بانک‌ها هم مکلف به خريد ارز از متقاضي شوند

تاریخ انتشار : 1401/03/30

يک کارشناس مسائل حوزه پولي گفت: اگر مردم دوباره اعتماد کنند و سپرده‌گذاري ارزي داشته باشند، تاثير زيادي در تعادل و آرامش بازار خواهد داشت؛ به شرط اينکه بانک مرکزي اعتمادسازي کند.

بهاالدين حسيني هاشمي؛ مديرعامل اسبق بانک صادرات در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درخصوص بخشنامه اخير بانک مرکزي مبني بر مجاز بودن صرافي‌ها براي خريد و فروش ارز به قيمت توافقي از صادرکنندگان و همه متقاضيان اظهار کرد: پيش از اين صادرکنندگان مي‌توانستند براي ايفاي تعهداتشان تا ۲۰ درصد ارز خود را به صورت توافقي به صرافي‌ها عرضه کنند اما در حال حاضر هر ميزان ارز را مي‌توانند با نرخ توافقي به صرافي بفروشند.

وي با بيان اينکه اين اقدام عرضه ارز را بيشتر و بازار را متعادل کرد، افزود: اگر همين کار را به بانک‌ها بسپارند و واحدهاي ارزي بانک‌ها را مکلف به خريد توافقي ارز متقاضي کنند تاثير بهتري را شاهد خواهيم بود. 

اين کارشناس حوزه پولي گفت: اگر مردم دوباره اعتماد کنند و سپرده‌گذاري ارزي داشته باشند هم تاثير بيشتري در تعادل و آرامش بازار خواهد داشت. به شرط اينکه بانک مرکزي اعتمادسازي کند تا تجربه تلخ سال‌هاي گذشته تکرار نشود و سپرده‌گذار بتواند هر زمان که مطالبه کرد،‌ ارز خود را با همان ارز و به صورت ارزي دريافت کند.

حسيني هاشمي تصريح کرد: صرافي در دسترس همه مردم نيست چرا که در مناطق خاصي متمرکز هستند و فقط مي‌توانند خريد و فروش کنند و امکان افتتاح حساب ندارند. ضمن اينکه بانک‌ها معتبرتر هستند و واحدهاي ارزي دارند و اعتماد مردم به بانک‌ها بيشتر از صرافي‌هاست. همچنين اصولا جريان پولي بايد در بانک باشد و صرافي‌ها در مواقع اضطراري خريد و فروش کنند. از سوي ديگر هرچند بانک‌ها نمي‌توانند حواله صادر کنند و مردم مايل هستند که از طريق صرافي‌ها اين کار را انجام دهند اما در حال حاضر همه بانک ها صرافي دارند و مي‌توانند حواله‌جات را از اين طريق صادر کنند.

وي اظهار کرد: تصميم بر اين است که جريان پول چه ريال و چه ارز، از مجاري خودش يعني شبکه بانکي بگذرد. بنابراين به نظر من اگر برنامه‌ريزي شود که بانک ها در مسائل ارزي ذي‌ربط باشند از تلاطم بازار هم کمتر خواهد شد. 

مديرعامل اسبق بانک صادرات درخصوص حساب پس‌انداز ارزي گفت: در گشته بدقولي‌هايي در اين زمينه صورت گرفته بود که بانک مرکزي بايد اعتماد مردم را برگرداند تا بتوان از اين طريق تاثيرگذاري بيشتري بر تعادل بازار و آرامش بازار داشت. به اين صورت که هرکسي ارز مازاد داشت بفروشد و هر زمان هم که خواست بتواند بخرد. 

حسيني هاشمي تاکيد کرد: موضوع مهم منشا و منبع ارزي منابع ارزي است که بايد ثبات داشته باشد و در واقع بايد تلاش شود که اگر منابع ارزي از محل فروش نفت و مشتقات نفتي يا صادرات غيرنفتي است با ثبات باشد. ضمن اينکه بانک مرکزي فقط در زمان بحران ها مداخله نکند و بازار را مديريت کند به نحوي که نبايد از بازار عقب تر باشد و وقتي بحران پيش آمد وارد شود، چرا که هم هزينه بيشتري بايد بدهد و هم اينکه قيمت ارز به نقطه اوليه باز نمي‌گردد.