هدايت اعتبار در کنترل تورم موثر است

تاریخ انتشار : 1401/03/11

کارشناس اقتصادي با بيان اينکه هدايت اعتبار به‌شدت در کنترل تورم موثر است، تصريح کرد: با تورمي مواجه‌ايم که از سمت عرضه نشات مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ مجيد شاکري کارشناس اقتصادي، هدايت اعتبار را هنر جهت‌دهي خلق پول بانکي به نفع سهامدار و صورت مالي بانک که بتواند در يک‌پروژه داراي منافع توسعه اي سرمايه‌گذاري کند، دانست و گفت: هدايت اعتبار نقش مهمي در کنترل تورم دارد.

شاکري ادامه داد: در دوره رکود تورمي بلند مدت هميشه با اين مشکل روبرو هستيم که دارايي‌هاي وثيقه‌پذير متناسب با امتيازهاي تجاري کوتاه مدت وجود ندارد. از سوي ديگر نياز به اعتبار داريم پس به سراغ وثيقه‌هاي بانکي مي‌رويم. در اين ميان اينکه تصور کنيم نظام اعتبارسنجي نقطه شروع مناسبي براي شروع کار ما هستند، خيلي اشتباه است. باتوجه به اينکه‌ نظام وثيقه‌محور داريم يعني بانکهاي ما تنبل هستند در نتيجه نزديک‌ترين راهي که از نظام وثيقه محور دور شويم تامين مالي زنجيره اي خواهد بود. يکي‌از نمونه‌هاي کار شده در اين ميان اوراق گام است که به‌دليل شرايط تورمي بالا در اقتصاد به نتيجه نرسيد. يعني دور باطلي وجود دارد که بايد اصلاح شود. شاکري اظهار کرد: بارها ديده ايم که اين تصور که تصميمات اعضاي هيات عامل بانک در مسير منافع بانک است اشتباه بوده است. وي با اشاره به تصميماتي که در بانکها براي تخصيص اعتبار گزفته مي‌شود، تاکيد کرد: بايد بپذيريم خروجي رکود تورمي بلند مدت ساختار نظارت ضعيف است.

اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه هدايت اعتبار به‌شدت در کنترل تورم موثر است، تصريح کرد: با تورمي مواجه‌ايم که از سمت عرضه نشات مي‌گيرد. کشورمان به شدت دچار بحران تشکيل سرمايه ثابت و بحران نبود دارايي سرمايه‌اي است که در اين شرايط واضح است که بانک مرکزي که عموما در سمت تقاضا عمل مي‌کند يک جايي بايد براي عرضه هم فکري کند. زماني که بانک مرکزي در سال ۹۷ که نرخ ارز را از ۱۷ هزارتومان به حدود ۱۰ هزارتومان رساند گفته بودم که بانک مرکزي اين کار را کرده و اقداماتي هم در سطح عرضه و در سطح ريالي در حال انجام است اما اين شوک عرضه است يک‌جايي از فکرمان بايد اين مي بود که با ابزار ديگري که بانک دارد در سمت عرضه چه کاري مي توانيم انجام دهيم. وي تاکيد کرد: براي تامين مالي توسعه گزينه ديگري هم نداريم حتي تصور اينکه با بهترين توافق هم به سالهاي فراواني ارزي برميگرديم هم درست نيست.