درآمدزايي صندوق توسعه با حمايت از پيشران‌هاي اقتصادي

تاریخ انتشار : 1401/04/08

رئيس صندوق توسعه ملي معتقد است که صندوق به دنبال سرمايه گذاري و سودآوري است و جايي را بهتر از پروژه‌هاي پيشران سراغ ندارد.

به گزارش ايبِنا، مهدي غضنفري، رئيس صندوق توسعه ملي با حضور در مجمع کارآفرينان ايران در خصوص چگونگي حمايت‌هاي صندوق توسعه ملي از موضوع توليد و پيشران‌هاي اقتصادي، اظهارکرد: صندوق توسعه وظايف خود را در قالب ارائه تسهيلات ارزي و ريالي به بخش توليد انجام مي‌دهد. نقش صندوق توسعه ايجاد درآمد است به گونه‌اي که بتوان از درآمدهاي نفتي بهره برد و درآمدهاي بيشتري را توليد کرد و سپس آن درآمدها در بودجه استفاده شود. با اين تعريف ديگر صندوق وظيفه دارد که در سرمايه‌گذاري نقش ايفا کند و سهم ويژه و بيشتر در حوزه‌هاي پيشران و مگاپروژه‌ها داشته باشد.

وي افزود: آنچه از درآمدهاي نفتي در اين چهل سال به دست آمده، ما به عنوان دارايي و ثروت با آن برخورد کرديم يعني تمام آن را مصرف کرديم. درحاليکه اين درآمدهاي نفتي سرمايه بودند و در هيچ جاي دنيا رسم نيست که سرمايه مورد مصرف قرارگيرد. ما پيشنهاد داديم در عوض رابطه نفت، بودجه و صندوق، رابطه نفت، صندوق و بودجه شکل بگيرد به اين معني که تمامي درآمدهاي نفتي به صندوق سرازير شود و صندوق با اين پول به توليد درآمد و سود بپردازد و در پايان هم بودجه با چنين سودهايي اداره شود. اين موضوع از ايده فراتر رفته و در کميسيون‌هاي مجمع به تصويب رسيده و ان شاءالله در برنامه هفتم توسط مقام معظم رهبري ابلاغ مي‌شود.

غضنفري بيان کرد: با چنين طرح‌هايي که براي صندوق مدنظر داريم قطعا صندوق مي‌تواند يکي بزرگترين حاميان پروژه‌هاي پيشران باشد. صندوق نيز از سرمايه گذاري و سودآوري مگاپروژه ها است. البته اعطاي تسهيلات به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط ادامه دار خواهد بود. اگر قرار باشد سالي 25 ميليارد دلار به دولت بدهيم که بودجه کشور را از درآمدهاي صندوق اداره کند بايد فعالانه بکوشيم که منابع را در جاي مناسب و پرسود سرمايه گذاري کنيم و سود حاصله را به دولت دهيم تا امورات کشور هرچه بهتر انجام شود. اگر اين نکاتي را که عرض کردم به سرعت تصويب شود در بازه ده ساله عددي نزديک به هزارميليارد دلار در صندوق توسعه ملي ذخيره مي‌شود. به نقطه‌اي خواهيم رسيد که اگر روزي علاقه مند به فروش نفت نباشيم، صندوق به ميزاني پول دارد که با کسب و کارهاي ايجاد شده به راحتي قادر به اداره کشور هستيم.

وي در پاسخ به اين سوال که صندوق توسعه چه انتظاراتي از پيشران‌ها دارد، اظهارکرد: طرح حمايت از پيشران‌هاي صنعت به نحوي که در اين جلسه مطرح شد هنوز جايي تصويب نشده است. اگر اين موضوع که از پيشران‌ها حمايت کافي صورت گيرد تا صنايع ديگر هم با آنان رشد کنند در مجامع و کميسيون‌هاي مختلفي تصويب شود، تعهدي را ميان دو طرف ايجاد مي‌کند. بنظرم دولت مي‌تواند مشکلات بر سر راه پيشران‌هاي اقتصادي را حل کند به گونه اي که يک محيط مساعد رشد براي آن‌ها طراحي شود. پيشران‌ها هم بايد متعهد شوند که سهم مشخصي را در توليدناخالص داخلي کشور بپذيرند. افزايش بنگاه‌ها، به خدمت گرفتن فناوري‌هاي پيشرفته و پيچيده تر، ارتقاء آمار صادرات، توجه ويژه به کيفيت محصولات خود از تعهداتي است که پيشران‌ها مي‌توانند در قبال حمايت‌هاي دولت انجام دهند.

غضنفري اضافه کرد: اگر حمايت‌ها به اندازه کافي صورت نگيرد اين ايده به تنهايي خود جواب نمي‌دهد و اگر توقعي هم از پيشران‌ها نباشد ممکن است که با پديده رانتجويي و رانتخواري مواجه شويم. طرفين بايد در موافقت نامه اساسي اين موضوعات را مطرح کنند که تعدادي از شاخص‌هاي ارزيابي شناخته شود تا بتوان در پايان سال به اين نکته رسيد که هر طرف وظايف خود را به درستي انجام داده است يا خير. اگر طرحي که در مجمع کارآفرينان ايران مطرح شد بتواند در کميته‌هاي رسمي کشور مصوب شود قطعا صندوق توسعه ملي به حمايت از آنان مي‌پردازد و تسهيلاتي را در اختيار آن قرار مي‌دهد.