تاثير مثبت تصميم ارزي بانک مرکزي بر رونق بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1401/03/29

اشتياقي، کارشناس بازار سرمايه معتقد است، تصميم ارزي جديد بانک مرکزي علاوه بر افزايش سودآوري براي صادرکنندگان، باعث رونق بازار سرمايه مي‌شود.

به گزارش بازار، احمد اشتياقي، با اشاره به اينکه بازار سرمايه در ايران فروش صادراتي خوبي دارد، گفت: اکثر اين شرکت‌ها در حوزه‌هاي پتروشيمي، فولادي، سيماني، معدني و ... فعاليت مي‌کنند و از محل فروش محصولات خود ارز صادراتي قابل توجهي بدست مي‌آورند و امکانات خوبي هم براي واردکردن ارز به صورت اسکناس به کشور و فروش آن به صرافي‌ها دارند.

به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، بر اساس اين بخش نامه دارندگان ارز صادراتي مي‌توانند ارز خود را به صورت اسکناس به صرافي‌ها به قيمت توافقي بفروشند و صرافي‌ها هم ارز خريداري شده از صادر کنندگان را در اختيار متقاضيان قرار دهند.

او با يادآوري «ملزم بودن صادرکنندگان بر اساس بخش‌نامه قبلي به فروش ارز وارداتي خود صرفا به صورت نيمايي»، تصريح کرد: اما اگر صادرکنندگان بر اساس بخشنامه جديد بانک مرکزي ارز را به صورت اسکناس و با قيمت آزاد به صرافي‌ها بفروشند، اين صادرکنندگان ۲۰ درصد سود بيشتر مي‌برند و اين افزايش سودآوري منجر به افزايش ارزش سهم سهامداران و رونق بازار سرمايه مي‌گردد.

هفته گذشته بانک مرکزي بعد از جلسه ويژه ارزي با صرافي‌ها، تصميم جديد خود براي مقابله با نوسانات ارزي در قالب بخشنامه‌اي به صرافي‌ها ابلاغ کرد. طبق مجوز جديد بانک مرکزي، صرافي‌ها از اين پس مجاز هستند تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقي، خريداري و به متقاضيان ارز بدون محدوديت بفروشند.