مذاکره شرکت‌هاي دانش‌بنيان با هيات‌هاي تجاري ۳۵ کشور دنيا

تاریخ انتشار : 1401/05/01

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي با بيان اينکه تاکنون با هياتهاي تجاري ۳۵ کشور دنيا براي صادرات محصولات دانش بنيان مذاکره کرديم گفت: سعي در ايجاد شرايط صادرات بدون ويزا داريم.

دکتر سياوش ملکي‌فر در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه حجم توليد محصولات شمار قابل توجهي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان مازاد بر نيازهاي بازار ايران است، گفت: حتي اگر اين شرکتهاي دانش بنيان بخش اعظم بازار کشور را به دست آورند به ميزان مناسبي از فروش نخواهند رسيد. بنابراين براي اين نوع شرکت‌ها ضرورت صادرات هر روز بيش از ديروز اهميت مي‌يابد.

ملکي‌فر در ادامه با بيان اينکه بين‌المللي شدن و دستيابي به بازارهاي جهاني سازوکارهاي متفاوتي را مي‌طلبد، اظهار کرد: صادرات در شکل متعارف آن، يکي از سازوکارهاي بين‌المللي شدن است. براي مثال يک سازوکار که کشورهاي همسايه ما در منطقه نيز در حال استفاده از آن هستند، سرمايه‌گذاري مشترک يا احداث خطوط مونتاژ محصولات ايراني در اين کشورها است.

وي ادامه داد: همسايگان ايران همچون خود ما ترجيح مي‌دهند به جاي اينکه يک محصول صنعتي را به صورت کالاي مصرفي و آماده از کشور ديگري بخرند، آن را در داخل کشور خود توليد کنند تا بخشي از ارزش افزوده اقتصادي و اشتغال ناشي از توليد آن نصيب خودشان شود.

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي با اشاره به اينکه بين‌المللي شدن به‌طور کلي و چه صادراتي‌شدن به طور خاص، الزامات متعددي دارد، تصريح کرد: شرکت‌هايي که قصد دارند وارد بازارهاي خارجي شوند، بايد ابتدا شناخت نسبتاً خوبي از بازار يا بازارهاي هدف خود به دست آورند؛ مشتريان خود را شناسايي کنند؛ محتواي تبليغاتي مناسب از کاتالوگ گرفته تا وبسايت دوزبانه را تهيه کنند و با فضاي سياسي - اقتصادي و ملاحظات حقوقي کشور هدف آشنا شوند که نهايتاً از هر طريق ممکن با مشتريان بالقوه خود مذاکره کنند.

وي با اشاره به اينکه صندوق نوآوري و شکوفايي نيز پس از مطالعه و بررسي‌هاي مختلف، چندين برنامه را در راستاي ورود شرکت‌‎هاي دانش‌‎بنيان به عرصه تجارت بين‌الملل پياده‌سازي کرده است، گفت: صندوق نوآوري خدمات مختلفي را براي کمک به بين‌المللي‌شدن شرکت‌هاي دانش‌بنيان با همکاري نهادهاي ذي‌ربط و بالاخص وزارت امور خارجه، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگاني تدارک ديده است.

به گفته ملکي‌فر، يکي از اين برنامه‌ها، پذيرش هيأت‌هاي تجاري و فناوري از کشورهاي مختلف است که به‌طور منظم و مداوم در صندوق نوآوري و شکوفايي اتفاق مي‌افتد. اين برنامه تحت عنوان يکشنبه‌هاي صادراتي زمينه ميزباني از مشتريان خارجي بالقوه شرکت‌هاي دانش‌بنيان کشور را فراهم مي‌سازد.

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي ادامه داد: در اين برنامه صندوق نوآوري با پرداخت بخشي از هزينه‌هاي پذيرش هيأت تجاري خارجي به‌صورت بلاعوض، کمک مي‌کند تا اعضاي اين هيأت به کشور ما بيايند و از نزديک با توانمندي‌ها، دستاوردها و ظرفيت‌هاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان آشنا شوند و با آنها مذاکره کنند. گرچه امکان اعزام نمايندگان شرکت‌هاي دانش‌بنيان در قالب هيأت‌هاي تجاري به بازارهاي هدف خارجي نيز وجود دارد.

مذاکره شرکت‌هاي دانش‌بنيان با هيأت‌هاي تجاري ۳۵ کشور دنيا

ملکي‌فر در ادامه با ارائه آماري درباره برپايي سلسله رويدادهاي «يکشنبه‌هاي صادراتي» در صندوق نوآوري و شکوفايي، گفت: صندوق نوآوري از سال ۹۷ پذيرش هيأت‌هاي تجاري را کليد زده و تا امروز نزديک به ۳۵ هيأت تجاري از کشورهاي مختلف به صندوق نوآوري آمده و با شرکت‌هاي دانش‌بنيان به صورت رودررو مذاکره کرده و محصولات و توانايي‌هاي آنان را ديده‌اند. بسياري از شرکت‌هاي دانش‌بنيان توانسته‌اند در همين ملاقات‌ها و مذاکرات، به قراردادهاي صادراتي نيز دست يابند.

وي همچنين گفت: در رويداد «يکشنبه‌هاي صادراتي»، معمولاً سفير يا رايزن اقتصادي کشورمان در کشور هدف و نيز سفير کشور مقابل در ايران نيز حضور دارند. اعضاي اتاق بازرگاني مشترک دو کشور و چندين نفر از بازرگانان و فعالان اقتصادي ايران در کشور هدف نيز حضور دارند. اين رويداد امکان صادرات بدون ويزا را براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان کشور فراهم آورده است.