جزئيات بخشنامه ارزي جديد بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1401/03/25

عضو شوراي عالي کانون صرافان گفت: با بخشنامه جديد بانک مرکزي چرخه خريد و فروش ارز در صرافي‌ها تکميل شد و ديگر شاهد حضور مردم براي خريد ارز در مکان‌ها و فضاهاي غيررسمي نخواهيم بود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بانک مرکزي به تازگي در دستورالعملي به صرافي‌هاي مجاز اعلام کرد که مي‌توانند ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقي، خريداري و به متقاضيان ارز بدون محدوديت بفروشند. با اين اقدام بانک مرکزي دو برنامه مهم در راستاي تسهيل عرضه و فروش ارز اجرايي خواهد شد. اول آنکه خريد ارز صادرکنندگان با نرخ توافقي و غيردستوري منجر به افزايش انگيزه صادرکنندگان براي بازگشت ارزهاي صادراتي خواهد شد و از سوي ديگر بانک مرکزي با صدور مجوز فروش ارز در سرفصل ۲۴(ساير) با احراز هويت متقاضي، امکان خريد ارز براي متقاضيان از کانال رسمي را تسهيل کرده است.

در اين باره کامران سلطاني‌زاده عضو شوراي‌عالي کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار ايبِنا اظهار داشت: به جهت اينکه صادرکنندگان همواره اين دغدغه را داشتند که قيمت واقعي ارز را در مورد ارز حاصل از صادراتشان داشته باشند و به فروش برسانند، اين بخشنامه جذابيتي را براي صادرکننده ايجاد کرده است تا صادرکننده بدون دغدغه و با قيمت توافقي و قيمتي که مدنظر دارد، بتواند در صرافي‌هاي سراسر کشور ارز خود را به فروش برساند. اين در حالي است که با اين اقدام، رفع تعهد ارزي صادرکننده نيز لحاظ مي‌شود.

 

تکميل چرخه فروش و خريد ارز در صرافي‌هاي سراسر کشور

وي با اشاره به اينکه در گذشته در مورد خريد اين ارز به قيمت توافقي توسط صرافي‌هاي سراسر کشور اين دغدغه وجود داشت که صرافي‌ها براي فروش در سرفصل‌هاي مشخص با قيمت توافقي امکان فروش نداشتند، اظهار داشت: حال بانک مرکزي به صرافي‌هاي سراسر کشور اجازه داده است که اين ارز خريداري شده را با يک حاشيه سود مشخص و مصوب بانک مرکزي به تمامي هم وطناني که در سراسر کشور نياز به خريد ارز دارند، با مدارک حداقلي (کارت ملي و مدارک شناسايي و مقابله با پول‌شويي) عرضه کنند. بنابراين اين سياست ارزي باعث شده تا چرخه فروش ارز صادرکننده در صرافي‌ها و چرخه خريد و ارائه آن به مردم تکميل شود.

سلطاني‌زاده افزود: در گذشته مشکل به گونه‌اي بود که هم وطنان نمي‌توانستند اين ارز را تهيه کنند و حتما نياز بود که مدارک مسافرتي داشته باشند ولي حالا با رفع اين مشکل باعث شده تا هم وطنان چنانچه صادرکننده هستند، ارز حاصل از صادرتشان را در صرافي‌ها به فروش برسانند و چنانچه واردکننده و مصرف کننده ارز هستند بتوانند از چرخه رسمي صرافي ها، ارز مورد نياز خود را بخرند.

صفوف خريد دلار برچيده مي شود

عضو شوراي‌عالي کانون صرافان خاطر نشان کرد: نکات مثبت اين مصوبه اين است که ما با اين مصوبه ديگر شاهد حضور مردم براي خريد ارز در مکان‌ها و فضاهاي غيررسمي نخواهيم بود و مردم مي‌توانند بدون دغدغه ارز مورد نياز خود را از صرافي‌هاي سراسر کشور با قيمت توافقي و قيمت روز و لحظه خريداري کنند. اين رويه باعث مي‌شود تا چرخه عرضه و خريد و تحويل ارز به متقاضي تکميل شود.

وي ادامه داد: اين چرخه باعث شده تا از روزهاي گذشته، صادرکنندگان براي فروش ارز به صرافي‌ها، با يک جذابيت خوب و ويژه اي حضور پيدا کنند. در اين شرايط حجم زيادي از ارز صادرکننده‌ها در صرافي‌ها به فروش مي‌رسد و صرافي‌ها هم اين ارز را با قيمت توافقي خريد مي‌کنند. منتهي به جهت اينکه حجم عرضه بسيار بالا بوده و همچنان صرافي‌ها شاهد اين هستند که مقدار فروش و عرضه ارز کاهش پيدا کرده است. به بيان ديگر هم وطنان با توجه به اين امنيت ذهني که ارز همواره در صرافي ها وجود دارد، از خريد ارز عقب نشيني کرده‌اند و منتظر هستند تا قيمت‌ها بازهم تعديل شود و اين مساله هم باعث تعديل قيمت ارز در بازار شده است.

رشد شاخص بورس تحت تاثير اقدام بانک مرکزي

سلطاني زاده در پايان با اشاره به رشد نماگر بورس در معاملات روز گذشته اظهار داشت: نکته ديگر اين است که افزايش شاخص بورس نشان مي دهد که صادرات صادرکنندگان با قيمت واقعي ارز، بر سوددهي شرکت هاي صادرات محور تاثير مثبتي داشته است و منجر به تقويت شاخص کل بورس شده است. در حقيقت اين موضوع نشان دهنده علائم مثبت تصميم بانک مرکزي در چرخه اقتصادي کشور است.