افزايش ورود ارز به کشور با دستورالعمل جديد بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1401/03/28

نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: دستورالعمل اخير بانک مرکزي سبب ورود ارز بيشتر به کشور و به تعادل رسيدن نرخ آن خواهد شد.

محمدرضا ميرتاج الديني؛ نماينده مردم تبريز و نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شوراي اسلامي درباره دستورالعمل جديد بانک مرکزي مبني بر مجوز خريد توافقي ارز صادرکنندگان توسط صرافي‌ها به خبرنگار ايبِنا گفت: يکي از اقدامات مثبت بانک مرکزي دستورالعمل اخير درباره مديريت بازار ارز بود. مجلس در دولت قبلي هم اين مسئله را در قالب پيشنهاد مطرح کرد و به مسئولان بانک مرکزي در آن مقطع گفت که بدون شک صادرکننده‌ها اين ارز را در نتيجه تلاش و پشتکار خود به دست آورده اند، اما با توجه به شرايط کشور و حمايت هاي دولت از اين فعالان اقتصادي بايد وضعيت اقتصادي را بيش از گذشته مورد توجه قرار دهند. 

ميرتاج الديني در اين رابطه اضافه کرد: پيشنهاد به دولت قبل اين بود که صادرکنندگان نسبت به بازگشت ارز به کشور تعهد دهند. به اين شکل که با يک نرخ توافقي و رضايت از نتيجه، ۷۰ درصد از ارز خود را برگردانند. روشن است در صورتيکه دولت تلاش کند تا با نرخ بخشنامه اي اين ارز را در اختيار گيرد يا عملياتي نمي شود و يا اينکه فعالان اقتصادي به سراغ راه هاي غيررسمي مي روند. علاوه بر اينها روش دستوري بارها مورد استفاده قرار گرفته و بي نتيجه مانده است.

نماينده مردم  تبريز درباره اثر کوتاه مدت يا بلند مدت دستورالعمل بانک مرکزي اظهار داشت: دستورالعمل اخير بانک مرکزي سبب ورود ارز بيشتر به کشور و به تعادل رسيدن نرخ آن خواهد شد اما قطعا در بلندمدت بايد تدابير بيشتري براي کنترل و مديريت بازار ارز مدنظر قرار گيرد.

نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد خود را براي موفقيت بيشتر در خصوص ايجاد تعادل و ثبات در بازار ارز چنين بيان کرد: دستورالعمل بانک دقيق است و عمل به آن بخش مهمي از مشکلات در اين زمينه را برطرف خواهد کرد. آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد، بازنگري در خصوص تعهدات ارزي است.