تورم توليدکننده در مسير کاهشي

تاریخ انتشار : 1401/03/18

بررسي آخرين داده‌هاي آماري مرکز آمار نشان مي‌دهد که نرخ تورم توليدکننده در زمستان ۱۴۰۰ کاهشي شد به اين ترتيب که نرخ تورم نقطه به نقطه ۶.۶ درصد، فصلي ۵.۱ درصد و ساليانه ۶.۶ درصد کاهش يافت.

به گزارش خبرگزاري مهر، مرکز آمار نرخ تورم توليدکننده در زمستان سال گذشته را منتشر کرد.

نرخ تورم توليدکننده (شاخص بهاي توليدکننده) از جمله شاخص‌هاي قيمتي است که در بررسي روند سطح قيمت‌ها بررسي مي‌شود و يکي از معيارهايي است که براي سنجش عملکرد اقتصادي، از سطح عمومي قيمت‌ها محاسبه و اعلام مي‌شود. از اين رو، تأثير قابل‌توجهي بر تصميم‌گيري صاحبان صنايع، سرمايه‌گذاران و حتي سياستگذاران خواهد داشت.

هدف از محاسبه نرخ تورم توليدکننده، اندازه‌گيري تغييرات قيمت‌هايي است که توليدکنندگان در ازاي فرو ش کالاها و خدمات خود دريافت مي‌کنند. به عبارت ديگر مي‌توان گفت که اين شاخص، قيمت کالاها در کارخانه و مبدا توليد را در نظر مي‌گيرد. با بررسي اين شاخص مي‌توان از سطح تغيير قيمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفي يا تورم اطلاع کسب کرد. به بيان ديگر، هر افزايش يا کاهش قيمت در شاخص بهاي توليدکننده با يک وقفه زماني در شاخص بهاي مصرف‌کننده نيز مشاهده مي‌شود.

تورم

 

کاهش٦.٦ درصدي تورم نقطه به نقطه توليدکننده

براساس گزارش مرکز امار، تغييرات شاخص قيمت توليدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ١٤٠٠ به ۴۲ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان به ازاي توليد کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان ١٤٠٠ نسبت به فصل زمستان سال ١٣٩٩، ٤٢.٠ درصد افزايش دارد.

در ميان بخش‌هاي مختلف توليدي کم‌ترين نرخ مربوط به بخش توليد، انتقال و توزيع برق (١٠.٦ درصد) و بيش‌ترين نرخ مربوط به بخش معدن (٦٤.٥ درصد) مي‌باشد.

نرخ تورم فصلي توليدکننده ۵.۱ درصد کم شد

بررسي آخرين اطلاعات بيانگر اين است که نرخ تورم توليدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) در زمستان ١٤٠٠ به ۴.۹ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل ٥.١ واحد درصد کاهش داشته است.

در فصل زمستان سال گذشته، در ميان بخش‌هاي مختلف توليدي کم‌ترين نرخ مربوط به بخش برق با ٢.١ درصد و بيش‌ترين نرخ تورم فصلي توليدکننده مربوط به بخش صنعت با ٧.٨ درصد بوده است؛ همچنين در اين فصل بخش کشاورزي با نرخ تورم منفي ۱۱.۴ درصد مواجه بوده است.

کاهش ۶.۶ درصدي نرخ تورم ساليانه توليدکننده

تغييرات ميانگين شاخص کل قيمت توليدکننده در چهار فصل منتهي به فصل زمستان ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۵۴.۳ درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در فصل قبل ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

در فصل زمستان ۱۴۰۰، در ميان بخش‌هاي اصلي توليدي در کشور، کم‌ترين تورم سالانه مربوط به بخش توليد، انتقال و توزيع برق با ١٩.٤ درصد و بيش‌ترين آن مربوط به بخش معدن با ٩٢.٩ درصد است.