سامانه تسويه اوراق بهادار الکترونيکي رونمايي شد

تاریخ انتشار : 1401/06/08

تهران- ايرنا- سامانه تسويه اوراق بهادار الکترونيکي (تابا) براي اجراي چارچوب جديد سياست‌گذاري پولي رونمايي شد.

به گزارش ايرنا، هم‌زمان با هفته دولت، سامانه تابا (تسويه اوراق بهادار الکترونيکي) به عنوان ابزاري موثر براي اجراي چارچوب جديد سياست‌گذاري پولي توسط رئيس‌کل بانک مرکزي رونمايي شد.

«علي صالح‌آبادي» رييس کل بانک مرکزي در مراسم رونمايي از سامانه تابا گفت: با رونمايي اين سامانه شفافيت معاملات بانکي و کيفيت کشف نرخ سود بين بانکي افزايش مي‌يابد.

وي ادامه داد: اين سامانه دو مرحله دارد که مرحله نخست آن در حال انجام است و تا پايان شهريورماه همه بانک‌ها بايد وارد سامانه شوند.

صالح‌آبادي اظهار داشت: نگاه ما به فاز دوم سامانه است که در اين فاز بازار بين بانکي تعميق مي‌يابد و بانک مرکزي به‌عنوان بازارساز و سياست‌گذار پولي حضور خواهد داشت و بانک‌ها به کمک وثيقه که به شکل اوراق بهادار است به هم اعتبار مي‌دهند.

رييس کل بانک مرکزي توضيح داد: در دنيا هم اوراق دولتي در ترازنامه بين بانکي وجود دارد

به گزارش ايرنا، سامانه تابا براي ثبت مکانيزه مبادلات ذخاير بانک‌ها در سررسيدهاي بسيار کوتاه‌مدت (عمدتاً يک شبه) در بازار بين بانکي تحت رصد بانک مرکزي ايجاد شده و در فاز نخست اين سامانه که در حال حاضر طراحي شده و به زودي اجرا مي‌شود، تمام مبادلات ريالي بدون وثيقه بين بانک‌ها در يک بستر جامع با اتصال آنلاين به ساتنا براي تسويه وجوه انجام خواهد شد.

با راه‌اندازي اين فاز از سامانه، شاهد شفافيت مبادلات، شناسايي بانک‌هاي داراي ذخاير مازاد يا کمبود، ارتقاي کيفيت پايش بانک مرکزي و غني تر شدن کيفيت نرخ سود بازار بين بانکي خواهيم بود.

همچنين اين سامانه در فاز دوم، امکان انجام مبادلات وثيقه محور بين بانک‌ها و بانک مرکزي را ايجاد مي‌کند و استقرار کامل آن منجر به افزايش شفافيت معاملات، گسترش استفاده از ريپو در نظام بانکي، امکان آرشيو اطلاعات بازار به صورت سري زماني و بهبود مديريت نقدينگي خواهد شد.

سامانه تابا، بستر لازم براي انجام مبادلات در بازار بين بانکي است. بازاري که نرخ سود آن، پايه‌اي براي تمامي نرخ‌هاي موجود در اقتصاد به شمار مي‌رود.