رشد شتابان استفاده الکترونيک و غيرحضوري از خدمات بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1400/06/27

توسعه استفاده از بانکداري الکترونيک و ارائه خدمات هوشمند در ايران و جهان پس از بروز پاندمي کرونا شتاب بيشتري گرفته و در اين زمينه کشور بايد بتواند زمينه استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي را هم پيدا کند.

به گزارش ايبِنا، ما امروزه در عصر ديجيتال و دنياي الکترونيک قرار داريم که بسياري از امور به صورت سنتي و دستي و به روش هاي منسوخ قديمي انجام نمي شود و به قدري شاهد پيشرفت در تمام بخش ها هستيم که نبايد لحظه اي از اين غافله جاماند.

بانکداري الکترونيک يکي از بخش هاي مهم اقتصادي است که در سراسر دنيا به طور کامل نهادينه شده و در کشور ما نيز سال هاست دنبال مي شود و در دو سال اخير به دليل پاندمي کرونا توفيق اجباري به دست آمد که بتوانيم در اين زمينه به توسعه و پيشرفت بهتري دست يابيم.

سال هاي طولاني است که کشورهاي مختلف در اروپا و آمريکا و حتي بعضي از کشورهاي آفريقايي و کشورهاي حوزه خليج‌فارس، سيستم بانکي خود را مجهز به تشکيلات الکترونيکي کرده‌اند و با پيشرفت و تغييرات به روز اين امکانات، حرکت مي‌کنند که در اوائل اين روند، ايران تجهيزات الکترونيکي خود را از کشورهاي حوزه خليج‌فارس خريداري مي‌کرد و به هر حال کشورمان حدود يک دهه است در صنعت بانکداري الکترونيکي گام هايي برداشته و تا حدودي موفقيت هايي هم کسب کرده است، اما پاندمي کرونا باعث شد اين فرآيند با سرعت بيشتري طي شود.

طي دهه هاي اخير تحولات شگرفي در نظام بانکداري به وجود آمده که در واقع تا حدي کامپيوتر و نرم افزار جايگزين انسان ها و کاغذ شده اند. هر دوره از اين روند، تکامل براي مديران نظام بانکي اين امکان را فراهم نموده که اوقات تلف شده را در شرايط کاري رقابتي به حداقل برسانند و در گستره بالاتري به ارائه خدمات بپردازند. به عبارت ديگر فناوري جديد و الکترونيکي شدن بانکداري به آنها اين امکان را مي دهد که سرعت، کيفيت، دقت، هزينه و تنوع خدمات خود را افزايش دهند.  

اين فرآيند در ايران روند رو به رشد مناسبي همگام با دنيا در حال حال شکل گيري است و خدمات بسياري به صورت الکترونيکي ارائه مي‌شود که حتي برخي بانک ها مانند بانک رسالت نيز به سمت حذف شعب خود حرکت کردند اما در بعد خارجي و استفاده از ظرفيت هاي بين المللي نيز بايد اقدامات بيشتري صورت گيرد که البته معضل اساسي تحريم و محدوديت هاي بين المللي نيز در اين مزينه بي تاثير نيست.

در واقع يکي از مشکلات اصلي در اين زمينه ارتباط با دنيا با استفاده از بانکداري هوشمند يا الکترونيک است که تحريم ها مانع بزرگي بر سر راه آن است. به عنوان نمونه بعضي از تجهيزات اعتباري و بانکداري الکترونيک تحت گرو آمريکاست و چون ما در تحريم هستيم، نمي‌توانيم بانکداري الکترونيک و اينترنتي راه‌اندازي کنيم.

به عنوان نمونه ايران از ويزا کارت و مستر کارت که مانند شبکه بانکي کارت‌هاي بانکي را در سراسر دنيا به هم متصل مي‌کند محروم است. يعني اگر شهروند کشوري باشيد و در آن کشور کارت بانکي دريافت کنيد، مي‌توانيد از کارت خود در تمامي ديگر کشورها استفاده کنيد اما به اين دليل که ويزا و مسترکارت در ايران فعاليت ندارند، کارت‌هاي بانکي ايراني متصل به شبکه بانکي شتاب هستند که شبکه اي داخلي است و در نتيجه از کارت بانکي دريافت شده در ايران، تنها مي‌توان در خود ايران استفاده کرد.

در نتيجه لازم است تا تدابيري اتخاذ شود که سيستم بانکي ايران بتواند با استفاده از بانکداري الکترونيک به دنيا متصل شود؛ موضوعي که در سال هاي اخير نيز مطرح و موضوع استفاده از کارت هاي بين المللي و ... مورد تاکيد کارشناسان اين حوزه قرار گرفته بود. بنابراين توسعه بانکداري الکترونيک با استفاده از ظرفيت هاي بين المللي بايد در دستور کار قرار گيرد و به طور جدي و با برنامه پيش برود.  

  •