تامين مالي قرض‌الحسنه دانش‌بنيان‌ها اجرايي شد

تاریخ انتشار : 1401/06/23

تهران- ايرنا- تفاهم نامه همکاري مشترک بين بانک قرض الحسنه مهر ايران و صندوق توسعه فناوري هاي نوين، براي نخستين بار در کشور زمينه تامين مالي قرض الحسنه شرکت هاي دانش بنيان و فناور را فراهم کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ايرنا از روابط عمومي صندوق توسعه فناوري هاي نوين؛ نشست مشترک مديران بانک قرض الحسنه مهر ايران و صندوق توسعه فناوري هاي نوين با حضور سعيد شمسي نژاد؛ مديرعامل بانک قرض الحسنه مهر ايران، سيد روح الله ميراميني؛ مديرعامل صندوق توسعه فناوري هاي نوين و جمعي از مديران و معاونان دو نهاد و اصحاب رسانه در محل ساختمان مرکزي اين بانک برگزار شد.

تفاهم نامه همکاري مشترک بين بانک قرض الحسنه مهر ايران و صندوق توسعه فناوري هاي نوين هم زمان با نمايشگاه اينوتکس امسال در راستاي تحقق شعار سال «توليد؛ دانش‌بنيان، اشتغال‌آفرين» منعقد شد.

بر اساس اين تفاهم نامه مقرر شد تعداد ۱۰۰ فقره وام ۵۰۰ ميليارد ريالي و بدون سپرده به شرکت هاي ارزيابي شده از سوي صندوق توسعه فناوري هاي نوين پرداخت شود. در اين راستا عصر امروز نشستي با هدف بررسي و ارائه گزارش از ميزان پيشرفت اجراي تفاهم نامه مذکور برگزار شد.

 

صندوق توسعه فناوري هاي نوين؛ حلقه اتصال بانک مهر با شرکت هاي دانش بنيان

سعيد شمسي نژاد مديرعامل بانک قرض الحسنه مهر ايران با اشاره به نقش آفريني موثر صندوق هاي پژوهش و فناوري در اقتصاد کشور گفت: قرض الحسنه يک عقد با برکت است و اکنون با مسئوليتي که بانک هاي قرض الحسنه در نظام بانکي کشور عهده دار شده اند، توسعه مطلوبي در اقتصاد کشور از اين ناحيه صورت گرفته است.

 وي افزايش سقف تسهيلات قرض الحسنه را مفيد خواند و خاطرنشان کرد: اين تسهيلات از ۵۰ ميليون تومان به ۲۰۰ ميليون تومان افزايش يافته و در سال جاري بيش از ۱۱ هزار فقره تسهيلات قرض الحسنه ۲۰۰ ميليون توماني توسط بانک مهر پرداخت شده است. اين مهم رنجِ تامين مالي گران را از دوش مردم و کسب و کارهاي کوچک برداشته است.

 شمسي نژاد وضعيت منابع بانک قرض الحسنه مهر ايران را مطلوب ارزيابي کرد و افزود: از بُعد منابع مالي مشکلي نداريم و منابع بانک با رشد بيش ۳۷ درصدي در سال جاري همراه بوده است. همچنين بيشترين پرداخت تسهيلات نيز در سال جاري متعلق به بانک مهر ايران بوده است؛ چرا که همواره تمايل داريم که بدون مراجعه حضوري متقاضي، وام را سريع پرداخت کنيم.

 وي يادآور شد: اکنون به طور روزانه حدود ۹ هزار افتتاح حساب و ۸ هزار پرداخت تسهيلات داريم. همچنين کمترين معوقات يعني نيم درصد را در نظام بانکي داريم. براي اولين بار در نظام بانکي با يک نهاد تخصصي در حوزه دانش بنيان وارد قرارداد شده ايم و با تکيه بر تخصص اين نهاد، ضمن حمايت از شرکت هاي اين حوزه، ريسک ارزيابي را از سر خود برداشته ايم؛ به طوري که اکنون صندوق توسعه فناوري هاي نوين حلقه اتصال ما با شرکت هاي دانش بنيان است واين همکاري سبب تسهيل گري در فعاليت ما شده است.

