برترين کشور جهان در سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي معرفي شد

تاریخ انتشار : 1401/04/22

بر اساس گزارشي جديد، دبي رتبه اول را براي جذب پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در بخش خدمات مالي در جهان به خود اختصاص داد.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از اکونوميک، آژانس توسعه سرمايه‌گذاري دبي (Dubai FDI)، يکي از آژانس‌هاي وزارت اقتصاد و گردشگري اين کشور اعلام کرد: در سال ۲۰۲۱ مرکز مالي بين‌المللي دبي (DIFC)، ۵۸ پروژه سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در اين بخش را جذب کرد که مجموعا ۹۲۶.۲۰ ميليون درهم (۲۵۲.۱۹ ميليون دلار) در سال گذشته بود و از قطب‌هاي مالي بزرگ مانند لندن، سنگاپور، نيويورک و پاريس پيشي گرفت.

در سال گذشته مرکز مالي بين‌المللي دبي (DIFC) به‌عنوان بهترين منطقه آزاد جهان در جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در بخش خدمات مالي رتبه بندي شد.

عارف اميري، مدير اجرايي مرکز مالي بين‌المللي دبي گفت: «صنعت خدمات مالي جهاني و اعتماد گسترده‌تر جامعه تجاري به مرکز مالي بين‌المللي ما را قادر مي‌سازد تا سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي قابل‌توجهي را در دبي تسهيل کنيم».

 بر اساس رتبه‌بندي شاخص مراکز مالي جهاني که در سال گذشته منتشر شد، مرکز مالي بين‌المللي دبي که در سال ۲۰۰۴ تاسيس شد، بزرگترين مرکز مالي در خاورميانه و آفريقا و نوزدهمين مرکز بزرگ در جهان است.

اين مرکز مالي در سال ۲۰۲۱ نزديک به ۱۰۰۰ شرکت مالي را جذب کرد و تعداد کل شرکت‌هاي فعال در منطقه آزاد را به ۳۶۵۰ رساند.

در راستاي استراتژي مرکز مالي بين‌المللي دبي ۲۰۳۰، اين مرکز مالي به دنبال اين است که دبي را به‌عنوان يک مرکز جهاني براي موسسات مالي، کسب‌وکارهاي فين‌تک و شرکت‌هاي نوآوري قرار دهد. بر اساس اين طرح، اين مرکز قصد دارد اندازه خود را دو برابر کرده و سهم اقتصادي خود را در توليد ناخالص داخلي دبي افزايش دهد.

بر اساس گزارش آژانس توسعه سرمايه‌گذاري دبي که بر اساس داده‌هاي پايگاه‌ داده بازارهاي سرمايه‌گذاري خارجي فايننشال تايمز در گرين‌فيلد است، بين سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، دبي ۱۸۴ پروژه سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به ارزش ۵.۲ ميليارد درهم جذب کرد و تقريبا ۵۷۲۷ شغل در بخش خدمات مالي ايجاد کرد.

در اين گزارش آمده است که تا پايان سال ۲۰۲۱، دبي در بخش خدمات مالي در جذب پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، رتبه سوم را در زمينه ايجاد شغل، با ايجاد حدود ۱۴۳۲ شغل و پنجمين رتبه را در زمينه سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي را به خود اختصاص داده است.

پروژه‌هاي گرين‌فيلد ۸۴ درصد از کل پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در بخش خدمات مالي دبي را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند که در مقايسه با ۸۱ درصد بين سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ افزايش يافته است.

پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مجدد ۹ درصد از هشت درصد گذشته و پروژه‌هاي گرين فيلد (سرمايه‌گذاري مشترک) دو درصد را به خود اختصاص دادند که از يک درصد در مدت مشابه افزايش داشته است.

در همين حال، بريتانيا به‌عنوان برترين کشور منبع بر اساس پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در بخش خدمات مالي در سال ۲۰۲۱ به نقش خود ادامه داد و پس از آن ايالات‌متحده، سوئيس، هند و قبرس در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.

بر اساس گزارش سالانه نتايج و رتبه‌بندي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي دبي در سال ۲۰۲۱ که توسط سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي دبي در ماه مه منتشر شد، دبي در سال گذشته به دليل بازگشت اقتصاد امارات پس از همه‌گيري ويروس کرونا، رتبه اول جهاني را براي جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در تمام بخش‌ها کسب کرد.