پرداخت خسارت در تصادفات زير ۲۰ ميليون تومان بدون کروکي

تاریخ انتشار : 1401/06/05

تهران- ايرنا- رئيس کل بيمه مرکزي گفت: درهفته دولت از سامانه‌ پرداخت خسارت زير ۲۰ ميليون تومان در تصادفات رانندگي بدون نياز به کروکي رونمايي مي‌شود و افراد با ارسال اطلاعات به سامانه و بدون مراجعه حضوري خسارت دريافت مي‌کنند.

به گزارش ايرنا، «مجيد بهزادپور» در برنامه‌تلويزيوني به مناسبت هفته دولت درباره مردمي سازي بيمه گفت: براي اولين بار سند بالادستي به نام سند تحول توسط دولت ابلاغ شد و در آن مردمي سازي صنعت بيمه، ديجيتال کردن، کاهش تصدي بيمه مرکزي هدفگذاري شده است.

وي افزود: در حوزه مردمي سازي در حوزه‌هاي بيمه بازرگاني بيشترين پرتفوي را داريم و بخش بيمه درمان و شخص ثالث بيشترين حجم حوزه فعاليت است.

رئيس کل بيمه مرکزي با بيان اينکه برنامه‌هاي مشخصي از ابتداي سال در صنعت بيمه تبيين کرديم، افزود: يکي از موارد که به نتيجه رسيد اين است که چگونه بيمه‌هاي تکميلي را گسترش دهيم؟ اولين پروژه مربوط به خادمان سلامت و کارکناني که در داروخانه‌ها و آزمايشگاه‌ها فعاليت مي‌کنند، است که شامل بيمه تکميلي نمي‌شدند اما در پروژه جديد اين قانون اصلاح ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داديم.

وي ادامه داد: در نظر داريم بيمه تکميلي را به مشاغل ديگر همچون تاکسيراني‌ها تسري دهيم و پيش‌بيني مي‌کنيم پنج ميليون نفر را پوشش دهد و به اضافه خانواده مطمئنا تعداد بيشتري خواهد شد.

بهزادپور با اشاره به اينکه تسهيل خدمات رساني در اولويت برنامه‌ها قرارداد، گفت: در صدد هستيم خسارت‌ها را در زمان کم و پيچيدگي‌هاي کم پرداخت شود و براي اين مورد پروژه‌هاي متعددي با هدف آسان سازي بيمه کردن و گرفتن خسارت و تماس با بيمه تعريف شده است و برخي در هفته دولت و بخشي تا پايان سال ارائه مي‌شود.

رشد صنعت بيمه جز با فناوري امکان‌پذير نيست

رئيس کل بيم مرکزي تاکيد کرد: يکي از محورهاي اصلي حرکت بيمه مرکزي استفاده از فناوري‌هاي نوين است و فردا با معاونت علمي و فناوري تفاهم‌نامه امضا مي‌کنيم تا از ظرفيت آنها استفاده کنيم.

وي تصريح کرد: رشد صنعت بيمه جز با فناوري‌ امکان‌پذير نيست و از سوي ديگر ۷۰ درصد فروش بيمه برعهده کارگزاري‌ها و نمايندگي‌ها است که بايد معيشت و فرايند کاري آنها نيز مورد توجه قرار گيرد بنابراين  با تماس‌ها و توافق‌هايي انجام شده تا با پياده‌سازي فناوري اين قشر نيز آسيب نبينند.

آغاز به کار سامانه تقلب و تخلف در بيمه در هفته دولت

بهزادپور در خصوص مقابله با تقلب و تخلفات در صنعت بيمه گفت: يکي از اقدامات در سال گذشته طراحي سامانه تقلب و تخلف است که در هفته دولت افتتاح مي‌کنيم و با کمک اين سامانه افراد و شرکت‌هاي پرريسک و به صورت هوشمند شناسايي مي‌شود و براي مقابله با تقلبات نيز پيش‌بيني‌هاي لازم انجام مي‌شود.

وي اظهارداشت: صنعت بيمه يکي از مجموعه صنايع پيچيده است زيرا در رشته‌هاي مختلف درمان و شخص ثالث مقابله با تقلب و تخلف نيز پيچيده است اما سامانه اي براي اين منظور طراحي شده است.

وظيفه صنعت بيمه دادن آرامش به مردم است

رئيس کل بيمه مرکزي گفت: مهمترين چالش ما در بيمه مرکزي شناخت مردم از بيمه و اعتماد به اين صنعت است در گذشته کارهايي نيز شروع شده بود.

وي با بيان اينکه اعتقاد ندارم خيلي از شاخص‌هاي جهاني بيمه عقب هستيم، افزود: از لحاظ تجربه در آسيا يکي از مجربترين افراد را در اختيار داريم و از لحاظ شاخص‌ها ضريب نفوذ بيمه در منطقه ۱.۹ است و ضريب نفوذ ما در منطقه۲.۴ است.

بهزادپور اضافه کرد: البته در مقايسه با شاخص‌هاي بيمه جهاني عقب هستيم که برنامه‌هايي نيز در اين خصوص تبيين شده براي نمونه در برنامه ششم ضريب نفوذ هفت پيش‌بيني شده است که براي نيل به اين هدف جهت‌گيري لازم را تبيين کرديم. 

وي تاکيد کرد: اصلي ترين وظيفه صنعت بيمه آرامش دادن در حوزه‌هاي مختلف به مردم است و بايد حوزه‌هاي بيمه را در کشور توسعه دهيم براي اين منظور برنامه‌هاي آموزشي داريم و در کتاب‌هاي درسي مسائل آموزشي وجود دارد.

رونمايي از سامانه پرداخت خسارت بدون کروکي

رئيس کل بيمه مرکزي درخصوص اقدامات صنعت بيمه توضيح داد: يکي از برنامه‌هاي صنعت بيمه پرداخت خسارت تصادفات زير ۲۰ ميليون تومان بدون نياز به کروکي است که سامانه‌اي طراحي کرديم که با ارسال اطلاعات تصادفات بدون مراجعه حضوري پرداخت خسارت انجام شود و به حساب فرد زيان ديده واريز شود

وي ادامه داد: يکي ديگر از اقدامات طراحي سامانه کروکي آنلاين است و در اين طراح پليس با نرم افزارهايي که در اختيار دارد کروکي تصادف را به صورت آنلايت به دستگاه‌هاي مربوطه ارسال مي‌کند تا در زمان صرفه‌جويي شود و افراد هرچه سريع‌تر خسارت خود را دريافت کنند.

اجراي نسخه الکترونيکي براي بيمه‌هاي تکميلي در ۲ ماه آينده

بهزادپور تصريح کرد: تکليفي که سال‌ها برعهده بخش‌هاي مختلف از جمله بيمه بازرگاني بوده اين است که در حوزه بيمه تکميلي نسخه الکترونيکي را اجرا کند.

وي افزود: پروژه ما هاب بيمه درمان است و تا دو ماه آينده بخش نسخه الکترونيکي بيمه تکميلي نيز آماده مي‌شود و به سيستم جامع مي‌پيوندد .