مديرعامل بانک قرض الحسنه مهر ايران توسعه اين همکاري را مطلوب دانست و اظهار داشت: اکنون اين فرآيند آغاز شده است، ولي نبايد به همين حد اکتفا کنيم. بر اين اساس به دنبال توسعه اين همکاري و افزايش منابع براي تامين مالي شرکت هاي دانش بنيان و فناور هستيم. بنابراين در گام بعدي تلاش ما اين است تا با کسب نظر هيات مديره بانک قرض الحسنه مهر، اين ۱۰۰ فقره را به ۲۰۰ فقره برسانيم تا گره گشاي فعاليت تعداد بيشتري از اين شرکت ها باشيم. همچنين با رشد منابع چنانچه بتوانيم از بانک مرکزي مصوبه اي دريافت کنيم اين تسهيلات را به يک تا ۲ ميليارد تومان هم برسانيم.

 

اعتبارسنجي اشخاص حقوقي؛ تخصص صندوق توسعه فناوري هاي نوين

سيد روح الله ميراميني مديرعامل صندوق توسعه فناوري هاي نوين با اشاره به تقسيم کار صورت گرفته در تعامل دو مجموعه گفت: ارايه تسهيلات قرض الحسنه به شرکت ها به صورت پايلوت و براي نخستين بار در کشور با اين تفاهم نامه اتفاق افتاده است و در اين کار بانک قرض الحسنه مهر ايران به عنوان يک بانک با يک صندوق پژوهش و فناوري که داراي ادبيات مشترک با حوزه فناوري است تقسيم کار کرده اند. به نحوي که صندوق تشکيل پرونده، اعتبارسنجي و ارائه ضمانت نامه و بانک نيز تامين مالي را برعهده گرفته است.

 وي زيرساخت هاي صندوق توسعه فناوري هاي نوين را مکمل فعاليت هاي بانک مهر دانست و افزود: در مجموعه صندوق ماژول هاي مورد نياز مسير تامين مالي شرکت هاي دانش بنيان ايجاد شده است و اکنون سامانه اعتبارسنجي، سامانه صندوق ها، سامانه کراد فاندينگ، سامانه ارزيابي و ساير سامانه هاي مورد نياز در تامين مالي اکوسيستم فناوري در اختيار صندوق است.

 ميراميني با تاکيد بر پذيرش ريسک و تعميم اين فعاليت به ساير مشتريان حقوقي بانک مهر خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که در راستاي اجراي اين تفاهم نامه صورت گرفت، صندوق توسعه فناوري هاي نوين در آينده مي تواند شعبه مجازي دانش بنيان بانک مهر براي اعتبارسنجي و ارزيابي مشتريان حقوقي باشد. به طوري که بانک مهر بتواند از زيرساخت ها و دانش صندوق در راستاي اعتبارسنجي مشتريان حقوقي خود بهره مند شود. همچنين با تکيه بر تجربه ۱۴ ساله فعاليت صندوق، ساير بانک ها نيز ارزيابي تخصصي مشتريان خود را به صندوق بسپارند و ريسک خود را کاهش دهند. اين مدل مي تواند توسعه پيدا کرده و ضمن افزايش سقف اعتبار و با تکيه بر سرمايه هاي خردِ شرکت ها، فعاليت هاي بزرگي را رقم بزند.

 

برکت قرض الحسنه سبب رونق توليد شده است

محمد کلاهي مدير امور اعتباري و تجاري سازي صندوق توسعه فناوري هاي نوين با ارايه گزارشي از ميزان پيشرفت در اجراي اين تفاهم نامه گفت: با اين تفاهم نامه همکاري موثري بين دو مجموعه شکل گرفت. به طوري که اکنون اجراي اين تفاهم نامه  بر روي ريل افتاده و پرونده شرکت هاي متقاضي به سرعت توسط صندوق توسعه فناوري هاي نوين در حال ارزيابي و معرفي به بانک است.

 وي همکاري بين دو مجموعه را سازنده ارزيابي کرد و افزود: هم زمان با آغاز اين همکاري از ارديبهشت ماه تاکنون تعداد ۲۰۳ فقره درخواست تسهيلات از محل اين تعامل داشته ايم که پس از غربال و ارزيابي اوليه،۱۷۱ شرکت داراي شرايط اوليه مورد نظر بودند و توانستند به مرحله ارزيابي برسند.

