هر روز تعطيلي ۲۴۰۰‌ميليارد‌تومان خسارت مالي دارد

تاریخ انتشار : 1401/11/05

يزد- محمودرضا رحماني : دوازدهمين کنفرانس ملي بهره‌وري با محوريت «بهره‌وري و تصميمات سرنوشت‌ساز» براي نخستين‌بار در خارج از پايتخت و در استان يزد برگزار شد و معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان امور استخدامي از خسارت ۲۴۰۰‌ميليارد‌توماني ناشي از هر روز تعطيلي به اقتصاد کشورخبر داد.

ميثم لطيفي در اين کنفرانس دو روزه که در دانشگاه يزد در حال بر‌‌گزاري است با اشاره به اينکه بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وري محور اول سياست‌هاي کلي نظام از جمله در برنامه هفتم و مورد تاکيد رهبري و رئيس‌جمهوري است، اظهار کرد: پرونده بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وري در ايران، پرونده قابل‌دفاعي نيست و اصلاح آنها نيازمند تصميمات سرنوشت‌ساز در حوزه مديريت کلان است.

او با تاکيد بر اينکه خطرپذيري بايد مبناي تصميم‌گيري‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها براي تقويت باشد، افزود: در همين راستا، رئيس‌جمهور در ابتداي امسال، مساله بهره‌وري را در ۱۱ محور قرار داد و ابلاغ کرد. معاون رئيس‌جمهور تصريح کرد: بهره‌وري بايد به‌عنوان يک تکليف قانوني، مطالبه فرهنگ در کشور اجرايي شود که در اين‌خصوص يزدي‌ها همواره جايگاه بسيار خوبي داشته‌اند به گونه‌اي که از خاک، طلا ساختند و براي رسيدن به آب در زيرزمين، قنوات را حفر کرده و از طريق بادگيرها به آسمان رسيدند.

 

او بررسي وضعيت بهره‌وري در کشور را نيازمند دو مساله؛ يک ناظر به برنامه‌هاي آينده و ديگري بررسي برنامه‌هاي گذشته عنوان کرد و ادامه داد: نياز داريم تا براي اجراي تمامي طرح‌ها و پروژه‌ها، پيوست بهره‌وري نيز تعريف کنيم و در قالب آن پيشنهادهايي براي کمک به تصميمات دولت ارائه شود. لطيفي گفت: هر روز تعطيلي در کشور ۲هزار و ۴۰۰‌ميليارد‌تومان هزينه براي دولت در بردارد که با توجه به اينکه ۴۰‌درصد کارمندان در آموزش و پرورش هستند سهم اين وزارتخانه از تعطيلي مدارس حدود هزار ‌ميليارد‌تومان خواهد بود.

معاون رئيس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي افزود: در واقع در اين بخش و بعد از تعريف پيوست بهره‌وري، بايد بررسي کنيم که بهره‌وري در هر دستگاه و سازماني به چه معناست، بهره‌وري چقدر است و بهره‌وري را چگونه مي‌توانيم ارتقا دهيم.

رئيس سازمان ملي بهره‌وري ايران هم در اين کنفرانس با مرور وضعيت فعلي و گذشته بهره‌وري در کشور، رشد اقتصادي و پيشرفت را فوري‌ترين و راهبردي‌ترين برنامه حاکميت و دولت عنوان کرد و گفت: رشد مبتني بر بهره‌وري نيازمند تدبير و برنامه‌ريزي است.

ميرسامان پيشوايي با بيان اينکه کشور در دهه۹۰ از نظر رشد اقتصادي، بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وري و سرمايه‌گذاري دهه تلخي را سپري کرده ‌است، گفت: متوسط رشد اقتصادي در اين دهه ۵/ ۰درصد و متوسط رشد شاخص بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وري کل عوامل توليد منفي ۹/ ۰‌درصد بوده و از طرفي، وضعيت سرمايه‌گذاري در کشور مطلوب نبوده به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طوري که سال‌گذشته نرخ تشکيل سرمايه خالص منفي بوده ‌است.

