برنامه وزارت اقتصاد براي توسعه دامنه وثايق و تسهيل فرآيند وثيقه‌گذاري

تاریخ انتشار : 1401/06/16

تهران- ايرنا- مشاور وزير اقتصاد گفت: در راستاي اجراي دستور رئيس جمهور براي توسعه دامنه توثيق و تسهيل وثيقه‌گذاري سامانه ستاره رونمايي شده است که به کمک آن دارايي‌هاي مردم بع عنوان وثيقه براي ارائه خدمات و تسهيلات بانکي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

به گزارش ايرنا، يکي از موانع اصلي بنگاه‌ها به ويژه بنگاه‌هاي کوچک و خانوارها براي دريافت تسهيلات بانکي خرد، عدم امکان توديع و تامين وثيقه به بانک است.

رئيس جمهور در بازديد از بانک مرکزي دستور داد که دامنه وثايق توسعه يابد و فرآيند وثيقه‌گذاري تسهيل شود.

رئيس جمهور با اشاره به ضرورت پرداخت به موقع تسهيلات بانکي تأکيد کرد: نبايد بين تصميم و اعلام عمومي، با اجرا و پرداخت تسهيلات فاصله باشد و در اين زمينه تاکيد مي‌کنم توسعه دامنه وثايق و تسهيل فرايند وثيقه گذاري اجرايي شود.

آيت الله رئيسي بانک مرکزي را موظف کرد، امکان تنوع وثيقه‌گذاري را براي گرفتن تسهيلات، از جمله وثيقه‌گذاري اوراق مالي معتبر و مابه التفاوت ارزش وثيقه تسهيلات طلا و ماشين آلات، فراهم کند.

«محمد جلال» مشاور وزير اقتصاد در گفت‌وگو با ايرنا در خصوص اين موضوع اظهار داشت: وزارت اقتصاد در دولت سيزدهم برنامه‌اي در حال طراحي و پياده‌سازي دارد که مرحله نخستن آن تحت عنوان سامانه «ستاره» توثيق سهام رونمايي شده است تا دارايي‌هاي برنامه‌پذير در اختيار مردم مثل سهام، اوراق بهادار، اندوخته بيمه عمر، سنوات افراد نزد صندوق‌هاي بازنشستگي، امکان کسر از حقوق کارکنان و کارمندان، دارايي ارزشمند و فلزات گران‌بها به عنوان وثيقه فرد براي ارائه خدمات و تسهيلات بانکي مورد استفاده قرار گيرد.

سامانه ستاره در جهت اجراي دستور رئيس جمهور است

وي افزود: اين دارايي‌ها بايد به صورت الکترونيکي قابليت احراز مالکيت، کشف قيمت و امکان تعيين ارزش، نقد شوندگي قابل قبول باشد و نهاد متولي بتواند آن را مديريت کند؛ سپس اطلاعات اينها به يک سامانه مرکزي متصل مي‌شود تا خدماتي که بر پايه وثيقه مثل تسهيلات بانکي، ارائه تضمين بر روي قراردادها، توثيق قضايي و دستگاه‌ انتظامي به مردم ارائه مي‌شود و از اين سامانه بهره‌مند شود.

مشاور وزير اقتصاد تصريح کرد: با فعاليت سامانه ستاره عمليات توثيق به صورت الکترونيکي انجام خواهد شد که در مرحله نخست استفاده از ظرفيت سهام افراد در بورس مورد بهره‌برداري قرار گرفته است. هم‌اکنون در آغاز اين طرح سه بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، رسالت و ملي به سامانه ستاره دسترسي دارند و بانک‌ها در مرحله تامين اعتبار و منابع لازم براي آغاز ارائه خدمات خرد و کلان هستند.

محمد جلال بيان کرد: براي اجراي دستور رئيس جمهور در توسعه دامنه توثيق، مذاکراتي در حوزه نيازمندي‌هاي فني از سمت شرکت کدگذاري منطقه‌اي انجام شده و در ادامه با سه بانک ديگر هم گفت‌وگو کرديم تا به سامانه ستاره متصل شوند.

رويکرد وزارت اقتصاد توسعه وثيقه‌گذاري الکترونيک و هوشمند است

وي گفت: وزارت اقتصاد در ادامه با ساير نهادها در زمينه‌هاي ديگر همچون بيمه عمر و... وارد مذاکره مي‌شود تا سامانه ستاره شموليت بيشتري داشته باشد و مردم بدون نياز به مراجعه حضوري به صورت الکترونيک از اين خدمات بهره‌مند شوند.

مشاور وزير اقتصاد اظهار داشت: در موضوع توثيق و تضمين ‌گذاري انواع دارايي‌ها کشور جوان است و الگوي سنتي همچنان غلبه دارد البته رويکرد وزارت اقتصاد توسعه مفهوم وثيقه‌گذاري الکترونيک و هوشمند است و انتظار داريم نهادهاي نوين در اين زمينه پايه‌ريزي شوند.

محمد جلال تاکيد کرد: با طراحي اين اکوسيستم دارايي‌هاي نزد مردم و بنگاه‌ها در طيف وسيع‌تري به عنوان ابزاري در جهت امور تامين مالي و انجام قراردادها و انجام تعهدات بهره‌برداري مي‌شود.