 مدير امور اعتباري و تجاري سازي صندوق توسعه فناوري هاي نوين ادامه داد: از اين ۱۷۱ شرکت ۱۱۰ مصوبه کميته اعتبارات در مجموعه صندوق نوين تصويب و به همکاران بانک مهر در حوزه اعتبارات ارجاع شد که از ۸۰ پرونده تائيد شده توسط بانک، تاکنون در ۴۱ پرونده پرداخت تسهيلات انجام شده است و مابقي در مراحل تکميل پرونده و رسيدگي هستند.

 کلاهي با اشاره به استقبال از تسهيلات قرض الحسنه ارائه شده در اين تعامل خاطرنشان کرد: برکت اين تسهيلات قرض الحسنه تاکنون حمايت از حوزه هاي مختلفي همچون ماشين آلات و تجهيزات پيشرفته، ICT، الکترونيک، تجهيزات پزشکي، حوزه نفت و گاز و غيره را در پي داشته است.

 وي يادآور شد: اين تسهيلات صرف توليد دستگاه بيهوشي، توليد پانسمان هاي نانو و داروهاي ضد سرطان شده است که تاکنون امکان توليد آن در کشور وجود نداشت. همچنين در حوزه برق گيرها و صنعت برق کشور و توليد دستگاه هاي نوار قلب که قيمت وارداتي بسيار بالايي دارند نيز حمايت تسهيلاتي صورت گرفته است. ضمن اين که تسهيلات حاصل از اين تفاهم نامه در توليد کوره هاي ذوب القايي، ابزار دقيق و اتوماسيون صنعتي در حوزه نفت و گاز، توليد ربات ها و شناورهاي تعمير و نگهداري زيرساخت ها و مخابرات دريايي نيز گره گشاي صنعت بوده است.

 مدير امور اعتباري و تجاري سازي صندوق توسعه فناوري هاي نوين يادآور شد: معرفي ۱۱۰ شرکت به بانک مهر با تکيه بر زيرساخت هاي صندوق و فرآيند تمام مکانيزه ارزيابي، تنها در عرض يک ماه نيم تا ۲ ماه اجرايي شده است.

 

ارزيابي تخصصي صندوق به مدد بانک قرض الحسنه مهر آمد

محمدرضا اخوان رييس اداره کل اعتبارات و بين الملل بانک قرض الحسنه مهر ايران گفت: بانک قرض الحسنه مهر ايران در سال هاي قبل نيز اقدام به ارائه تسهيلات به شرکت هاي دانش بنيان کرده بود، اما اين تسهيلات در قالب پرونده اشخاص حقيقي ارائه مي شد که مشکلات و محدوديت هايي در پي داشت.

 وي با اشاره به مجوز بانک مرکزي براي ارائه تسهيلات به شرکت هاي دانش بنيان در سال جاري خاطرنشان کرد: با اين مجوز و تکيه بر ارزيابي تخصصي صندوق توسعه فناوري هاي نوين توانستيم شرکت هاي دانش بنيان و فناور حقوقي را نيز تامين مالي قرض الحسنه کنيم.

 رييس اداره کل اعتبارات و بين الملل بانک قرض الحسنه مهر ايران با اشاره به آمار ارائه شده از سوي کلاهي؛ مدير اعتبارات صندوق توسعه فناوري هاي نوين افزود: تاکنون به ۴۱ شرکت ارزيابي شده از سوي صندوق به ميزان ۲۰۱ ميليارد ريال تومان تسهيلات در کمتر از دو ماه پرداخت شده و اکنون حدود ۶ پرونده نيز ضمانت نامه هاي آنها دريافت شده و در نوبت پرداخت است.

اخوان يادآور شد: بانک قرض الحسنه مهر ايران امسال به شرکت هاي معرفي شده از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز ۱۷۰ فقره تسهيلات پرداخت کرده است که اين رقم در سال هاي قبل ۲۷۰۰ فقره و به ارزش يک هزار و ۳۵۰ ميليارد بوده است. البته اين تسهيلات در قالب اشخاص حقيقي بود و اکنون با مجوز اخذ شده و ارزيابي تخصصي صندوق اين اقدام در قالب تسهيلات شرکت هاي ادامه خواهد يافت.