ضرورت پايبندي به اصول معاملاتي در چشم‌اندازهاي متفاوت سرمايه‌گذاري

تاریخ انتشار : 1401/03/25

به طور کلي اصول معاملاتي در هر فردي با ديگري متفاوت است به طوريکه هر نفر براساس تفکرات شخصي رويه متفاوتي در معاملات در پيش مي‌گيرد. با اين حال، تمام سرمايه‌گذاران بايد به اين نکته آشنا باشند که بازار شامل چرخه‌هاي کوتاه مدت؛ ميان مدت و بلند مدت است و زماني که قصد خريد سهمي را دارند بايد به افق زماني خود دقت داشته باشند.

يکي از نکات مهمي که متاسفانه حتي گاه توسط سبدگردان‌ها رعايت نمي شود، خريد به شکل مرحله‌اي است. از آنجايي که معمولا سهام با دو ديد تکنيکال و فاندامنتال (بنيادي) سهام خريداري مي شود. ابتدا بايد صورت مالي هاي فعلي در کنار چشم انداز به دقت مورد بررسي قرار بگيرد و سپس بر اساس نواحي حمايتي بر روي تکنيکال اقدام به خريد به صورت مرحله اي کرد.

زماني که شما سهمي را مي خريد بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که حتي بهترين تحليلگرهاي دنيا هم به طور دقيق نمي توانند کف سهم ها را شناسايي کنند؛ پس اگر به طور هيجاني و بدون آگاهي وارد سهمي بشيد بدون شک اين روند مي تواند سرمايه شما را نابود کند. متاسفانه با نگاهي به عملکرد برخي سبدگردان‌ها متوجه مي شويم که از عملکرد مناسبي برخوردار نيستند، موضوعي که ناشي از استراژي‌هاي اشتباه اعمال شده است.

بنابراين اگر قصد داشتيد سهمي را خريداري کنيد، توصيه مي کنم حتما پس از بررسي صورت مالي‌ها و چشم‌انداز هاي شرکت اقدام به خريد آن کنيد؛ اين يک حرکت هوشمندانه است اما به خاطر داشته باشيد اگر سهمي را بررسي کرديد و براساس موج فعلي اقدام به خريد سهم کرديد اين يک حرکت کاملا هيجاني است و سرمايه گذاران بايد به طور جدي از انجام چنين حرکت هايي پرهيز کنند.

همانطور که در بالاتر هم مطرح شد، استراتژي معاملاتي هر فردي متفاوت است و متاسفانه بسياري از ادمين هايي که در فضاي مجازي حضور دارند صرفا وابسته به موج هاي بازار بوده و خريد با اين افراد ضررهاي جبران ناپذيري در پي خواهد داشت؛ از اين رو افراد تازه وارد اگر قصد سرمايه گذاري دارند بهتر است قبل از ورود به دقت با دانش مالي و صنايع بورسي آشنايي داشته باشند و سبد متناسبي با ديد بلند مدت بچينند؛ اما اگر وقت براي معامله کردن در بورس وجود ندارد بهتر است صندوق هاي سهام امن خريداري کرده و يا پول خود را در اختيار سبدگردان هاي مجاز قرار بدهند.

زماني که شما وارد بازار مي شويد بايد توجه داشته باشيد که اصل مهم، حفظ سرمايه و در مرحله بعدي کسب سود است و سرمايه گذاران به اين نکته آگاه باشند که اصول معاملاتي صحيح فارغ از نوسان هاي بازار در نهايت منجر به کسب بازدهي مناسب خواهد شد.

*نويد رجايي، کارشناس بازار سرمايه