پرداخت تسهيلات جديد صندوق توسعه ملي به نام «مانا» به فعالان اقتصادي

تاریخ انتشار : 1401/06/01

تهران- ايرنا- صندوق توسعه ملي براي استفاده از حداکثري توليد داخل و اشتغال‌زايي روش جديد تامين مالي به نام تسهيلات مانايي را از فردا (يکم شهريورماه) پرداخت مي‌کند.

 

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، صندوق توسعه ملي امروز در نشست هم‌انديشي معرفي قراردادهاي «مانايي» که با حضور «مهدي غضنفري» مديرعامل صندوق و روساي بانک‌ها برگزار شد. در اين جلسه جزئياتي از نحوه پرداخت تسهيلات مانايي که از فردا (يکم شهريورماه) اعطا مي‌شود، ارائه شد.

«سيد عليرضا ميرمحمد صادقي» عضو هيات عامل و معاون بانکي و اعتباري صندوق توسعه ملي در اين خصوص توضيح داد: اعطاي تسهيلات به صورت مانا موضوع مصوبه جلسه ۲۶ دي‌ماه سال گذشته هيات امناي صندوق و ابلاغيه رئيس جمهور است.

وي افزود: فرآيند تأمين مالي طرح‌هاي ارزي از محل قراردادهاي منعقده عامليت و سپرده گذاري ارزي به شيوه مانا مطابق تسهيلات ارزي اعطايي از محل قراردادهاي عامليت و سپرده گذاري ارزي است.

به گفته ميرمحمد صادقي، حفظ ارزش منابع ريالي، تأمين مالي هم‌زمان ارزي و ريالي پروژه‌ها، جلوگيري از تبديل ارز به ريال در داخل کشور، افزايش توان ساخت داخل، اشتغال‌زايي و کاهش فشار روي بانک‌ها بابت تامين مالي بخش ريالي طرح‌ها از آثار مالي ناشي از اجراي شيوه جديد است.

معاون بانکي و اعتباري صندوق توسعه ملي گفت: در تسهيلات مانايي شيوه پرداخت ريالي و بازپرداخت نيز ريالي و ارزي است.

وي ادامه داد: نرخ سود سهم صندوق توسعه ملي هم در بخش نفت و گاز و پتروشيمي ۶ درصد و ساير بخش‌هاي اقتصادي ۳.۵ درصد و نرخ کارمزد بانک ۲.۵ درصد است.

محمديميرمحمد صادقي تاکيد کرد: محاسبات تسهيلات به صورت ارزي و مبادلات آن به صورت ريالي خواهد بود و آثار ريسک نوسانات نرخ ارز بر عهده مشتري يعني استفاده‌کننده از تسهيلات است.

بازپرداخت وام صندوق افزايش يافت/ بازپرداخت وام‌ها با نرخ ETS است

در ادامه اين نشست «مهدي غضنفري» رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي گفت: پرداخت تسهيلات مانايي جانشين ريال نمي‌شود و تسهيلات ريالي به قوت خود باقي است.

وي افزود: در تسهيلات مانايي بانک و متقاضي بايد بدانند که در فضاي ارزي حرکت مي‌کنند، چرا که وجوه صندوق توسعه ملي ارزي است و گيرنده تسهيلات بايد بازپرداخت ارزي داشته باشد.

غضنفري با اشاره به بهبود روند بازپرداخت تسهيلات، گفت: با چند نرخي شدن ارز افراد نتيجه گرفتند که مي‌توانند از پرداخت تسهيلات شانه خالي کنند و حتي گمان بردند که بازپرداخت خود را به صورت ارز ۴۲۰۰ پرداخت کنند، اما با جديت صندوق توسعه ملي عقب نشيني کردند.

مديرعاملرييس هيات عامل صندوق توسعه ملي گفت: در دوره جديد بازپرداخت تسهيلات صندوق افزايش يافت و شرکت‌هاي نيروگاهي، هواپيمايي و نفتي بازپرداخت خود را شروع کردند.

وي تاکيد کرد: هيچ توافقي براي بازپرداخت تسهيلات با نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني انجام نشده و بازپرداخت وام‌ها با نرخ ETS است.

بانک مرکزي به دنبال تثبيت بازار است

«اصغر ابوالحسني» قائم مقام بانک مرکزي نيز در اين نشست با حمايت از صندوق توسعه ملي در اعطاي تسهيلات مانايي، گفت: در کشور دو تجربه اعطاي وام ارزي را داريم که يکي مربوط به حساب ذخيره ارزي است که با شکست مواجه شد و ديگري صندوق توسعه ملي است.

وي توضيح داد: با چند نرخي شدن ارز دريافت کنندگان وام ارزي نتيجه گرفتند که وام خود را بازنگردانند و حتي به ارز ۴۲۰۰ توماني هم تمايل نداشتند و اين مشکلاتي را براي صندوق ايجاد کرد.

قائم مقام بانک مرکزي اظهار داشت: در سياست‌هاي ارزي بانک مرکزي به دنبال اين هستيم که نوسانات ارزي نداشته باشيم، زيرا با تثبيت بازار توليدکنندگان مي‌توانند پيش‌بيني از آينده داشته باشند و در نتيجه بسياري از مشکلات از بين مي‌رود.

ابوالحسني تاکيد کرد: اعطاي تسهيلات مانايي اقدام خوبي از سوي صندوق توسعه مالي است و با توجه به اينکه پرداخت‌ها در اين وام ريالي مانا و بازپرداخت نيز ريال مانا و ارزي است مي‌توان نتيجه گرفت که براي گيرنده وام و صندوق توسعه ملي منفعت بيشتري دارد.