بود.

سیف تصریح کرد: سپرده‌گذاران به تدریج مخاطب قرار گرفته و می‌توانند سپرده‌های خود را دریافت کنند. دغدغه اصلی بانک‌مرکزی صیانت از سپرده سپرده‌گذاران و بازگشت به آنهاست.

وی ادامه داد: موسسه ثامن‌الحجج می‌تواند به کار خود ادامه دهد اما مهمترین مساله حفظ سپرده‌های مردم است.

سیف در پاسخ به این پرسش که نرخ پیشنهادی بانک مرکزی برای دلار بودجه سال 95 چه عددی است؟ افزود: این موضوع را از سوی آقای نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جویا شوید، البته هنوز این عدد نهایی نشده اما آقای نوبخت پس از تصمیم‌گیری آن را اعلام خواهد کرد.

وی میزان این نرخ را حدود دو هزار و هشتصد و پنجاه تومان اعلام کرد و گفت: بعید به نظر می‌رسد نرخ دلار در بودجه سال 95 کمتر از این میزان باشد و مسلما کمتر از نرخ دلار مبادله‌ای نیز نخواهد بود.

رییس‌کل بانک‌مرکزی درباره اجرای طرح کارت‌اعتباری 10 میلیون تومانی برای کالاهای تولید داخل خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان کالاهای خارجه مشمول این طرح نمی‌شود .

وی ادامه داد: با اجرای طرح کارت‌اعتباری رقمی به ارزش 4 هزار و 200 میلیارد تومان از منابع نظام بانکی برای خرید کالاهای تولید داخل مصرف می‌شود که این عدد از سوی بانک‌مرکزی قابل تامین است.

رییس کل بانک‌مرکزی نرخ سود این کارت‌ها را 12 درصد اعلام کرد و گفت: سوء‌تفاهم‌هایی درباره کالاهای خارجی به وجود آمده اما باید گفت کلیه منابع تخفیفی تنها برای خرید کالاهای تولید داخل خواهد بود.

وی گفت: تامین‌مالی این پروژه پس از ابلاغ دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت بلافاصله از سوی بانک‌مرکزی تامین خواهد شد و صاحب کارت پس از مراجع به فروشگاه می‌تواند از دستگاه‌های موجود استفاده کرده و مشمول تخفیف و نرخ کارت شود.

ولی‌الله سیف اظهارداشت: از امروز یا فردا دستورالعمل طرح کارت اعتباری به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم با ارجاع این طرح کالاهای فروش نرفته در انبارها به اتمام برسد و تحرک لازم برای کالاهای مصرفی بادوام ایجاد شده و مورد استقبال مردم نیز واقع شود.