وي با اذعان به اينکه خوشبختانه در سال‌هاي ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رشد اقتصادي با ۴‌درصد و TFP به ميزان ۷/ ۲‌درصد مثبت بوده ‌است، افزود: اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنيان رشد مبتني بر بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وري را نمايندگي مي‌کند و حتي برخي اقتصاددانان معتقدند «بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وري‌» کيفيت رشد اقتصادي و سرمايه‌گذاري امنيت رشد اقتصادي را مديريت مي‌کند. رئيس سازمان ملي بهره‌وري ايران خاطرنشان کرد: عمده دليل فاصله با کشورهاي رقيب منطقه و قاره، عدم‌جاري‌سازي سياست‌هاست که براي اصلاح اين روند بايد نظام تنظيم‌گري مناسب داشته باشيم.

او يکي از موانع در جاري‌سازي سياست‌ها را مقاومت در‌برابر اجراي سياست‌ها دانست و بيان کرد: ريشه اين امر در عدم‌آگاهي جامعه از لزوم تسريع در تغييرات است که در اين‌خصوص نقش نخبگان براي حل اين مشکل بسيار مهم خواهد بود. همچنين استاندار يزد گفت: با توجه به مزيت‌هاي استان در صنايع فولاد نساجي و گردشگري به‌دنبال دستيابي به چشم‌انداز ۱۰‌ساله يزد بهره‌ور در ذيل برنامه «يزد نوين» هستيم و کار بعدي ما هم ارزيابي درون سازماني است که بخشي از اعتبارات پژوهشي در سال‌۱۴۰۱ به اين مدل و توسعه آن اختصاص يافت که مي‌تواند سازمان‌هاي دولتي را ارزيابي کند و براي بهره‌وري بيشتر آموزش دهد.

مهران فاطمي با اشاره به اينکه اين موضوع در پنج سازمان دولتي و پنج سازمان خصوصي اجرا شده‌ است، افزود: سهم ۴۰‌درصدي بهره‌وري نيز در توسعه استان ديده شده ‌است.

او يکي ديگر از فعاليت‌هاي تعريف‌شده براي تقويت بهره‌وري در استان را هوشمندسازي معادن عنوان کرد و ادامه داد: اين طرح با پيشتازي چادرملو و در بخش عمليات معدن از سال‌۱۳۹۴ آغاز شده و برنامه‌ريزي و کنترل باربري و بارگيري و کنترل سنگ شکن و مصرف سوخت و تمام ماشين‌آلات و پايش ايمني و کنترل بار ورودي به‌کارخانه در مرحله اجرا و بهره‌برداري است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت‌نظام هم در اين کنفرانس با بيان اينکه وضعيت بودجه‌عمراني کشور خوب نيست، اظهار کرد: سال‌۱۴۰۱ مبلغ ۲۶۰‌هزار‌ميليارد‌تومان بودجه‌عمراني تعريف‌شده که تاکنون تنها ۳۰‌درصد آن پرداخت شده و براي سال‌آينده نيز اين مبلغ به ۳۲۷‌هزار‌ميليارد‌تومان افزايش يافته ‌است.

داوود دانش‌جعفري افزود: متوسط زمان اجراي طرح‌هاي ملي در ايران حدود ۲۰ سال‌است که براي حل اين مشکل و تسريع در تامين‌اعتبار اين طرح‌ها بايد فکر بهره‌ور داشته باشيم و پروژه‌ها را سمت بخش‌خصوصي و مشارکت عمومي - خصوصي سوق دهيم و در واقع از مشارکت بازار سرمايه استفاده کنيم. او تاکيد کرد: در اين راستا بايد براي حضور بخش‌خصوصي، فرش قرمز پهن کنيم و آنها را براي مشارکت در اجراي طرح‌هاي عمراني و کاهش زمان اجراي اين پروژه‌ها ترغيب کنيم.

در ابتداي اين کنفرانس، مديرعامل انجمن بهره‌وري ايران گفت: تاکنون ۱۱ دوره کنفرانس بهره‌وري در تهران برگزار شده و براي نخستين‌بار، دوازدهمين دوره آن در استان‌ها و در يزد برگزار مي‌شود.

