نياز به ۳ ابزار تامين مالي صنعت فولاد

تاریخ انتشار : 1401/04/08

دنياي اقتصاد - سارا اصغري : مجيد سعيديان، مديرعامل فولاد خرمدشت تاکستان درباره ابزارهاي تامين مالي در صنعت فولاد به تامين مالي از بازار سرمايه، صدور ضمانت‌نامه و اعتبار اسنادي (ال‌‌سي داخلي) اشاره کرد و گفت: صنعت فولاد به گردش مالي زيادي نياز دارد و اگر در اين راستا بانک‌ها و بازار سرمايه نيز حمايت لازم را به عمل آورند، مي‌توان به آينده اين صنعت اميدوار بود.

 با فرا رسيدن روزهاي داغ تابستان، زنگ خاموشي برق کارخانه‌هاي فولاد به صدا درآمده است، موضوعي که سال گذشته به‌‌صورت قابل‌‌توجهي بر ميزان توليد و عملکرد اين شرکت‌‌ها تاثيرگذار بود و به‌‌دنبال خود نيز بر بازار اين صنعت آثار نامطلوبي بر جاي گذاشت. در سال پيش‌‌رو نيز با توجه به اعمال محدوديت‌‌هاي ناشي از مصرف برق، دورنماي پررونقي را براي بازار فولاد نمي‌توان متصور بود.

خسارت ناشي از خاموشي برق به فولادسازان

بازار فولاد اين روزها با نوسان قيمت‌‌ها روبه‌رو است. با توجه به حضور در روزهاي گرم سال به عنوان زمان اوج تقاضاي فصلي و همچنين ريسک قطعي برق، ممکن است توليدکنندگان با کاهش توليد روبه‌رو شوند. سال گذشته در چنين روزهاي گرمي، شرکت‌‌هاي فولادي به تعطيلي اجباري مکلف شدند و از هيچ حمايتي براي جبران هزينه‌هاي مالي، بيمه‌‌اي و کارگري برخوردار نشدند. براساس برآوردها سال گذشته قطعي برق روزانه بين ۱۰۰تا ۲۰۰ميليارد تومان براي صنعت فولاد هزينه به همراه داشت و در نهايت بيش از ۶ ميليارد دلار براي واحدهاي فولادسازي خسارت به بار آورد. مجيد سعيديان، بازرس انجمن نوردکاران کشور، عضو هيات‌‌مديره صادرکنندگان استان قزوين و همچنين مديرعامل فولاد خرمدشت تاکستان در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» درباره چشم‌‌انداز بازار فولاد با توجه به اعمال محدوديت‌‌هاي ناشي از مصرف برق در تابستان امسال عنوان کرد: اعمال محدوديت‌‌هاي قطعي برق براي فولادسازان يکي از عوامل اثرگذار بر ميزان توليد و کارآيي آنها به‌‌شمار مي‌‌رود. براي نمونه در سه ماه تابستان سال گذشته ۲۰ درصد از توليد سالانه ما با کاهش مواجه شد. قطع شدن برق هزينه‌هاي جانبي بسياري براي واحدهاي فولادي به همراه مي‌‌آورد، چراکه ساير هزينه‌هاي ديگر مانند هزينه کارگران و پرسنل تغييراتي نخواهد داشت. دولت سال گذشته قول مساعدت به ما داد که خسارت‌‌هاي پيش‌‌آمده در قبال قطعي ناشي از برق را جبران مي‌کند، اما در اين زمينه اقدام خاصي انجام نداد.

کمبود برق را استاني مديريت کنيم

سعيديان در ادامه با تاکيد بر اين موضوع که کمبود برق را مي‌توان مديريت کرد، گفت: يکي از مهم‌ترين تصميم‌‌هايي که در راستاي مديريت برق مي‌توان اتخاذ کرد، آن است که بايد تصميم‌گيري در اين زمينه را به خود استان‌ها واگذار کرد و به صورت کشوري در اين زمينه تصميم‌گيري نکرد. در کشور حدود ۷ تا۸ استان صنعتي وجود دارد که واحدهاي صنعتي بسياري در آنها مشغول به فعاليت هستند، ساير استان‌ها ممکن است چنين موقعيتي نداشته باشند، از اين‌‌رو بهترين شکل مديريت، واگذاري تصميم‌گيري براساس استان خواهد بود و تهران نبايد براي ساير استان‌ها تصميم‌گيري کند.

وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که در بخشنامه جديد برق، واحدهاي فولادسازي برق آنها در شب وصل خواهد بود و آيا توليد شبانه توليد مي‌تواند توليد روزانه را براي اين واحدها جبران کند، توضيح داد: راندمان توليد در شب با روز متفاوت است و اين راندمان هيچ‌گاه در شب همانند روز نخواهد بود.

