چین به بانک اروپایی بازسازی و توسعه پیوست

تاریخ انتشار : 1394/09/25

مشروح خبر


به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'سوما چاکرابارتی' رئیس این بانک مستقر در لندن روز سه شنبه با صدور بیانیه اعلام کرد که این بانک با قبول درخواست چین، این کشور را به عنوان یکی از سهامداران این نهاد مالی اروپایی پذیرفت تا فرصتی باشد برای سرمایه گذاران چینی تا در بازسازی و توسعه طرح های این بانک نقشی پایداری داشته باشند.
براساس این گزارش، با تصمیم جدید این بانک اروپایی که غیر از 36 کشور اروپایی، آمریکا، ژاپن و استرالیا نیز از سهامداران آن هستند، چین شصت وپنجمین عضو این نهاد خواهد بود که در سال 1991 برای تسهیل دوره انتقال اروپای مرکزی و شرقی به سمت بازار تاسیس شد.
این بیانیه، از کمربند اقتصادی جاده ابریشم به عنوان قلب مناطق تحت پوشش این بانک نام برد که از چین، آسیای مرکزی، ایران و ترکیه به اروپا می رسد، لذا نقش و حضور چین در این بانک می تواند تاثیر بسزایی در اهداف بین المللی آن بازی کند.
در سال های اخیر، به غیر از کشورهای اروپای شرقی، این بانک در بسیاری از مناطق آسیای مرکزی، جنوب شرقی و مرکز اروپا سرمایه گذاری کرده است.
رییس بانک بازسازی و توسعه اروپا افزود: چین در مرکز اروپا و آسیا پروژه هایی را اجرا کرده و برگزاری گفت و گو درباره همکاری بین دو طرف امری طبیعی است.
وی پیشتر نیز در اشاره به همکاری بین این بانک و بانک سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های آسیا گفته بود که دو بانک سهامداران و اعضای مشترک بسیاری دارند و از ظرفیت های زیادی برای همکاری برخوردارند.