ميزان بدهي بانک‌ها و دولت به بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1401/06/13

بر اساس آمار پولي و بانکي منتشره از سوي بانک مرکزي تا پايان تيرماه سال جاري، مطالبات بانک مرکزي از بانک‌ها و دولت به‌ترتيب ۱۷۶.۲ هزار ميليارد تومان و ۱۵۲ هزار ميليارد تومان است که بدهي دولت به بانک مرکزي نسبت به تيرماه سال قبل، ۷.۱ درصد کم شده است.

به گزارش ايسنا، بانک مرکزي با انتشار گزيده آمارهاي اقتصادي در پايان تير ماه امسال، حجم نقدينگي را ۵۲۵۰ هزار و ۱۴۰ ميليارد تومان اعلام کرد که حاکي از رشد ۳۷.۴ درصدي نقدينگي نسبت به پايان تير ماه سال گذشته است. اين در حالي است که اين شاخص نسبت به اسفندماه سال گذشته معادل ۸.۶ درصد رشد داشته است.

ضريب فزاينده نقدينگي در پايان تيرماه امسال ۸.۰۴۰ بوده که ۸.۹ درصد نسبت به تير ماه سال گذشته افزايش داشته است.البته، اين شاخص نسبت به پايان سال گذشته ۰.۵ درصد زياد شده است.

بدهي بانک‌ها و دولت به بانک مرکزي

ميزان دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي در پايان تير ماه به ۷۲۸ هزار و ۹۶۰ ميليارد تومان رسيد که حاکي از رشد ۱۰.۵ درصدي در اين سال است. البته، ميزان دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي در اين مدت نسبت به پايان سال قبل، ۰.۴ درصد کم شده است.

همچنين، خالص مطالبات بانک مرکزي از بخش دولتي با ۱.۵ درصد رشد نسبت به تير سال قبل به ۲۰۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان و مطالبات بانک مرکزي از بانک‌ها با ۴۹.۳ درصد رشد به ۱۷۶ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان رسيد. البته، بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي نسبت به پايان سال قبل، معادل ۲۰.۵ درصد زياد شده است.

در اين بين، بدهي دولت به بانک مرکزي تا پايان تير ماه امسال معادل ۱۵۲ هزار ميليارد تومان اعلام شده که نسبت به مدت زمان مسابه سال قبل ۷.۱ درصد کم شده است.همچنين، ميزان بدهي دولت به بانک مرکزي در تير ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته ۱۴.۶ درصد زياد شده است.

 

اوضاع دارايي‌هاي خارجي بانک‌ها و موسسات اعتباري

اين گزارش حاکي است، ميزان دارايي‌هاي خارجي در اين بخش با ۲۲ درصد رشد نسبت به پايان تير سال قبل همراه بوده و به ۱۶۵۴.۳ هزار ميليارد تومان رسيد. حجم اسکناس و مسکوک نيز با ۳.۲ درصد افزايش نسبت به سال قبل به ۹۴۰۰ ميليارد تومان رسيد.

سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي نزد بانک مرکزي با ۲۷.۳ درصد افزايش نسبت به تير سال گذشته به ۵۵۵.۱ هزار ميليارد تومان رسيد. همچنين، بدهي بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي به بانک مرکزي نيز در پايان تير سال گذشته با ۴۹.۳ درصد افزايش به ۱۷۶.۲ هزار ميليارد تومان رسيده است.

 بدهي‌ ۵۰ هزار ميلياردي بانک‌هاي تجاري به بانک مرکزي

ميزان دارايي‌هاي خارجي بانک‌هاي تجاري کشور در پايان تير ماه سال قبل، معادل ۲۳۸.۴ هزار ميليارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال پيش ۲۱.۹ درصد رشد نشان مي‌دهد. سپرده بانک‌هاي تجاري نزد بانک مرکزي نيز ۱۳۳.۱ هزار ميليارد تومان بوده که ۳۶.۶ درصد افزايش يافته است.

جمع کل دارايي‌هاي بانک‌هاي تجاري در دوره مورد بررسي، ۲۰۲۰.۱ هزار ميليارد تومان  بوده که به نسبت تير سال گذشته داراي ۶۲.۵ درصد رشد است و ميزان بدهي بانک‌هاي تجاري به بانک مرکزي در پايان  تير امسال به ۴۹.۶ هزار ميليارد تومان رسيده است.

بانک‌هاي تخصصي چقدر به بانک مرکزي بدهکارند؟

براساس اين گزارش، ميزان دارايي‌هاي خارجي بانک‌هاي تخصصي در پايان تير امسال معادل ۳۹۷.۵ هزار ميليارد تومان است که نسبت به سال قبل ۱۹.۲ درصد رشد يافته است.

جمع کل دارايي‌هاي بانک‌هاي تخصصي در اين دوره رقم ۱۵۸۴.۴ هزار ميليارد تومان است که ۲۹.۵ درصد رشد دارد.

همچنين ميزان بدهي بانک‌هاي تخصصي به بانک مرکزي ۵۱.۴ هزار ميليارد تومان است که معادل ۱۰.۷ درصد نسبت به پايان تير ماه سال گذشته افزايش داشته است.