سيد‌حميد کلانتري با بيان اينکه اين دوره از کنفرانس با هدف توزيع فرصت‌ها و تمرکز زدايي، با حمايت استانداري يزد و پيشنهاد شرکت سامان‌آوران توسعه در استان يزد برگزار مي‌شود، افزود: بر‌‌گزاري اين کنفرانس در يزد در حالي برنامه‌ريزي شده است که اين استان برنامه مطرح‌شدن به‌عنوان يکي از استان‌هاي پيشرو در موضوع بهره‌وري را دارد.

او با بيان اينکه شروع بهره‌وري بايد از مباحث خرد و از پيش‌دبستاني‌ها، دبستان‌ها، نحوه آموزش دانش‌آموزان و آموزش‌هاي قبل از مدرسه باشد، تصريح کرد: در جامعه بهره ور، دانشجويان خلاق و نوآور رشد مي‌کنند، دولت زيرساخت‌هاي فناوري و‌مجازي را فراهم مي‌کند و همه بر مبناي قانون و چشم‌انداز حرکت مي‌کنند.

کلانتري با بيان اينکه بايد براي بهره‌وري، تصميمات سرنوشت‌ساز گرفت و از نگاه مصرف‌گرايي به توليدگرايي، فردگرايي به جمع‌گرايي، از نظم لرزان به سمت نظم پايدار حرکت کرد، ادامه داد: ۲ ويژگي شاخص ۵۰۰ مدير برتر دنيا، سختکوشي و تواضع است و بايد ياد بگيريم که تحول و بهبود نياز به تصميمات مهم، اساسي و سرنوشت‌ساز دارد و اميد است که پيام دوازدهمين دوره کنفرانس، پيشنهاد تصميم‌سازي و تصميم‌گيري براي رفع مشکلات مهم کشور باشد.

استاد دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه صنعتي‌شريف هم در اين برنامه گفت: بهره‌وري کلان در يک جامعه بر اساس بهره‌وري در سازمان‌ها تعيين مي‌شود و بهره‌وري سازمان‌ها نيز تابع عوامل دروني و بيروني زيادي است.

علينقي مشايخي افزود: در درون سازمان، بهره‌وري باکيفيت و انگيزه نيروي انساني، دانش و فناوري، سازماندهي و سيستم‌ها و روش‌هاي جاري در آن مجموعه تعيين مي‌شود و البته دانش و فناوري، سازماندهي و سيستم‌هاي مناسب با نيروي انساني کيفي و بهره‌ور ايجاد و مستقر مي‌شود.

او ادامه داد: در مجموع، بهره‌وري در سازمان‌ها متاثر از کيفيت نظام حکمراني در بخش‌هايي همچون سياست‌هاي خارجي، سياست‌هاي اقتصادي و تغيير و اصلاح قوانين و مقررات در راستاي بهبود فضاي کسب‌وکار با تکيه بر نيروي کارشناسي و مديريتي حاکميت در قواي مقننه و مجريه تعيين و توسط قوه‌قضائيه است.

در اين همايش، کارگاه‌هاي تخصصي با محوريت بهره‌وري سياستگذاري اقتصادي، تدوين شاخص‌هاي اختصاصي بهره‌وري مبتني بر مدل سازمان بهره‌وري آسيايي، بهره‌وري و قوانين مقررارت، گرفتن نبض فرآيندهاي کاري، بهره‌وري و کيفيت منابع انساني، مدل ايراني ارزيابي بلوغ نظام مديريت بهره‌وري، نگاه منطقه‌اي به توسعه بهره‌وري در کشور نيز برپا مي‌شود.

در همايش مورد اشاره اعضاي کارگروه ارتقاي بهره‌وري استان‌ها، مديران دستگاه‌هاي اجرايي، روساي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها، اعضاي نظام مهندسي و دانشجويان و اساتيد رشته مرتبط با بهره‌وري حضور دارند.