چرايي افزايش رشد اقتصادي در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1401/05/01

مديرکل بررسي‌هاي اقتصادي بانک مرکزي گفت: رشد اقتصادي سال ۱۴۰۰ به ۴ و ۴ دهم درصد رسيد که در مقايسه با سال ۱۳۹۹، سه دهم درصد افزايش داشت.

به گزارش ايبِنا؛ جعفر مهدي زاده در ارتباط تلفني با بخش خبري ۲۱ شبکه يک سيما افزود: اين رشد با توجه به شرايط کلي اقتصاد و فشارهاي کشورهاي متخاصم به اقتصاد، عملکرد قابل قبول و مطلوبي است و خوش بيني‌هايي را در رابطه با ادامه اين روند در سال جاري و سال‌هاي آتي ايجاد کرده است.

وي با بيان اينکه رشد اقتصادي در همه فصول سال ۱۴۰۰، مثبت بود، اضافه کرد: به جز بخش کشاورزي که متأثر از ميزان نزولات جوي بوده، ديگر بخش‌هاي اقتصادي رشد مثبت داشته است.

مهدي زاده با اشاره به اينکه اطلاعات سال ۱۴۰۱ هنوز نهايي نشده است، ادامه داد: اطلاعات امسال به مجرد پردازش، منتشر و اطلاع رساني مي‌شود.

مديرکل بررسي‌هاي اقتصادي بانک مرکزي درباره علل افزايش رشد اقتصادي گفت: در پي تلاش‌هاي موفق در واکسيناسيون عمومي، بخش خدمات، سهم خوب خود را در احياي رشد اقتصادي سال ۱۴۰۰ به خوبي ايفاء کرد.

مهدي زاده افزود: رشد بخش خدمات در سال ۱۴۰۰، شش و نيم درصد بود ضمن اينکه در همه فصول رشد فزاينده و قابل قبولي را اين بخش به خودش اختصاص داد.

وي با بيان اينکه بخش نفت هم در پي گشايش‌هاي صادرات و توليد نفت عملکرد خوبي را داشت، اضافه کرد: ده و يک دهم درصد رشد ارزش افزوده بخش نفت را داشتيم و بخش صنايع و معادن هم رشد مثبت داشته است.