برنامه بانک‌ مرکزي‌ براي ساماندهي نظام بانکي

تاریخ انتشار : 1401/05/08

رئيس کل بانک مرکزي گفت: مجموعه اقداماتي که در حال انجام است در راستاي انضباط بخشي و ساماندهي ناترازي بانک‌هاست که اميدواريم تداوم داشته باشد و باعث شود آرامش را در نظام پولي و نهايتا کنترل متغيرهاي کلان اقتصادي داشته باشيم.

علي صالح آبادي رئيس کل بانک مرکزي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره نرخ سپرده قانوني بانک‌ها اظهار کرد: براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار در گذشته حداکثر بين ۱۰ تا۱۳ درصد بود که در حال حاضر اين حداکثر از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد درباره بانک‌ها و موسسه‌هاي مالي که مقررات بانک مرکزي به ويژه در کنترل ترازنامه بانک‌ها را رعايت نمي‌کنند، افزايش يافت.

 

وي ادامه داد: بانک مرکزي در راستاي مديريت تورم براي هربانک در چارچوب سياست‌هاي پولي خودش، کنترل مقداري ترازنامه را در دستور کار دارد و مشخص است که ترازنامه هر بانک، متناسب با اهداف کلان اقتصادي چه مقدار بايد رشد کند.

 

صالح آبادي تصريح کرد: بانک‌هايي که اين نسبت رشد را رعايت نکنند، مشمول اضافه سپرده قانوني خواهند شد. بر همين اساس ‌اين مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار کمک مي‌کند انضباط پولي خوبي در شبکه بانکي کشور ايجاد شود و آنچه را که بانک مرکزي به عنوان کنترل مقداري ترازنامه به بانک‌ها ابلاغ مي‌کند، مد نظر قرار گيرد و رعايت کنند که اگر رعايت نکنند ، اين اضافه سپرده قانوني به صورت خودکار اعمال خواهد شد.

بانک‌ها منضبط مي‌شوند؟ 

 

رئيس کل بانک مرکزي همچنين درباره کاهش بدهي بانک‌ها به بانک‌ مرکزي گفت: يکي از سازکارهايي که بانک مرکزي دارد، تقويت بازار بين بانکي است، بازاري که کمک مي‌کند بانک‌ها نيازهاي نقدينگي خودشان را بتوانند از اين بازار تامين کنند.

 

وي تصريح کرد: درواقع بانک‌ها مي‌توانند در اين بازار با استفاده از اوراق دولتي که در اختيار مي‌گيرند، اين اوراق را مورد معامله قراردهند و به نهادهاي ديگر بفروشند و از طريق آن تامين مالي انجام دهند. 

 

صالح آبادي ادامه داد: همچنين ساماندهي بانک‌ها و اصلاح نظام بانکي يکي از‌محورهاي‌جدي است که در بانک مرکزي شروع شده و براي هر يک از بانک‌ها در چارچوب کنترل ترازنامه‌اي که اتفاق مي‌افتد برنامه مشخصي وجود دارد تا براي رفع ناترازي و‌ مديريت ترازنامه خود چه اقداماتي بايد انجام دهد که توسط حوزه نظارت بانک‌ مرکزي پيگيري و دنبال ‌مي‌شود.

 

رئيس کل بانک‌مرکزي تاکيد کرد: مجموعه اقداماتي که در حال انجام است در راستاي انضباط بخشي و ساماندهي ناترازي بانک‌هاست که اميدواريم بتواند تداوم داشته باشد و باعث شود آرامش را در نظام پولي و نهايتا کنترل متغيرهاي کلان اقتصادي داشته باشيم.

معامله روزانه دوميليون روبل 

 

صالح آبادي همچنين از برنامه بانک مرکزي براي مذاکرات با کشورهاي مختلف در راستاي برقراري تفاهمات پولي خبر داد و گفت: نماد روبل_ريال اخيرا رونمايي شد و در يک هفته که از معاملات اين ابزار مي‌گذرد، به طور ميانگين دوميليون روبل در روز معامله داشتيم که در روزهاي آتي افزايش مي‌يابد.