آيا بهبودي اقتصادي جهان در ۶ ماه آينده محتمل است؟

تاریخ انتشار : 1401/04/20

سرمايه‌گذاراني که اميدوار بودند رشد اقتصادي در نيمه دوم سال پس از ۶ ماه فراز و نشيب بهبود يابد ديگر خوش‌بين نيستند.

به گزارش ايسنا و به نقل از اکونوميک، جريان اخبار بي‌وقفه تيره و تار است؛ صحبت از سهميه‌بندي گاز در اروپا، بحران سياسي در بريتانيا و شعله‌ور شدن موارد جديد کوويد که باعث محدوديت‌هاي جديد در شانگهاي شده روزهاي بهتر اقتصادي را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

سهام جهاني کاهشي شدند، دلار در برابر رقباي اصلي خود به راحتي در بالاترين حد دو دهه اخير قرار دارد و منحني بازده اوراق خزانه‌داري آمريکا خطر رکود را فرياد مي‌زند. اگر کاهش بازده اوراق قرضه يک شبه باعث تقويت بازارهاي سهام ايالات‌متحده شد اما معاملات آتي به شروعي تيره اشاره دارد. شاخص نوسانات بازار سهام اروپا به بالاترين حد در دو ماه اخير نزديک شده است.

صحبت‌هاي رکودي همچنين باعث کاهش قيمت‌هاي مس، طلا و نفت وزيان‌هاي سنگين امسال شده است. ممکن است بازارهايي که اميدوارند از حلقه نابودي کاهش قيمت دارايي‌ها که معامله‌گران را مجبور به کاهش موقعيت‌ها مي‌کند و در تعقيب صندوق‌هاي تاميني به دنبال شتاب حرکت مي‌کنند، رهايي پيدا نکنند.

علاوه بر داده‌هاي اقتصادي، صورتجلسه فدرال رزرو در نشست ژوئن  که در آن فدرال رزرو شديدترين افزايش نرخ بهره را در نزديک به ۳۰ سال اخير اعلام مي‌کند، ضربه ديگري به بازارهاي اقتصادي خواهد بود.

احتمالا پيش‌بيني افزايش بيشتر خواهد بود زيرا مقامات فدرال رزرو اعلام کرده‌اند که اولويت اصلي آنها مبارزه با تورم است حتي اگر به قيمت رشد با پيش‌بيني بر روي افزايش ۷۵ واحدي ديگر در اواخر اين ماه باشد. در همين حال، کاهش ارزش پوند تجارت اروپايي را با وضعيتي ضعيف در شرايطي از آشفتگي سياسي روبرو کرده است.