ماليات بر عايدي به صحن مجلس مي‌آيد

تاریخ انتشار : 1401/03/22

ايسنا/اردبيل رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: به زودي لايحه ماليات عايدي بر سرمايه به صحن علني مجلس مي‌آيد تا مورد بررسي قرار گيرد.

پورابراهيمي ۲۱ خرداد در جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و نشست با فعالان اقتصادي در اردبيل اظهار کرد: نگاه ما در حوزه تبديل ماليات‌ستاني از شخص به افراد حقوقي است تا مشکلات گذشته رفع شود.

وي با بيان اينکه در بخش صادرات به پايداري قوانين نياز داريم تا تصميمات خلق‌الساعه فعالان اين حوزه را آزار ندهد، تصريح کرد: وزارت صمت براي شفافيت فعاليت‌هاي تجاري و صادراتي بايد وانين متقن را ابلاغ کرده و از تغيير رويه‌ها به شکل آني و لحظه‌اي جلوگيري کند.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در مورد نگراني واحدهاي صنعتي از اعمال خاموشي‌هاي برق در فصل تابستان گفت: کل مصرف برق واحدهاي صنعتي در کشور پنج تا هفت هزار مگاوات است که براي تأمين انرژي مورد نياز از دولت خواسته‌ايم تا مازاد توليد را در قالب بورس انرژي عرضه کرده تا امکان تأمين برق حتي با قيمت آزاد براي سرمايه‌گذاران بخش توليد و صنعت فراهم آيد.

پورابراهيمي افزود: مشوق‌هايي در اين حوزه با همکاري وزارت نيرو در نظر گرفته مي‌شود تا فعالان بخش خصوصي بتوانند به تناسب نياز خود از انرژي برق با تعرفه‌گذاري جديد استفاده کنند.

وي در مورد تأمين منابع مالي بنگاه‌هاي اقتصادي از طريق بانک و يا بازار سرمايه خاطرنشان کرد: با توجه به محدوديت بانک‌ها در پرداخت اين تسهيلات تلاش بر اين است تا بخشي از منابع بنگاه‌هاي اقتصادي از طريق بازار سرمايه تأمين شده و اين واحدها بتوانند بدون افزايش ارز نقدينگي به تقويت نظام توليد کمک کنند.

پورابراهيمي در بخش ديگري از سخنان خود اضافه کرد: فعالان اقتصادي بايد با قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده آشنايي پيدا کنند که از اتاق بازرگاني انتظار داريم با تعامل و ارتباط بيشتر با فعالان حوزه توليد و اقتصاد نسبت به برگزاري دوره‌هاي آموزشي گام‌هاي جدي بردارد.

وي بلوکه کردن بخشي از تسهيلات پرداختي از سوي بانک‌ها را خلاف شرع و قانون اعلام کرد و ادامه داد: ساختار بانک‌ها نبايد به سمت حرکت‌هاي نامناسب باشد بلکه شفافيت در اين حوزه اعتمادآفرين خواهد بود.

پورابراهيمي بازگشت ارز صادراتي را متناسب با سياست دولت و از طريق نمايندگي بانک‌ها و صرافي‌ها يادآور شد و بيان کرد: تعهدات ارزي بايد با برنامه‌ريزي دقيق بانک مرکزي به نتيجه رسيده و اصلاح فرآيندها را در اين بخش شاهد باشيم.

وي به مصوبات خوب سفر اعضاي کميسيون اقتصادي به استان اردبيل اشاره کرد و گفت: در کنار حل مشکلات صاحبان واحدهاي توليدي دريافت‌کننده تسهيلات ارزي، قرار شد تا نشستي با مديريت صندوق توسعه ملي انجام شود و بر اساس مدل اجرايي مصوب اين تعهدات به سرانجام برسد.

پورابراهيمي ضرورت تأمين اعتبارات از محل ماده ۵۶ را براي طرح‌هاي اولويت‌دار نظير راه آهن اردبيل يادآور شد و اظهار کرد: با اصلاح لايحه حقوق ورودي در مجلس اميدواريم بر اساس نرخ ارز ترجيحي اين فرآيندها انجام شده تا اثر مثبت اين کار را در کاهش بها تمام شده سرمايه‌گذاري شاهد باشيم.

وي در مورد ظرفيت خوب معادن در کشور و عقيم ماندن برخي سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش تصريح کرد: ۹۰ درصد ظرفيت معادن کشور غيرفعال است و بايد با همکاري بخش خصوصي اين ظرفيت در جهت توسعه اقتصاد کشور به کارگيري شود.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، وعده وزير اقتصاد را در راه‌اندازي دستگاه اکس.ري در گمرک بيله‌سوار و تأمين آب براي طرح‌هاي توسعه کشت زراعت چوب را يادآور شد و افزود: گمرک استان اردبيل شرايط مطلوبي ندارد و بايد اين گمرک در بهترين شرايط فضا و بستر صادراتي را فراهم کند.