فروکش کردن التهاب بازار ارز با دستورالعمل جديد بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1401/03/24

کارشناس پول و ارز و بانکداري گفت: نياز روزانه در مجموع حدود ۱۵ ميليون دلار است، چنانچه در سطح بازار عرضه شود و دستورالعمل جديد بانک مرکزي درست به اجرا در آيد، بازار از التهاب خواهد افتاد.

يوسف کاووسي؛ کارشناس پول و ارز و بانکداري درباره دستورالعمل جديد بانک مرکزي مبني بر مجوز خريد توافقي ارز صادرکنندگان توسط صرافي‌ها به خبرنگار ايبِنا گفت: صدور مجوز خريد توافقي ارز صادرکنندگان توسط صرافي‌ها از سوي بانک مرکزي اقدام مثبتي است. 

وي دراين باره بيان کرد: صادرکنندگان پيش از اين دستورالعمل مکلف بودند تا ۳۰ درصد از ارز خود را در بازار متشکل ارزي به فروش برسانند، قيمت ارز هم در اين بازار ۲۵، ۲۶ يا ۲۷ تومان بود و از ارز نيمايي هم فقط براي کالاهاي اساسي استفاده مي‌شد. پس از اين تصميم، صادرکننده با قيمت نزديک بازار، ارز خود را به فروش مي‌رساند و اسکناس بازار هم از اين طريق تامين مي‌شود. البته نياز بازار، خيلي عميق نيست و بيشتر انتظارات تورمي در نتيجه بحث مذاکرات، قطعنامه حکام و ... است. 

اين کارشناس مسائل اقتصادي در اين خصوص يادآور شد: نياز روزانه در مجموع حدود ۱۵ ميليون دلار است که چنانچه در سطح بازار عرضه شود و دستورالعمل جديد بانک مرکزي درست به اجرا درآيد، بازار از التهاب خواهد افتاد. در واقع اين بخشنامه بسيار به کاهش قيمت ارز کمک خواهد کرد. براي صرافان هم تصميم مناسبي است زيرا در شهرستان‌ها کار حوالجات و ... انجام نمي شود و محدود هستند، اين تصميم براي آنها مثبت خواهد بود.

کاووسي درباره نتيجه کوتاه يا بلند مدت دستورالعمل جديد بانک مرکزي تصريح کرد: تاثير کوتاه يا بلند مدت آن به ادامه مسير بستگي دارد. اکنون صادرکنندگان عمده کالاي خود را تهاتر مي‌کنند و اين بخشنامه صادرکنندگان خصوصي و جزء را در برمي‌گيرد و چنانچه صادرکنندگان بتوانند فعاليت خود را بيشتر کنند در بلندمدت تاثيرگذار خواهد بود. 

وي درباره پيشنهادات خود را در تکميل اين تصميم بانک مرکزي اظهار داشت: حل ريشه مشکلات در کاهش انتظارات تورمي است زيرا از زمان شروع به کار دولت سيزدهم بيش از ۳۰ درصد برنرخ ارز اضافه شده که نشان دهنده انتظارات تورمي و بالا رفتن تقاضا در بازار است، بنابراين با ارزپاشي نمي‌توان بازار را کنترل کرد. 

اين کارشناس مسائل اقتصادي در ادامه اضافه کرد: مشکل فوق بايد به صورت ريشه‌اي برطرف شود که نياز به کاهش تنش و برقراري آرامش دارد. به اين معنا؛ وقتي مردم پولي در اختيار دارند، نبايد نگران آن باشند که چه خريدي انجام دهند تا از ارزش آن کاسته نشود.