انقلاب سودآوري در صنعت پتروشيمي

تاریخ انتشار : 1401/04/05

دنياي اقتصاد : آمارها از افزايش سودآوري ۲۰درصدي شرکت‌‌هاي پتروشيمي با استفاده از تجزيه و تحليل‌هاي پيشرفته داده‌ها حکايت دارد که از يک انقلاب در افزايش درآمدزايي اين صنعت، چيزي کم ندارد.

شرکت مشاوره مديريت مکنزي در مقاله‌‌اي شرکت‌‌هاي پتروشيمي را تشويق کرده هر چه بيشتر به سوي بهره‌‌برداري از تجزيه و تحليل پيشرفته داده‌ها و يادگيري ماشيني حرکت کنند. اين شرکت سپس به برشمردن چهار مزيت بهره‌‌گيري از چنين برنامه‌هايي شامل رشد سود در هر ساعت، افزايش اطمينان‌‌پذيري دارايي‌‌ها، بهينه‌‌سازي زنجيره ارزش و بهبود عملکرد فروش مي‌‌پردازد. صنعت پتروشيمي داراي سابقه طولاني در بهبود بهره‌‌وري و عمليات است که از طريق مهندسي فرآيندهاي برتر و افزايش مقياس دارايي‌‌هاي عملياتي به دست آمده است. در طول دو سال گذشته، ديده‌‌ايم که چگونه تجزيه و تحليل پيشرفته و يادگيري ماشيني مي‌تواند باعث تغيير گام به گام در عملکرد عملياتي و مالي شود.

نتايج طرح‌هاي آزمايشي در پتروشيمي چشمگير بوده است. در فرآيندهاي توليدي، اين امر مي‌تواند بهبود عملکرد در کراکرها (برج‌هاي بخارشکن)، افزايش توان عملياتي در واحدهاي پليمريزاسيون يا بهبود اطمينان‌پذيري کمپرسورها و مبدل‌هاي حرارتي را به دنبال داشته باشد. از جنبه تجاري، اين طرح‌ها مي‌توانند به معناي بهبود قيمت‌‌گذاري از طريق ادغام بهتر داده‌ها درباره تغييرات بازار يا تقسيم‌‌بندي خرد (microsegmentation) باشند. اين اهرم‌‌هاي ارزش‌آفريني به دليل در دسترس بودن حجم عظيمي از داده‌ها و بهبود قدرت پردازش امکان‌پذير هستند.

در اين مقاله، مکنزي عناصر کليدي مورد نياز براي شروع، تسريع يا افزايش استفاده از تجزيه و تحليل پيشرفته در صنعت پتروشيمي را شرح مي‌دهد از جمله: تعهد رهبري، موارد استفاده اوليه با تاثير بالا، قابليت‌‌هاي تجزيه و تحليل مرتبط و يک نقشه راه که رويکرد تجزيه و تحليل سيستماتيک را تعريف مي‌کند. ارائه آثار و مقياس در تجزيه و تحليل، شرکت‌‌ها را ملزم مي‌کند که همه اين عناصر را به کار گيرند. در تجربه مکنزي، استفاده از تجزيه و تحليل‌هاي پيشرفته، مي‌تواند شاخص درآمد قبل از بهره، ماليات و استهلاک (EBITDA) يک شرکت پتروشيمي را تا ۲۰ درصد افزايش دهد. راه‌‌حل‌‌هاي ارائه شده در اين گزارش به اندازه‌‌اي پخته هستند که شرکت‌‌هاي پتروشيمي بتوانند فورا از آنها استفاده کنند.

آشنايي با داده‌ها

در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي فناورانه قابل توجهي در حوزه ديجيتال و تجزيه و تحليل صورت گرفته است. توليد، جمع‌آوري و ذخيره‌سازي داده‌ها هرگز به اين اندازه مقرون به صرفه نبوده است. در عين حال، قدرت محاسباتي در حال رسيدن به سطوح بي‌سابقه و با هزينه کمتر است. شرکت‌هاي پتروشيمي در حال حاضر مقادير قابل توجهي از داده‌ها را در اختيار دارند. ايجاد تخصص در جمع‌آوري و تجزيه و تحليل داده‌ها مي‌تواند دو حوزه قدرت را براي فعالان پتروشيمي که به دنبال بهره‌‌برداري از مزاياي تجزيه و تحليل پيشرفته هستند، به وجود آورد:

