تامين مالي غيرتورمي ‎توليد در دستور کار بانک

تاریخ انتشار : 1401/05/22

تهران- ايرنا- بانک مرکزي از شتاب انتشار اوراق گام در يک ماه گذشته خبر داد و اعلام کرد: انتشار اوراق گام در اين مدت هفت هزار و ۵۶۰ ميليارد تومان رسيد.

به گزارش ايرنا، مديرکل روابط عمومي بانک مرکزي در حساب کاربري خود در توييتر نوشت: درحالي‌که ميزان انتشار اوراق گام به عنوان ابزار تامين مالي از بهمن ۱۳۹۹ تا ۱۵ تير ۱۴۰۱ در مجموع هشت هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان بوده، ميزان انتشار اين اوراق تنها در يک ماه اخير با اصلاحات دستورالعمل قبلي در بانک مرکزي به ۷ هزار و ۵۶۰ ميليارد تومان رسيد.

وي افزود: اوراق گام يک ابزار تامين مالي زنجيره‌اي و اعتباري است که با سهولت و ريسک پايين، امکان تامين مالي غيرتورمي توليد را فراهم مي‌کند.

به گزارش ايرنا، بر اساس آخرين داده‌هاي بانک مرکزي از ابتداي راه‌اندازي اوراق گام (بهمن‌ماه  سال ۱۳۹۹) تا ۱۸ مردادماه، در مجموع ۱۶۴ هزار ميليارد ريال اوراق گام توسط بانک‌هاي عامل صادر شده است که از کل اوراق صادر شده، حدود ۸۸.۴ هزار ميليارد ريال بر اساس دستورالعمل قبلي و حدود ۷۵.۶ هزار ميليارد ريال طي چند هفته اخير و از زمان عملياتي شدن دستورالعمل و سامانه جديد اوراق گام (نيمه دوم تيرماه) بوده است. 

لازم به ذکر است اطلاعات مذکور، اوليه بوده و اقدامات مقتضي در زمينه پايش و بهبود مستمر کيفيت آن در دست اقدام و پيگيري است.

در پايان تاکيد مي‌شود تاکنون اطلاعات از ۱۴ بانک دريافت شده و به‌تدريج هم‌زمان با دريافت اطلاعات از ساير بانک‌ها جدول مربوطه کامل‌تر مي‌شود.

بانک‌هاي رفاه کارگران، سامان، سپه، قرض‌الحسنه رسالت، قرض الحسنه مهر ايران، کارآفرين، کشاورزي، گردشگري، ملت، تجارت، پست بانک، پاسارگاد، مشترک ايران و ونزوئلا و اقتصادنوين جزو بانک‌هايي هستند که بدهکاران بزرگ بانکي‌ آنها توسط بانک مرکزي منتشر شد.