برگزيدگان رويداد “داده‌هاي باز” به سندباکس بانک‌مرکزي معرفي مي‌شوند

تاریخ انتشار : 1401/04/14

طرح‌هاي برگزيده رويداد «چالش توسعه سرويس‌دهي مبتني بر داده‌هاي باز 1401» با حمايت شرکت ملي انفورماتيک به سندباکس رگولاتوري بانک مرکزي راه پيدا مي‌کنند.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط‌عمومي شرکت ملي انفورماتيک، اين شرکت با حمايت مادي و معنوي از چالش توسعه سرويس‌دهي مبتني بر داده‌هاي باز که از سوي پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات و بخش IEEE برگزار خواهد شد، زمينه راهيابي طرح‌هاي برگزيده اين چالش را به سندباکس رگولاتوري بانک مرکزي فراهم مي‌کند.

اين رويداد که با حضور متخصصان و فعالين فناوري اطلاعات برگزار مي شود و دانشجويان، اساتيد، پژوهشگران و تمام فعالان حوزه داده مي‌توانند در آن مشارکت کنند با اهدف آموزش و فرهنگ‌سازي در داده‏‌هاي باز و استفاده هدفمند از آن‏ها​، ايده‌پردازي در خصوص توسعه کاربردها و خدمات مبتني بر داده‌‏هاي باز، تحليل و شناسايي پتانسيل داده باز در کشور، ايده‌پردازي در خصوص نحوه توسعه داده باز در کشور و همچنين آموزش و ارتقاي تخصص نيروي انساني کشور در اين حوزه برگزار مي‌شود.

برگزارکنندگان اميدوارند با اعمال سطحي از هوشمندسازي در يکپارچه‏‌سازي و تحليل داده‏‌هاي باز، بتوانند تحولي در راستاي توسعه پايدار، عدالت، شفافيت و …. در حوزه‌هاي کاربردي پيشنهادي از طريق ارائه خدمات مبتني بر داده ايجاد کنند چراکه بدون شک کاربردهاي مبتني بر داده در هر يک از حوزه‌هاي پيشنهادي مي‌تواند مديريت هوشمند و در نتيجه تصميم‌گيري‌هاي دقيق و به هنگامي را در پي داشته باشد.

شرکت‌کنندگان در اين رويداد مي‏توانند از تمام فضاي داده‏‌هاي باز و يا نيمه‌باز (اطلاعاتي که به شکل داده خام نيستند) در وب‌گاه‌هاي سازمان‌ها و شرکت‌ها، استفاده کنند. همچنين مشارکت‌کنندگان با آزادي تمام مي‌توانند در تمام حوزه‌ها يا ترکيبي از آن‌ها ورود کرده و پيشنهاد خود را تنظيم و از طريق وبگاه odc.itrc.ac.ir ارسال کنند.

 از جمله حوزه‌هاي موردتوجه در اين رويداد، حوزه اقتصادي با تمرکز بر داده‌هاي پولي و بانکي، بورس، بيمه است و شرکت ملي انفورماتيک به‌عنوان بازوي طراح و مجري سندباکس بانک مرکزي تصميم دارد طرح‌هاي برگزيده را در اين بخش براي حمايت‌هاي ويژه به محيط آزمون تنظيم‌گري بانک مرکزي (سندباکس رگولاتوري بانک مرکزي) معرفي کند.

شايان‌ذکر است، مهلت ثبت‌نام در اين چالش تا 31 تيرماه جاري و مهلت ارسال طرح‌ها نيز تا 15 مردادماه تعيين شده است.