سيستان و بلوچستان، صدرنشين جذب سرمايه خارجي

تاریخ انتشار : 1401/03/08

در سال ۱۴۰۰ حجم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲.۲ درصد رشد داشته و سيستان و بلوچستان نيز بيشترين سرمايه را جذب کرده است. 

به گزارش ايسنا، ‌آمار سالانه منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد که سال قبل، ۲۶۰ مورد سرمايه‌گذاري خارجي به ارزش هفت ميليارد دلار در کل کشور تصويب شده که ۱۵۴ مورد از کل طرح‌ها با حجم سرمايه گذاري سه ميليارد و ۷۵۸ ميليون دلار، يعني به لحاظ تعدادي و حجمي به ترتيب حدود ۵۹ و ۵۳ درصد از کل، در بخش صنعت، معدن و تجارت بوده است.

بر اساس اين آمار، سرمايه‌گذاري خارجي مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از لحاظ تعداد ۲.۵ درصد کاهش و از نظر ارزش ۵۲.۲ درصد رشد داشته و به لحاظ تعداد پروژه‌ها، سهم بخش صنعت ۹۲.۲، معدن ۵.۲ و تجارت ۲.۶ درصد بوده است.

مهم‌ترين گروه‌هاي کالايي سرمايه‌پذير

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوي وزارت صمت، بيشترين حجم سرمايه‌گذاري خارجي در دوره مورد بررسي نيز در گروه‌هاي ساخت مواد و محصولات شيميايي با دو ميليارد و ۲۱۲ ميليون دلار، ساخت کک فرآورده‌هاي حاصل از تصفيه نفت و سوخت‌هاي هسته‌اي با بيش از ۶۹۰ ميليون دلار، ساخت راديو، تلويزيون و وسايل ارتباطي با بيش از ۲۴۰ و ساخت فلزات اساسي با بيش از ۲۲۸ ميليون دلار بوده است.

سيستان و بلوچستان، صدرنشين جذب سرمايه خارجي

در اين ميان، استان‌هاي سيستان و بلوچستان ۶۴، البرز ۱۳، بوشهر ۱۱، کرمان ۷ و تهران ۵ درصد از حجم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب در بخش صعت، معدن و تجارت را جذب کرده اند.

سرمايه‌گذاري خارجي مصوب شامل کليه درخواست‌ها اعم از سرمايه‌گذاري جهت ايجاد طرح‌هاي جديد، خريد سهام شرکت‌هاي موجود و همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در قالب ترتيبات قراردادي است.