چرا وزارت صمت به نظر کارشناسان توجهي ندارد!؟

تاریخ انتشار : 1401/03/23

يک کارشناس بازار سرمايه با انتقاد از لغو عرضه خودروهاي ديگنيتي و فيدليتي در بورس کالا از سوي وزارت صمت، اظهار کرد: چرا وزارت صمت به نظر کارشناسان توجهي ندارد؟

رسول علي محمدي، در گفت و گو با ايسنا، با بيان اينکه از چند ماه پيش توجيهات علمي و قانوني مربوط به مزاياي عرضه خودرو در بورس کالا در رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي آغاز شد و بسياري اظهار نظرهاي خود را در اين باره مطرح کردند، اظهار کرد: ماحصل اين بحث ها و تحليل هاي کارشناسي اين بود که ورود خودرو به بورس کالا و خروج دولت از قيمت گذاري دستوري به نفع مصرف کننده، نظام توزيع و توليدکنندگان خواهد بود.

وي ادامه داد: نخستين خودرويي که در بورس  کالا عرضه شد خودرو کاراي تک کابين و دو کابين متعلق به شرکت بهمن موتور بود که حدود يک ماه پيش عرضه آن انجام شد و شاهد بوديم که با قيمت پايه به فروش رسيد. عرضه کارا نشان داد که خريداران به سادگي و بدون نياز به قرعه کشي قادر به خريد خودرو هستند و مي توان شرايطي را ايجاد کرد که دسترسي مصرف کنندگان به اين محصول‌ها آسان تر باشد. در فرايند اين عرضه اختلاف قيمت ۲۰ درصدي خودرو در کارخانه و بازار آزاد به راحتي از بين رفت و نرخ هاي موجود در بازار نيز کاهش يافت.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه قرار بود  خودروهاي ديگنيتي و فيدليتي در بورس کالا عرضه شود، اظهار کرد: با وجود اطلاع وزارت صمت از عرضه اين خودرو در طول يک هفته زمان ثبت سفارش، اما به يکباره اين عرضه شب قبل از انجام معاملات به صورت دستوري از سوي وزارت صمت لغو شد.  سوالي که در اينجا مطرح مي شود اين است که اگر پذيرش اين خودروها که چند ماه به طول انجاميدند قانوني نبود چرا از همان ابتدا جلوي آن گرفته نشد؟ چرا توجيه‌ها و کارشناسي هاي صورت گرفته مبني بر مزاياي عرضه خودرو در بورس کالا و پيش بيني کاهش اختلاف قيمت خودروساز و بازار آزاد و تخصيص سود حاصل از فروش به خودروسازان مورد توجه وزارت صمت قرار نگرفت؟

علي محمدي با اشاره به ارايه طرح هايي از سوي برخي کارشناسان به دولت مبني بر اينکه تفاوت نرخ ايجاد شده ناشي از رقابت صورت گرفته در بورس کالا مي تواند با استفاده از ابزارهاي مالياتي از خودروساز اخذ  و صرف سياست هاي حمايتي، سرمايه گذاري در زيرساخت ها، تسهيل توليد و افزايش تيراژ و راندمان توليد شود، گفت: به بيان ساده تر دولت مي تواند به صورت بهينه‌اي در بازار ورود کند و نظارت هاي بهينه و بهتري بر روند قيمت ها از طريق اين ابزارها داشته باشد.

وي با انتقاد از تصميمات احساسي و لحظه اي، گفت: ما نشان داده ايم که به تصميم‌ها کارشناسي توجهي نمي کنيم. اميدوارم به جايي برسيم که طبق تصميم‌هاي کارشناسي و با برنامه ريزي اقدام کنيم.

بر اساس اين گزارش درحالي که ثبت سفارش دو خودروي فيدليتي و ديگنيتي از ۱۱ خرداد آغاز شد و قرار بود معاملات اين دو خودرو در بستر بورس کالا از ۱۸ خردادماه صورت بگيرد، وزارت صمت طي دو نامه فرايند مذکور را لغو کرد.