- مقادير قابل توجهي از داده‌ها که از تحليلگرها و حسگرها جمع‌آوري شده و در پايگاه‌هاي اطلاعاتي تاريخي ذخيره شده است. کاليبراسيون منظم دستگاه‌ها، کيفيت داده‌هاي موجود را تضمين مي‌کند. اين امر توسعه موارد استفاده و پياده‌سازي را با حداقل سرمايه‌گذاري جديد در زيرساخت داده تسهيل مي‌کند. - مهندسان و اپراتورهايي که به خوبي به زبان داده‌ها و بهينه‌سازي از طريق استفاده از فناوري‌‌هاي کنترل فرآيند مسلط هستند. رويکردهاي پيشرفته کنترل فرآيند که از الگوريتم‌‌هايي براي تثبيت عمليات استفاده مي‌کنند، در حال حاضر به‌طور گسترده در صنعت پتروشيمي استفاده مي‌شوند. اين روش‌ها همچنين داده‌هاي زيادي (ابرداده يا بيگ ديتا) توليد مي‌کنند. در دسترس بودن داده‌هاي پرتکرار و با کيفيت بالا و تلاش‌‌هاي پيشين براي بهبود بهره‌‌وري، به تاسيسات پتروشيمي (حتي تاسيسات قديمي‌‌تر) فرصت استفاده از روش‌هاي تحليلي پيشرفته را براي به دست آوردن ارزش‌هاي قابل‌‌توجه فراهم مي‌کند.

با اين حال، به حداکثر رساندن منافع، به چيزي بيش از تمرکز بر دارايي‌‌هاي داده نياز دارد. اين امر همچنين نيازمند تلاش سازماني گسترده است. از لحاظ تاريخي، به‌‌جاي اينکه شرکت‌‌هاي پتروشيمي خودشان رويکردهاي بهينه‌‌سازي را توسعه دهند، سيستم‌‌هاي کنترل در حوزه کاري فروشندگان بوده‌‌اند. پياده‌سازي تجزيه و تحليل پيشرفته، از زنجيره تامين گرفته تا عمليات و فرآيندهاي تجاري، نيازمند تلاش هماهنگ ميان اپراتورها، مهندسان و ساير تيم‌هاي سازمان است.

موارد ارزش‌‌آفريني تجزيه و تحليل پيشرفته در پتروشيمي

مکنزي موارد ارزش‌‌آفريني تجزيه و تحليل پيشرفته را در چهار حوزه اصلي دسته‌بندي مي‌کند: سود در هر ساعت، اطمينان‌‌پذيري دارايي، زنجيره ارزش و عملکرد فروش.

افزايش سود در هر ساعت

شرکت‌‌ها مي‌توانند با بهينه‌‌سازي بازده، توان عملياتي و بهره‌‌وري انرژي، سود در سطح سايت را در هر ساعت بهبود بخشند. بسته به مورد استفاده، يک اقدام براي بهبود بين ۵ تا ۷ درصد رشد در عملکرد ايجاد مي‌کند و بازده، گزينش‌‌پذيري و تبديل فرآيندهاي خاص را به ميزان يک تا ۲ درصد بالا مي‌‌برد. اين موارد استفاده همچنين مي‌تواند به کاهش ۳ تا ۵ درصدي در مصرف سوخت (گازي)، بخار و برق منجر شود.

افزايش اطمينان‌‌پذيري دارايي

تجزيه و تحليل پيشرفته مي‌تواند بهبود قابل توجهي در قابليت اطمينان تجهيزات حياتي مانند اکسترودرهاي خطي يا کمپرسورها ايجاد کند. به عنوان مثال، تعمير و نگهداري بالقوه قابل پيش‌‌بيني‌‌ مدت‌هاست که توجه‌ها را در صنعت پتروشيمي به خود جلب کرده است، اگرچه نمي‌توان آن را براي هر قطعه از تجهيزات يک مجتمع اعمال کرد. بسته به جايي که تجزيه و تحليل پيشرفته در آن اعمال مي‌شود، ما شاهد افزايش نيم تا يک درصدي در زمان کارکرد ماشين‌‌آلات يا کاهش يک تا ۲ درصدي در هزينه‌هاي تعمير و نگهداري بوده‌‌ايم. اين پيشرفت‌ها ممکن است کوچک به نظر برسند، اما کارآيي يا صرفه‌‌جويي ايجاد مي‌کنند که مستقيما به نتيجه مي‌‌رسند.

بهينه‌‌سازي زنجيره‌هاي ارزش

شرکت‌‌هاي پتروشيمي شبکه‌‌اي از واحدهاي به هم پيوسته را با مبادله محصولات زيادي مديريت مي‌کنند. بهينه‌‌سازي اين شبکه‌ها دشوار بوده است. اکنون، با در دسترس بودن بيشتر داده‌ها و رويکردهاي پيشرفته تحليلي، شرکت‌‌هاي پتروشيمي مي‌توانند فعاليت‌‌هاي برنامه‌‌ريزي را بهتر انجام دهند و به آنها اجازه مي‌دهد ارزش کلي را در سيستم‌‌هاي خود بهينه کنند. اين موضوع مي‌تواند به شکل اجراي برنامه‌‌ريزي خطي سنتي مشابه آنچه پالايشگاه‌ها انجام مي‌دهند يا مدل‌هاي پيش‌‌بيني پيشرفته‌تر براي تصميم‌گيري‌‌هاي مرتبط با محصولات مياني باشد.