نصف شدن اضافه برداشت بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1401/03/10

رئيس کل بانک مرکزي با اعلام اينکه رمز ريال شهريورماه سال جاري متولد خواهد شد، گفت: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزي نسبت به سال گذشته نصف شده است.

به گزارش ايسنا، علي صالح آبادي امروز در همايش سياست‌هاي پولي و بانکي اظهار کرد: کميته‌هاي نقدينگي، پايه پولي و اصلاح نظام بانکي در ساختار بانک مرکزي با رياست قائم مقام بانک مرکزي تشکيل شده است و جلسات آن برگزار مي‌شود. در حوزه کنترل تورم سياست‌هاي خوبي پيش‌بيني شده است و در حال گفت‌وگو با هيات دولت هستيم.

وي محورهاي اصلاح نظام بانکي و سياست‌هاي پولي را نام برد و گفت: اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزي و نظام بانکي يکي از محورهاي لازم براي نظام بانکي است که تکاليف بودجه‌اي يکي از موضوعات مهم در اين زمينه است.  

وي افزود: مقداري تکاليف بودجه به نظام بانکي در سال جاري کمتر شد اما همچنان اين بار بر بانک‌ها تحميل مي‌شود و در اين زمينه، تلاش مي‌کنيم تکاليف بودجه منجر به ناترازي نظام بانکي نشود. 

تاکنون دولت از تنخواه استفاده نکرده است

صالح آبادي ادامه داد: در قانون بودجه سال جاري ديده شده که علاوه بانک مرکزي، بانک‌هاي دولتي نيز عامل فروش ارزهاي دولتي در بازار باشند. يکي ديگر از محورهاي اصلاحي براي رابطه دولت با بانک مرکزي، موضوع تنخواه دولت است که بايد سازوکار آن اصلاح شود و خزانه نيازي به استفاده از تنخواه نداشته باشد. براي اين موضوع هم تدابيري انديشه شد که از تنخواه استفاده نشود و يا به عنوان آخرين راهکار از آن استفاده شود که راهکار درنظر گرفته شده اين است که خزانه بتواند از حساب‌هاي خود نزد دولت استفاده کند و نيازي به تنخواه نداشته باشد. تاکنون از اين سازوکار استفاده شده و جايگزين تنخواه شده و دولت از تنخواه استفاده نکرده است. 

رئيس کل بانک مرکزي بيان کرد: بازار بدهي بايد توسعه و تعميق يابد تا به سياست‌هاي پولي بانک مرکزي در راستاي کنترل تورم کمک کند. دولت به عنوان نهادي که سالانه اوراق منتشر مي‌کند، انتشار اين اوراق نبايد اينگونه باشد که بانک‌ها اوراق دولت را بخرند و با بانک مرکزي ريپو کنند تا به افزايش پايه پولي شود.

وي استقراض مستقيم از بانک مرکزي خط قرمز دولت دانست و گفت: اصلاح قانون بانک مرکزي نيز از ديگر موضوعات مهم براي اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزي است تا با اصلاح اين قانون، به سمت تقويت ساختارهاي حمکراني بانک مرکزي حرکت کنيم.

تسويه بدهي دولت به بانک‌هاي دولتي در امسال

وي درباره بدهي دولت به بانک‌هاي دولتي گفت: اين بانک‌ها مطالبات قابل توجهي از دولت دارند که برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي صورت گرفته تا مطالبات بانک‌هاي دولتي و شبه دولتي از دولت در سال ۱۴۰۱ پرداخت شود.

صالح‌آبادي از فراهم شدن امکان انتشار گواهي سپرده عام براي بانک‌ها خبر داد و گفت: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزي نسبت به سال گذشته نصف شده است. 

صالح‌آبادي ضمن اعلام رشد بيش از ۱۰۰ درصدي تامين مالي شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹، گفت: در راستاي اصلاح نظام بانکي، محور ديگر اصلاح رابطه بانک مرکزي و مشتريان است که در اين راستا دستورالعمل تسهيل وثايق وام‌هاي خرد ابلاغ شد که دسترسي مردم به منابع بانکي آسان شد. بخش ديگري هم دسترسي غيرحضوري مردم به خدمات بانکي است که از طريق احراز هويت، امضا و سفته الکترونيک انجام شد.

