امضای قرارداد سندیکایی ۴ میلیارد دلاری بین 3 بانک‌

تاریخ انتشار : 1394/10/29

مشروح خبر

به گزارش سرویس بازار ایسنا، این قرارداد سندیکایی با عاملیت بانک ملت به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار و با مشارکت بانک سپه به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار و بانک پارسیان به مبلغ یک میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به امضای مدیران عامل هر سه بانک رسید.

علی رستگار مدیرعامل بانک ملت در مراسم امضای این قرارداد با بیان این نکته که این اَبَرپروژه ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد، گفت: ۱۰ میلیارد دلار از این میزان، قرار است از محل تسهیلات بانکی تامین شود که در فاز نخست چهار میلیارد دلار با عاملیت بانک ملت و مشارکت هر سه بانک‌های سپه و پارسیان از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

وی محل اجرای طرح تکمیل فازهای پارس جنوبی را، عسلویه در استان بوشهر و خط لوله سراسری انتقال گاز را در سراسر کشور ذکر کرد و افزود: کارفرمای این طرح شرکت ملی نفت ایران است که شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان با قرارداد بیع متقابل، اجرای آن را بر عهده خواهد داشت.

وی هدف از اجرای این طرح‌ها را اجرا، تکمیل و توسعه فازهای ۱۱ تا ۲۴ با هدف تولید ۵۳۷ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۴۲۵ میلیون متر مکعب گاز سبک شیرین و ۷۱۰ هزار بشکه میعانات گازی همچنین ایجاد ظرفیت انتقال روزانه ۳۱۰ میلیون متر مکعب گاز و ایجاد ۴۱۰ کیلومتر خط لوله گاز در فاز ۶، یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط لوله در فاز ۹ و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله هم در فاز ۱۱ ذکر کرد.

رستگار مدت قرارداد را ۶ سال، زمان اجرای آن را سه سال و زمان تسویه را به مدت سه سال در ۶ قسط مساوی ۶ ماهه اعلام کرد و گفت: بانک ملت دست همه فعالان اقتصادی را می‌فشارد و آمادگی دارد تا در تمام پروژه‌هایی که به تولید و اشتغال در کشور کمک می‌کند مشارکت فعال داشته باشد.

محمد کاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه هم با قدردانی از بانک ملت به دلیل انجام کارشناسی دقیق این طرح، اظهار داشت: کارکردن با بانک‌های خوشنام، توفیق محسوب می‌شود و بانک ملت بانک بزرگی است که تاکنون همکاری خوبی با مجموعه صنعت نفت کشور داشته است.

وی با اشاره به ورود بانک سپه به پروژه‌های نفتی در سال‌های اخیر گفت: این حضور و مشارکت، پاسخی به انتظار بخش اقتصادی کشور از بانک‌های بزرگ برای مشارکت در پروژه‌های ملی بزرگ است.

کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان هم در سخنانی از مدیران و کارشناسان بانک ملت بابت کارشناسی این پروژه و آماده‌سازی فضا برای این اتفاق بزرگ تقدیر، تاکید کرد: خوشبختانه بحث سندیکایی در کشور دارد رواج پیدا می‌کند و بانک مرکزی نیز نسبت به این قضیه نگاه مثبتی دارد.

وی امضای این قرارداد سندیکایی را فرصتی برای تقویت همکاری دستگاه‌های اصلی اقتصادی کشور یعنی بانک‌ها و صنعت نفت خواند و اظهار امیدواری کرد که پس از اجرایی‌شدن برجام از ظرفیت نظام بانکی در پروژه‌های بزرگ نفتی کشور بیش از پیش استفاده شود.

جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم از این که رابطه صنعت نفت و بانک‌ها وارد فصل جدیدی شده است اظهار خرسندی کرد و گفت: امضای این قرارداد می‌تواند قدم مبارکی برای توسعه و استفاده از ظرفیت‌های طرفین باشد.

وی با اشاره به عبور کشور از شرایط تحریم خاطرنشان کرد: با لغو تحریم‌ها، سازوکارهای اجرایی روان‌تر می‌شود و کشور بهتر می‌تواند از تعاملات بین‌المللی بهره ببرد.

مدیرعامل شرکت ملت نفت با اشاره به سودآوری فازهای مختلف پارس جنوبی برای کشور اظهار داشت: نباید فراموش کرد که به دلیل مشترک بودن میدان‌های گازی، هر لحظه غفلت ایران با بهره‌برداری طرف‌های مقابل، زیان‌های جبران‌ناپذیری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

جوادی تاکید کرد: شرکت ملی نفت تاکنون بیشترین همکاری را با بانک ملت داشته و با امضای این قرارداد فضای جدیدی را هم با بانک‌های سپه و پارسیان تجربه می‌کند.