برنامه بانک مرکزي براي ايجاد آرامش در بازار ارز

تاریخ انتشار : 1401/03/17

رئيس‌کل بانک مرکزي گفت: انتشار اوراق ارزي پروژه‌اي است، يعني پروژه‌اي براي اين اوراق تعريف مي‌شود که هم درآمد ارزي و هم بازده قابل قبول داشته باشد تا بتواند بازپرداخت را هم ارزي انجام دهد.

به گزارش ايبِنا، دکتر علي صالح‌آبادي درباره نوسان بازار ارز و چگونگي مديريت آن گفت: بيشترين ذخيره ارزي اسکناسي را در تاريخ کشور داريم بنابراين از نظر برقراري تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز مشکلي نداريم و «از همه ظرفيت‌هاي بانک مرکزي براي برقراري آرامش در بازار ارز » استفاده مي‌کنيم.

وي ادامه داد: در بحث تقاضا تلاش داريم افرادي که در بحث ارز تقاضاي واقعي دارند، در بازار نيما و تشکل ارزي پوشش کامل داده شوند.

رئيس‌کل بانک مرکزي در پاسخ به اين پرسش که نرخ سود اوراق ارزي که قرار است به زودي منتشر شود چقدر است، اظهار داشت: اين اوراق ارزي در قالب پروژه‌اي است يعني نخست پروژه تعريف و سپس اوراق ارزي براي تأمين مالي آن پروژه منتشر مي‌شود.

دکتر صالح‌آبادي با اشاره به مشخص بودن زمان پروژه ادامه داد: زمان معمولا دو يا سه سال است و سررسيد اوراق بسته به پروژه‌اي که تعريف مي‌شود، خواهد بود. تأمين به شکل ارزي است يعني تأکيد مي‌شود که بازپرداخت هم اصل و هم سود، ارزي خواهد بود.

رئيس‌کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: پروژه‌اي تعريف و انتخاب مي‌شود که حتما درآمد ارزي و بازده قابل قبولي داشته باشد که بتواند بازپرداخت آن را به شکل ارزي انجام دهد.

منبع: ايرنا