جزئيات ابلاغ شيوه‌نامه اجرايي تأمين مالي کشاورزي قراردادي

تاریخ انتشار : 1401/04/11

شيوه‌نامه اجرايي «تأمين مالي کشاورزي قراردادي» با هدف بهبود روش‌هاي تأمين مالي سرمايه در گردش زنجيره‌هاي تأمين در بخش کشاورزي ابلاغ شده است.

به‌گزارش ايبِنا، محمد قرباني معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي در گفتگو با بخش خبري ۲۱ شبکه يک گفت: کشاورزي قراردادي در دستور کار دولت سيزدهم قرار دارد و به منظور بهبود روش‌هاي تأمين مالي سرمايه در گردش زنجيره‌هاي تأمين در بخش کشاورزي و حمايت از توليدات کشاورزي و اشتغال، شيوه‌نامه اجرايي «تأمين مالي کشاورزي قراردادي» ابلاغ شده است.  

قرباني تصريح کرد: «کشاورزي قراردادي» روشي از توليد است که از طريق آن، توليدکننده (اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي که به صورت مستقيم يا از طريق تشکل توليدي معين، بر اساس قرارداد با مجري طرح، به توليد محصول مي‌پردازد) از طريق عقد قرارداد با يک مجري طرح، نسبت به توليد محصولات کشاورزي اقدام مي‌کند.

تأمين مالي در کشاورزي قراردادي مشتمل بر تأمين مالي توليدکنندگان براي کشت و تهيه نهاده‌هاي توليد، تأمين مالي مجري با هدف تکميل زنجيره ارزش، خريد نهاده‌ها، مواد اوليه، ماشين‌آلات و اقدامات توسعه‌اي و تأمين مالي در راستاي ارايه خدمات آموزشي، فني، توسعه‌اي، دانش‌بنيان و تحقيقاتي براي ايجاد ارزش افزوده در طرح خواهد بود.