اعتبارسنجي يکي از کار‌هاي مهم بانک مرکزي است

تاریخ انتشار : 1401/05/25

کارشناس پولي و بانکي گفت: يکي از کار‌هاي مهم بانک مرکزي اعتبارسنجي است که چنانچه مباحث مربوط به دريافت ضمانت براي تسهيلات بانکي با بحث اعتبارسنجي گره بخورد، قدم مثبتي برداشته خواهد شد

 

يوسف کاووسي، کارشناس پولي و بانکي درباره عملکرد بانک مرکزي به خبرنگار ايبِنا گفت: يکي از کار‌هاي مهم بانک مرکزي اعتبارسنجي است که چنانچه مباحث مربوط به دريافت ضمانت براي تسهيلات بانکي با بحث اعتبارسنجي گره بخورد، قدم مثبتي برداشته خواهد شد.


وي در اين رابطه بيان کرد: استفاده صحيح ازشيوه اعتبارسنجي به پيگيري مجريان اين حوزه بسيار نياز دارد، زيرا در برخي از بانک‌ها مشاهده مي‌شود که از ميان گزينه‌هاي موجود تنها بحث چک برگشتي مورد توجه قرار گرفته و ساير موارد ديده نمي‌شود. چنانچه تمام جنبه‌هاي آن مورد توجه باشد ودر سطح کلان به آن عمل شود، بسيار مفيد واقع خواهد شد.


اين کارشناس پولي و بانکي در ادامه تصريح کرد: مديريت ترازنامه بانک‌ها و اضافه برداشت توسط بانک مرکزي هم نکته ديگري است که بايد مورد اشاره قرار گيرد تا دولت مانند سابق به دنبال جبران کمبود خود از بانک مرکزي و بازار بين بانکي نباشد. اين مسئله از موارد مهمي است که مي‌تواند از کار‌هاي ديگري مانند افزايش پايه پولي و رشد نقدينگي و درنهايت بحث تورم جلوگيري به عمل آورد.


کاووسي به مديريت نرخ بهره بين بانکي اشاره کرد و افزود: نرخ بهره بين بانکي هم عليرغم فشار بورسي‌ها چنانچه بين ۲۰ تا ۲۴ باشد، براي کنترل تورم نتيجه ملموسي به دنبال خواهد داشت. در مجموع بايد در نظر داشت که تلاش براي مديريت نرخ بهره بين بانکي، به اين معناست که جا‌هايي نياز به کاهش وجود دارد، ولي در بخش‌هايي واقعا بايد افزايش روي دهد.


وي در ادامه اضافه کرد: تاکيد بر يک ضامن از کار‌هاي خوب بانک مرکزي به حساب مي‌آيد که نياز است تا بانک‌ها در اين زمينه کوشاتر باشند و بانک مرکزي هم بايد در صورت عدم اجرا بانک‌ها آن را به عنوان يک تخلف به ثبت برساند.