تسهيل مبادلات مالي با مجوز بانک مرکزي به رمزارزهاي استخراجي

تاریخ انتشار : 1400/02/19

کارشناس ارشد پولي و بانکي اظهار کرد: از طريق رمزارزها مي‌توان براي دورزدن تحريم‌ها، مبادلات مالي و  ورود و خروج کالا به کشور با استفاده از اين ابزار اقدام کرد.

حجت الله فرزاني در گفت وگو با خبرنگار ايبِنا با بيان اينکه رمز ارزها، فضايي غيرقابل کنترل دارند و به عبارتي بخش تاريکي از اقتصاد هستند و دنيا هنوز با آن در چالش است، عنوان کرد:‌ در صورت پذيرش رسمي رمزارزها، مديريت آن با ابزار سياست‌هاي پولي کار چندان ساده‌اي نخواهد بود. به همين دليل بسياري از بانک‌هاي مرکزي کشورها، هنوز در برابر پذيرش رمزارزها مقاومت مي‌کنند.

وي با بيان اينکه‌ رمز ارزها در فضاي تجاري گسترش يافته و اکنون به عنوان يک وسيله پرداخت مورد استفاده قرار مي‌گيرند، تصريح کرد: در بسياري از سايت‌هاي خريد آنلاين جهاني مي‌توان از رمزارزها استفاده  کرد اما هنوز فضاي مديريت شده‌اي ندارد و چندان قابل کنترل نيست.

فرزاني ادامه داد: اکنون شاهد هستيم که مديريت چنداني بر بازار رمز ارزها وجود ندارد و هر فردي با داشتن يک اي ميل و يک حساب کاربري مي‌تواند اقدام به خريد و فروش رمز ارزها کند به عبارت ديگر خريد و فروش رمز ارزها به مراتب ساده‌تر از فروش ارز فيزيکي است.

اين کارشناس ارشد پولي و بانکي با بيان اينکه: در مورد اقتصادهايي مانند ايران، موضوع رمز ارزها به دليل سادگي نقل و انتقالات آن نگراني‌هايي را درباره خروج سرمايه مطرح مي‌کند، افزود:‌ بانک مرکزي اجازه فروش رمزارزهايي که با مجز در داخل کشور استخراج شده‌اند را صادر کرده و فروش آن را از طريق صرافي‌هاي مجاز قانوني دانسته است و به استناد معاملات آن در صرافي مجاز مي‌خواهد بر آن مديريت داشته باشد.

فرزاني خاطرنشان کرد: سياست‌هاي نظارتي ممکن است توسط بانک مرکزي اعمال شود اما در خصوص خريد و فروش‌هايي که در صرافي‌هاي بين‌المللي انجام مي‌شود کار چنداني قابل انجام نيست. افراد از طريق ايجاد حساب کاربري بر بستر فضاهاي الکترونيکي خريد و فروش رمز ارز انجام مي‌دهند که به معناي خروج عملي سرمايه است.

وي با بيان اينکه در برخي از کشورها رمزارزها به عنوان ابزار پرداخت قرار گرفته است،‌ عنوان کرد:‌ رمز ارزها با ارزهاي خارجي قابليت تبديل دارند و به نظر مي‌رسد که خروج سرمايه از اين کانال فراهم شود و اين شرايط به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

کارشناس ارشد پولي و بانکي گفت:‌ پس از آنکه مزارع بيت کوين در کشور ايجاد شد افرادي که حجم زيادي از بيت کوين را استخراج کرده‌اند اين مطالبه را دارند که بتوانند آن را از مکاني منتقل کنند به همين دليل براي اين دسته از افراد که تعداد و حجم استخراج بيت کوين توسط آنها معين است، فروش بيت کوين در صرافي‌هاي مجاز صادر شده است.

وي گفت:‌ معاملات بيت کوين بر بستر فناوري است و معاملات فيزيکي ندارد بنابراين اصطلاحا دنياي تاريکي است که امکان سوء استفاده از آن هم وجود دارد و در هفته گذشته در خبرها منتشر شد که يک صرافي زمينه خروج ۲ ميليارد دلار سرمايه را از ترکيه و از طريق رمز ارزها فراهم کرده و پس از انجام معاملات رمز ارز و خروج از کشور حساب صرافي را مسدود کرد و کاربران صرافي در عمل امکان دسترسي به رمزارزهاي خود را از دست دادند.

فرزاني تصريح کرد:‌ همچنين فناوري اطلاعات مکان فيزيکي ندارد و به هر دليل ممکن است مشکلاتي به وجود بيايد که از جمله اين مشکلات مي‌تواند حملات هکري باشد يا آنکه فرد حساب رمز کاربري خود را فراموش کند.

وي درباره مزاياي معاملات بيت کوين در کشور اظهار کرد:‌ البته اين امکان مزايايي هم خواهد داشت و شايد يکي از دلايلي که اين اجازه داده شده است در کشور بيت کوين استخراج شود، محدوديت‌هاي مبادلات ارزي و پولي از کشور است و از طريق رمزارزها مي‌توان براي دورزدن تحريم‌ها، مبادلات مالي و  ورود و خروج کالا به کشور با استفاده از اين ابزار اقدام کرد.