وي ادامه داد: مساله مهم ديگر در نظام پولي و بانکي کشور تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي به ويژه سرمايه در گردش است که در اين زمينه تامين مالي زنجيره تامين و اوراق گام به اين موضوع کمک قابل توجهي خواهد کرد. اصلاح ساختار تامين مالي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و به ويژه دانش‌بنيان‌ها نيز در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد.

فروش ۲۰ هزار ميليارد اوراق

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه در سال جاري ۲۰ هزار ميليارد تومان اوراق فروخته شده که بايد ادامه پيدا کند، افزود: هر اندازه سامانه جامع تجارت و سامانه مالياتي کشور تکميل و بهتر عمل کنند، مي‌توانيم منابع بانکي را به هدف و در واقع بخش واقعي اقتصاد و توليد هدايت کنيم. اجراي مسدودسازي وجوه حساب چک برگشتي به عنوان بخشي از قانون چک نيز اجرايي شد و به زودي تمام بخش‌هاي اين قانون مهم و اثرگذار اجرا خواهد شد.

وي با اعلام اينکه رمز ريال بانک مرکزي هم در شهريورماه به شکل عملياتي اجرايي خواهد شد، گفت: تقويت حکمراني ريال هم که بخش‌هاي متنوعي دارد، بسيار مهم است که در دولت و بانک مرکزي به طور جدي دنبال مي‌شود. اگر حکمراني ريال اجرا شود، فرار مالياتي قاچاق پولشويي و سوداگري کاهش قابل توجهي خواهد داشت.

رئيس کل بانک مرکزي افزود: در بازار ارز بايد سياست‌هاي تجاري و ارزي کاملا هماهنگ باشد که اين امر با همکاري وزارت صمت دنبال مي‌شود. عمق‌بخشي به سامانه نيما و بازار متشکل ارزي از محورهاي اصلي کنترل بازار ارز است.

وي بيان کرد که سال گذشته بيش از ۵۷ ميليارد دلار تامين و عرضه ارز داشتيم. دو ماهه ابتدايي امسال نيز نسبت به سال گذشته درآمدهاي ارزي رشد قابل توجهي داشته است.

درآمد ۷.۵ ميلياردي از نفت و پتروشيمي

صالح‌آبادي با بيان اينکه تامين ارز بهتر از سال گذشته است، گفت: در بخش نفت و پتروشيمي ۷.۵ ميليارد دلار وصول شده که همين رديف در مدت مشابه سال قبل ۴.۵ ميليارد دلار بوده است.

رئيس کل بانک مرکزي افزود: در سال گذشته که سياست ارز ترجيحي وجود داشت، فقط بانک مرکزي تامين کننده ارز کالاهاي اساسي بود اما اکنون صادرکنندگان غيرنفتي نيز در سامانه نيما تامين کننده ارز و ارز کالاهاي اساسي خواهند بود. بازگشت ارز حاصل از صادرات خيلي بسيار خوب شده و با سال‌هاي قبل قابل مقايسه نيست. پيمان‌هاي پولي دو و چندجانبه با کشورهاي دوست و همسايه جزو برنامه‌هاي جدي بانک مرکزي است و البته اقدامات انجام شده قابل رسانه‌اي کردن نيست.

وي ادامه داد: زماني که ارز ترجيحي وجود داشت، تقاضا براي ارز بيشتر بود که با اصلاح نظام پرداخت يارانه‌ها هم روند تامين ارز بهتر خواهد شد و هم قاچاق کاهش پيدا مي‌کند. در حال حاضر، عرضه ارز بر تقاضاي براي ارز پيشي گرفته که دليل آن وضعيت مناسب سامانه نيما و بازار متشکل ارزي است.

جزئيات انتشار اوراق ارزي

رئيس کل بانک مرکزي درباره انتشار اوراق ارزي گفت به زودي منتشر خواهد شد که هم ارزهاي خانگي را جمع مي‌کند و هم بازپرداخت آن به صورت ارزي خواهد بود. در اين بين، کساني مي‌توانند اوراق ارزي منتشر کنند که درآمدهاي بالاي ارزي داشته باشند. سود و بازپرداخت اين اوراق به صورت ارزي خواهد بود.