الزامات اجرايي تعيين سطح فعاليت بانکي اشخاص حقيقي فاقد شغل و اشخاص حقوقي غيرفعال ابلاغ شد

تاریخ انتشار : 1401/03/08

بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي بايد نسبت به تعيين سطح فعاليت موردانتظار اشخاص حقيقي فاقد شغل يا اشخاص حقوقي غيرفعال اقدام کرده و مراتب را مطابق با رويه‌اي که بانک مرکزي تعيين مي‌کند به اين بانک اعلام کنند.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، در همين راستا «دستورالعمل الزامات اجرايي تعيين سطح فعاليت اشخاص حقيقي فاقد شغل و اشخاص حقوقي غيرفعال» تدوين و پس از طرح و تصويب در جلسه مورخ ۱۴۰۱.۰۲.۲۴ هيأت عامل بانک مرکزي، به شبکه بانکي ابلاغ شد. 

به موجب ماده (۶۷) آيين‌نامه اجرايي ماده (۱۴) الحاقي قانون مبارزه با پولشويي مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۸.۰۷.۲۱ هيأت وزيران، بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي مکلفند به منظور پايش مستمر ارباب رجوع در فرآيند شناسايي معمول و نيز ارزيابي ريسک برقراري تعاملات کاري با آن‌ها، نسبت به تعيين سطح فعاليت ارباب رجوع اقدام کنند. 

بر اين مبنا، به عنوان گام نخست از اجراي تکاليف و الزامات مقرر در ماده (۶۷) آيين‌نامه اجرايي ماده (۱۴) الحاقي قانون مبارزه با پولشويي، الزامات اجرايي مربوط به تعيين سطح فعاليت اشخاص محجور به نحوي که امکان سوء استفاده از حساب‌هاي سپرده و ساير خدمات بانکي قابل ارائه به آن‌ها محدود گردد، طي مقرراتي با عنوان «دستورالعمل اجرايي تعيين حدود ارائه خدمات بانکي به اشخاص محجور در مؤسسات اعتباري» تدوين شد و پس از تصويب، به موجب بخشنامه شماره ۲۴۱۸۰۴‏/۰۰ مورخ ۱۴۰۰.۰۸.۲۲ به شبکه بانکي کشور ابلاغ شد.

در ادامه و به عنوان گام دوم، تدوين الزامات اجرايي تعيين سطح فعاليت اشخاص حقيقي فاقد شغل و اشخاص حقوقي غيرفعال در دستور کار قرار گرفت. بر اين اساس،‌ مقرراتي تحت عنوان «دستورالعمل الزامات اجرايي تعيين سطح فعاليت اشخاص حقيقي فاقد شغل و اشخاص حقوقي غيرفعال» تدوين گرديد که پس از طرح و تصويب در جلسه مورخ ۱۴۰۱.۰۲.۲۴ هيأت عامل بانک مرکزي، به شبکه بانکي ابلاغ شد.

لازم به ذکر است در مرحله بعدي الزامات مربوط به تعيين سطح فعاليت اشخاص حقيقي شاغل و اشخاص حقوقي فعال  ابلاغ خواهد شد.


دستورالعمل الزامات اجرايي تعيين سطح فعاليت اشخاص حقيقي فاقد شغل و اشخاص حقوقي غيرفعال (پيوست) متضمن احکام مهمي است که اهم آن‌ها به قرار ذيل مي‌باشد:

بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي بايد نسبت به تعيين سطح فعاليت موردانتظار اشخاص حقيقي فاقد شغل يا اشخاص حقوقي غيرفعال اقدام نموده و مراتب را مطابق با رويه‌اي که بانک مرکزي تعيين مي‌کند به بانک مرکزي اعلام نمايند. سطح فعاليت تعيين شده نبايد از حدود مجاز اعلامي بانک مرکزي براي اشخاص مزبور فراتر رود. البته در مقررت ابلاغي شرايطي در نظر گرفته شده است که به موجب آن، اشخاص حقيقي فاقد شغل در صورت وجود درآمدهاي غيرشغلي مستمر مانند دريافت اجاره از املاک و يا سود دريافتي از سپرده‌هاي بانکي، بتوانند با ارائه اسناد و مدارک معتبر خدمات بانکي مورد نياز خود را به نحو مطلوبي مديريت کنند.

بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي بايد سطح فعاليت مورد انتظار هر يک از اشخاص حقيقي فاقد شغل يا حقوقي غيرفعال را به صورت سامانه‌اي نگهداري نمايند و سطح فعاليت محقق شده آن‌ها نزد خود را حداکثر پس از ۴۸ ساعت از زمان وقوع هر تراکنش محاسبه نمايند، به نحوي که در صورت تخطي سطح فعاليت محقق شده شخص حقيقي فاقد شغل يا شخص حقوقي غيرفعال قبل از سررسيد يک‌ساله از سطح فعاليت مورد انتظار وي، مراتب به صورت خودکار اعلام گردد.

اشخاصي که در چارچوب رويه فوق از سطح فعاليت مورد انتظار عبور مي‌نمايند، بايد به طريق مقتضي از جمله ارسال دعوت‌نامه‌به نشاني ارباب رجوع، ارسال پيامک و يا ساير روش‌ها، براي ارائه توضيحات و عنداللزوم تسليم مدارک و اسناد مثبته به درگاه‌هاي حضوري يا غيرحضوري مؤسسه اعتباري دعوت شوند و فرم پيوست براي تکميل در اختيار آن‌ها قرار گيرد. در اين شرايط، نحوه اقدام مؤسسات اعتباري متناسب با توضيحات ارائه شده از سوي شخص حقيقي فاقد شغل يا شخص حقوقي غيرفعال مربوط تبيين شده است.  همچنين ضمانت‌اجراي مقتضي براي عدم مراجعه اشخاص مزبور در مهلت يک‌ماهه تعيين شده جهت مراجعه به درگاه‌هاي حضوري يا غيرحضوري مؤسسه اعتباري و ارائه توضيحات مذکور در نظر گرفته شده است.

علاوه بر پايش سطح فعاليت اشخاص يادشده، بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي بايد از طريق اتصال اطلاعات اقتصادي اشخاص به سامانه‌هاي عملياتي خود، از عدم ارائه خدمات بانکي شامل افتتاح حساب سپرده تجاري، اعطاي هرگونه ابزار پذيرش و اعطاي تسهيلات و قبول انواع تعهدات با موضوعات تجاري به اشخاص حقيقي فاقد شغل و نيز افتتاح حساب سپرده بانکي، اعطاي هرگونه ابزار پذيرش، اعطاي هرگونه ابزار پرداخت، اعطاي انواع تسهيلات و قبول انواع تعهدات و اعطاي دسته چک جديد به اشخاص حقوقي غيرفعال اطمينان حاصل کنند.