دستيابي به ثبات مالي با اجراي تامين مالي زنجيره‌اي

تاریخ انتشار : 1401/05/12

تهران- ايرنا- مدير اداره تامين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي با بيان اينکه در تامين مالي زنجيره‌اي بخش کشاورزي نگران خلق پول و نقدينگي نيستيم، بلکه براي دست‌يابي به ثبات مالي کمک مي‌کند، گفت: روش‌هاي تامين مالي زنجيره‌اي در بخش‌هاي صنعتي و کشاورزي به طور جدي پيگيري مي‌شود.

به گزارش ايرنا، «حميد آذرمند» در حاشيه مراسم رونمايي از  تامين مالي زنجيره‌اي در بخش کشاورزي با تاکيد بر کشاورزي قراردادي اظهار کرد: بانک مرکزي از سال گذشته بحث ارتقاي تامين مالي را در دستور کار خود قرار داد و زنجيره‌هاي صنعتي از سال گذشته شروع کرديم و طرح‌هاي آزمايشي را پيش برديم.

وي درباره جزئيات اين طرح گفت: در ادامه مسير بحث ارتقاي تامين مالي بخش کشاورزي در دستور کار قرار گرفت و شيوه‌نامه تامين مالي کشاورزي قراردادي را به‌عنوان يکي از روش‌هاي اصلي تامين مالي بخش کشاورزي هفته گذشته به بانک‌ها ابلاغ کرديم و امروز با حضور مديران ارشد شبکه‌هاي بانکي و دستگاه‌هاي اجرايي اين شيوه‌نامه رونمايي شد.

مدير اداره تامين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي ادامه داد: پس از اين رونمايي بحث عملياتي کردن تامين مالي کشاورزي قراردادي به‌عنوان گام مهم در ارتقاي سياست‌هاي اعتباري در پيش خواهيم گرفت.

ريسک بانک کم مي‌شود

آذرمند با بيان اينکه در بحث تامين مالي کشاورزي قراردادي بحث وثيقه را مدنظر قرارداديم، بيان کرد: شيوه‌نامه اجازه خواهد داد که شرکت‌هاي مجري قراردادي که با کشاورزان منعقد کردند بازپرداخت آن توسط يک صندوق تضمين کنند و اين قراردادها به عنوان وثيقه تسهيلات به بانک‌ها ارائه شود و جريان مالي به پشتوانه قرارداد بين کشاورز و مجري اتفاق بيفتد و چالش وثيقه و توان توثيق بنگاه‌ها را حل مي‌کند.

وي اظهار داشت: مهم‌ترين مزيت اين طرح براي بانک اين است که با مشتري طرف قرارداد است که قراردادي با طيفي از مشتريان دارد و صندوق‌هاي تضمين قراردادها را تضمين کردند که يک رابطه پايدار بين اجزاي زنجيره وجود دارد؛ بنابراين ريسک بانک تا حد زيادي کم مي‌شود علاوه بر اين در شيوه‌هاي سنتي بانک هم بنگاه‌ها را تامين مالي مي‌کرد هم کشاورزان را، اما در کشاورزي قراردادي عملاً يک جريان مالي پيوسته شکل مي‌گيرد که بنگاه‌ها و کشاورزان هم‌زمان تامين مالي مي‌شود.

آذرمند با بيان اينکه اين طرح براي کشاورزان نيز مزاياي متعددي دارد، افزود: اول اينکه در ازاي فروش محصول که قراردادي دارد خدمات مهندسي، آموزشي و مشاوره‌اي را دريافت مي‌کنند، همچنين قرارداد اطمينان خاطر براي آنها فراهم مي‌کند.

وي ادامه داد: چنانچه کشاورزي قراردادي را در کشور جاري و ساري کنيم مي‌توانيم اتکاي تامين مالي کشاورزي را به روش‌هاي تورمي و روش‌هاي مبتني بر پايه پولي کاهش دهيم و به ثبات مالي اقتصاد هم کمک مي‌کند.

اين مقام مسوول بيان کرد: در روش تامين مالي زنجيره‌اي سامانه توثيق را گسترش مي‌دهيم و قرارداد واقعي که در سامانه وزارت جهاد ثبت شده بين کشاورزي و مجري وثيقه پرداخت تسهيلات قرار مي‌گيرد؛ بنابراين به ميزان قرارداد، توليد واقعي عملاً تامين مال با شيوه کم ريسک محقق مي‌شود زيرا صندوق‌هاي تخصصي نيز بازپرداخت تسهيلات را تضمين مي‌کند.

مدير اداره تامين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي ادامه داد: روش‌هاي تامين مالي زنجيره‌اي در بخش‌هاي ديگر صنعتي و کشاورزي به طور جدي پيگيري مي‌کنيم و براي هر کدام هم ابزارها و روش‌هاي خاص خود را ارائه مي‌کنيم.

شيوه‌نامه کارت رفاهي به بانک‌ها ابلاغ شد

آذرمند درباره وثيقه‌گذاري سهام عدالت توضيح داد: وثيقه گذاري مربوط به انتهاي زنجيره تامين مالي و مربوط به مصرف کننده است و در اين زمينه شيوه‌نامه کارت رفاهي را به بانک‌ها ابلاغ کرديم. برنامه امسال اين است که اين حدود و گستره آن را افزايش مي‌دهيم و پيش پيش‌بيني مي‌شود وقتي خانوار کارت رفاهي را دريافت کنند با طيف متنوع‌تري از وثيقه‌ها تسهيلات را دريافت کند.

وي درباره پيوند شيوه تامين مالي زنجيره‌اي و کشاورزي سنتي گفت: بحث تامين مالي کشاورزي قراردادي زماني اجرايي مي‌شود که زنجيره‌هاي کشاورزي و زنجيره‌هاي يکپارچه شکل بگيرد و اين نيازمند همکاري ارکان به خصوص وزارت جهاد کشاورزي، شبکه بانکي و وزارت صنعت است و خوشبختانه اين همگرايي وجود دارد.

مدير اداره تامين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي گفت: روش‌هاي تامين مالي زنجيره‌اي بنا ندارد، اعتبار جديدي را خلق کند صرفاً روش‌ها و شيوه‌ها را کارا، شفاف‌ و مناسب‌ مي‌کنيم و همان نظام اعتباري با همان قدرت خلق اعتبار اما با هدفمندي و کارايي بيشتر و حذف تامين مالي موازي شيوه‌هاي سنتي و منابع موجود با قدرت بيشتر و کارايي بيشتر توليد را تامين مالي کنند بنابراين نگران خلق پول و نقدينگي نيستيم و کمک مي‌کند ثبات مالي دست يابيم.