موضوع آن است، کوره فولاد اين‌گونه نيست که به‌‌راحتي راه‌‌اندازي شود، چراکه روشن کردن يک کوره نياز به يک زمان۷ تا ۸ ساعته دارد و حتي قبل از روشن شدن نياز به پيش‌گرم شدن دارد. مديرعامل فولاد خرمدشت تاکستان در ادامه با اشاره به اين موضوع که قطع برق خسارت‌‌هاي بسياري به راندمان کوره‌هاي فولادسازي وارد مي‌کند، افزود: با خاموش شدن برق، توليد متوقف مي‌شود که با اين کار راندمان توليد پايين مي‌‌آيد. موجودي کوره کاهش پيدا کرده و پرتي مواد زياد مي‌شود. سعيديان در ادامه تاکيد کرد: کارشناساني که درباره قطعي گاز و برق براي فولادسازان تصميم‌گيري مي‌کنند، صنعت فولاد را نمي‌‌شناسند. کوره‌‌اي که به دليل قطع برق، توليد آن متوقف مي‌شود، علاوه بر کاهش توليد، هزينه‌هاي بسياري را به فولادسازي متحمل مي‌کند.

دورنماي بازار فولاد

بازرس انجمن نوردکاران کشور در پاسخ به اين پرسش که با توجه به ريسک قطع برق در سال جاري چه دورنمايي را براي بازار فولاد متصور مي‌شويد، عنوان کرد: جدا از بازار داخلي، موضوع آن است که اوضاع بازار جهاني فولاد نيز چندان خوب نيست و ميزان تقاضاي جهاني رو به  کاهش بوده و به کمک عرضه، کشورهايي همانند چين، هند و حتي آمريکا قيمت‌‌ها را پايين آورده‌‌اند. با توجه به اوضاع جهاني و تامين مواد غذايي، فولاد از اولويت تقاضا خارج شده است. تقريبا شرايطي که بر بازار جهاني حاکم است بر بازار داخلي نيز حاکم شده است. سعيديان در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل اين است که صنعت فولاد يک صنعت دولتي شده و قيمت بازار به‌‌صورت دستوري بوده و اين روند بازار را به‌‌درستي هدايت نخواهد کرد. در کل موضوعي که اوضاع بازار فولاد را با مشکل روبه‌رو مي‌کند، تعدد بخشنامه‌هاي مختلفي است که هر روز در حال تغيير و زياد شدن هستند. براي نمونه يکي از بخشنامه‌هايي که ابتداي سال جاري صادر شد و صادرات ميلگرد را با مشکل همراه ساخت، بخشنامه عوارض صادراتي بود. اين در حالي است که در هيچ جاي دنيا روي صادرات، عوارض نمي‌‌بندند و حتي به صادرکنندگان نيز مشوق مي‌دهند. سعيديان در پاسخ به اين پرسش که اين بخشنامه عوارض صادرات پس از يک ماه از روي تمام محصولات فولادي برداشته شد، هم‌‌اکنون قادر به صادرات به روال قبل نيستيد، عنوان کرد: بخشنامه عوارض صادرات به مدت يک ماه تا ۴۵ روز طول کشيد، در همين بازه زماني کشورهايي همچون چين و ترکيه و روسيه، بازارهاي هدف ما را به تصرف خود درآوردند.

گردش مالي صنعت فولاد

صنعت فولاد يکي از صنايعي است که همواره به گردش مالي بالايي نياز داشته و دارد. عضو هيات‌‌مديره صادرکنندگان استان قزوين در پاسخ به اين سوال که با توجه به اهميت آن در سرمايه‌‌گذاري‌‌ها و اقتصاد صنايع مختلف، ارگان‌هاي ذي‌‌صلاح بايد چه رويکردهايي براي تامين مالي اتخاذ کنند، عنوان کرد: صنعت فولاد يک صنعت مهم محسوب مي‌شود و در کشور ما رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

در دنيا نيز همواره بين رتبه‌هاي نهم و دهم توليدکنندگان فولاد قرار گرفته است. با توجه به چنين جايگاهي بدون شک چنين صنعتي نياز به گردش مالي بالايي دارد. براي تامين مالي اين صنعت در کشور، بانک‌ها حمايت آن‌‌چناني به عمل نمي‌‌آورند. وي در ادامه يادآور شد: البته در اين زمينه بازار بورس مي‌تواند به شرکت‌‌هاي فولادسازي کمک کند، هرچند بازار بورس نيز نياز به کار کارشناسي بيشتري دارد. اين صادرکننده نمونه در ادامه تاکيد کرد: زماني که با صنعتي روبه‌رو هستيم که ارزآوري و اشتغال‌زايي بالايي دارد، بايد بيش از اين به حمايت آن پرداخت و با ال‌‌سي داخلي و ضمانت‌‌هاي داخلي از صاحبان آن حمايت به عمل آورد. اگر در اين راستا بانک‌ها نيز حمايت لازم را به عمل بياورند، مي‌توان به آينده اين صنعت اميدوار بود.