وزير اقتصاد: کميته ويژه رسيدگي به شکايت شرکت‌هاي دانش بنيان تشکيل مي‌شود

تاریخ انتشار : 1401/03/10

تهران - ايرنا - وزير امور اقتصادي و دارايي از تشکيل کميته ويژه براي بررسي شکايت شرکت ها و فعالان دانش بنيان خبر داد و گفت: بايد براي رفع مسائل مالياتي شرکت‌هاي دانش بنيان اهتمام ويژه‌اي شود.

به گزارش ايرنا، سيد احسان خاندوزي روز دوشنبه در جلسه پيگيري موانع سرمايه گذاري و توليد که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: در اين نشست فعالان دانش بنيان نکات و دغدغه هاي خود را مطرح کردند و مقرر شد برخي موارد در کارگروه‌هاي جزيي تر بررسي شود.

وي افزود: نکته مهمي که در سال توليد، دانش بنيان و اشتغال آفرين حائز اهميت است اين است که بتوانيم همه بخشنامه‌ها و آيين نامه‌هايي که توسط وزارت اقتصاد به هيات دولت ارسال مي‌شود با اخذ نظر نهادهاي تخصصي، انجمن‌ها و توليدکنندگان باشد و نيازمند اصلاح نباشد.

وزير اقتصاد تصريح کرد: با شکايت‌هايي که در موضوع شرکت‌هاي دانش بنيان انجام مي‌شود، سازمان امور مالياتي مکلف شد هيات ويژه‌اي براي رسيدگي به اين شکايت‌ها تشکيل دهد تا به رفع مسايل مالياتي اين شرکت‌ها اهتمام ويژه‌اي شود.

سياست دولت پرداخت يارانه به مصرف کننده نهايي است

وي درباره حمايت از توليدکننده گفت: در حذف ارز ترجيحي سياست دولت پرداخت يارانه به مصرف کننده نهايي است. اگر قرار به حمايت است بايد از توليدکننده داخلي باشد نه آنکه از واردکننده حمايت کنيم.

خاندوزي افزود: حمايت از واردکننده نه به خوداتکايي داخل کمک مي کند و نه موجب کاهش رانت مي شود و در قانون بودجه امسال نيز همين مسير تعيين شده تا از توليدکننده حمايت شود.  

وزير اقتصاد ادامه داد: اواخر سال گذشته در شوراي گفت وگوي دولت در مورد شناسايي سود ناشي از تسعير بحث شد که به سبب استدلال هاي حقوقي که مطرح شد، سازمان امور مالياتي پذيرفت که اين سود مشمول ماليات نشود و در 12 ارديبهشت ماه اين موضوع اصلاح شد.

دولت به دنبال کاهش سود فعاليت اقتصادي نيست 
خاندوزي با بيان اينکه برخي مي گويند دولت به محض اينکه فعاليت اقتصادي دچار رونق مي شود براي کسب درآمد حمله مي کند، افزود: اين سخن نادرست است و دولت در مسير کاهش سود فعاليت فعالان اقتصادي نيست و نمونه آن کاهش پنج درصدي ماليات توليد است.

وي افزود: به دنبال اين هستيم که عوارض صادراتي عرضه داخلي را کنترل کنيم اما به دنبال اين بوديم تا ممنوعيتي در اين زمينه رخ ندهد تا اين شرکت ها بتوانند به تعهدات خارجي خود عمل کنند و سودشان کاهش نيابد.

وزير اقتصاد گفت: در خصوص ال سي هاي داخلي و تامين مالي با بانک مرکزي هماهنگي‌هاي لازم انجام خواهد شد. بحث مشکلات ديگري نيز که به بانک مرکزي مربوط مي‌شود نيز پيگيري مي شود.

وي درخصوص پرداخت تسهيلات به شرکت هاي دانش بنيان تصريح کرد: در زمينه دسترسي به تسهيلات هم با توجه به تبصره ۱۸ قانون بودجه که تسهيلات توليد است، حداقل ۱۰ درصد تسهيلات با نرخ ترجيحي  براي شرکت‌هاي دانش بنيان درنظر گرفته شده و اميدواريم مشوقي براي شرکت‌هاي دانش بنيان باشد.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •