امضاي تفاهم‌نامه ايجاد مرکز بازرگاني ايران و روسيه

تاریخ انتشار : 1401/03/28

در حاشيه حضور معاون وزير صمت و رئيس سازمان توسعه تجارت در بيست‌وپنجمين مجمع بين‌المللي اقتصادي سنت‌پترزبورگ، تفاهم‌نامه ايجاد مرکز بازرگاني ايران و روسيه با مرکزيت سنت پترزبورگ و تهران، تحت عنوان نوا-پارس به امضا رسيد.

به گزارش ايبِنا، در حاشيه بيست‌وپنجمين مجمع بين‌المللي اقتصادي سنت‌پترزبورگ تفاهم‌نامه ايجاد مرکز بازرگاني ايران و روسيه با مرکزيت سنت پترزبروگ و تهران با عنوان «نوا-پارس» با حضور عليرضا پيمان پاک، رييس سازمان توسعه و تجارت جمهوري اسلامي ايران، کاظم جلالي، سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه و کريل والنتينوويچ پولياکوف، معاون استاندار سن‌پترزبورگ، گريگوريف اوگني ديميتريويچ، رييس کميته روابط خارجي دولت سنت پترزبورگ، آپلسنين ديمتري ولاديميرويچ مسئول ايران و خاورميانه کميته روابط خارجي دولت سنت پترزبورگ به امضا رسيد.

با راه اندازي اين مرکز، توسعه تجارت متقابل بين ايران و روسيه در حوزه هاي تامين تجهيزات نفت و گاز، محصولات مهندسي حمل و نقل، ماشين سازي، کشتي سازي، تجهيزات الکترونيکي، طراحي و ساخت تاسيسات انرژي، ايجاد پايگاه تعميرات تجهيزات عرضه شده، کشاورزي، صنايع غذايي، داروسازي و ساختماني در دستور کار قرار گرفته است. 

توسعه همکاري‌هاي تجاري-اقتصادي و سرمايه‌گذاري در صنايع پيشران و اولويت‌دار بين شرکت ها، سازمان‌ها و توليدکنندگان ايران و روسيه، حمايت و کمک موثر در ايجاد ارتباطات تجاري مستقيم بين کارآفرينان روسيه و ايران، ايجاد ساز و کار مناسب در جهت تسهيل در مراودات مالي شرکتهاي مستقر در جغرافياي طرفين، راه اندازي پورتال‌هاي اينترنتي معرفي پنانسيل هاي تجاري ايران به روسيه و بلعکس، تلاش در جهت توسعه پروژه کريدور حمل و نقل بين‌المللي شمال-جنوب به منظور تسهيل در ترانزيت کالا بين دو کشور، ايجاد کليه زيرساخت‌هاي لازم مورد نياز مرکز همچون حضور بانک و شرکت بيمه ايراني و روسي در مرکز، ايجاد واحد نمايشگاهي در جهت به نمايش درآوردن دستاوردهاي طرفين در کشور مقابل و همچينن ايجاد مراکز فرهنگي در محدوده طرفين از جمله اهداف راه اندازي مرکز بازرگاني ايران و روسيه ذکر شده است.

در اين مراسم رييس سازمان توسعه و تجارت جمهوري اسلامي ايران راه اندازي اين مرکز را فصل جديدي از همکاري بين شرکتهاي ايران و روسيه خواند و بر حمايت از برنامه هاي آن تاکيد کرد. 

پيمان پاک اجراي تفاهم نامه لغو رواديد گروهي بين دو کشور را که پيشتر به امضا رسيده بود را راهي براي توسعه گردشگري در دو کشور عنوان کرد.  

معاون استاندار سن‌پترزبورگ نيز با ضمن ابراز خرسندي از تشکيل اين مرکز و همکاري همه جانبه در پيشبرد اهداف آن به خواهرخواندگي سنت پترزبورگ با اصفهان اشاره کرد و  از سفر هياتي تجاري از روسيه به ايران و حضور در دو شهر اصفهان و تهران خبر داد.