توافق ۲۲ بندي خاندوزي، صالح‌آبادي و فاطمي‌امين براي حمايت از توليد

تاریخ انتشار : 1401/07/04

تهران- ايرنا- پيرو ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت با رهبر معظم انقلاب در راستاي تحقق اهداف شعار سال، وزراي اقتصاد و صمت و رئيس‌کل بانک مرکزي توافق ۲۲ بندي در حمايت از توليد امضا کردند.

به گزارش ايرنا، در راستاي تحقق اهداف شعار سال مبني بر حمايت از توليد دانش بنيان و اشتغال‌آفرين و همچينن به‌منظور تقويت راهکارهاي تامين سرمايه در گردش توليد که در ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت با رهبر معظم انقلاب در هشتم شهريورماه مورد تاکيد معظم له قرار گرفت و همچنين در ادامه سياست‌هاي دولت سيزدهم درباره ارتقاء و بهبود شيوه‌هاي تامين مالي توليد و هدايت منابع و اعتبارات به سمت فعاليت‌هاي مولد در جهت رشد توليد، برنامه‌هايي در ۲۲ بند مورد توافق وزراي اقتصاد و صمت و رييس‌کل بانک مرکزي قرار گرفت و مقرر شد تا همه اقدام‌هاي لازم بر اساس تفاهم‌نامه، مورد اجرا و پيگيري قرار گيرد.

همچنين مقرر شد کميته‌اي متشکل از معاونان دستگاه‌هاي مذکور تشکيل شده و به صورت مستمر روند اجراي اقدامات تفاهم‌نامه را پيگيري و نظارت کند.

برپايه اين تفاهم‌نامه، پرداخت ۹۳۳ هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش و ۲۳۴ هزار ميليارد تومان سرمايه ثابت به بخش صنعت و معدن توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ هدفگذاري شد.

همچنين استفاده از ابزارهاي تامين مالي زنجيره‌اي مانند اوراق گام و برات الکترونيکي در معاملات بورس کالا به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد تومان تا پايان امسال، هدفگذاري شد.

بر اساس اين تفاهم‌نامه، تامين مالي سرمايه در گردش زنجيره نفت، گاز، فرآورده‌هاي نفتي، پتروشيمي و صنايع شيميايي و همچنين زنجيره صنايع غذايي و کشاورزي با استفاده از ابزارهاي تامين مالي زنجيره‌اي از قبيل اوراق گام به ميزان ۱۰۰ ميليارد تومان برنامه‌ريزي شد.

اعطاي مجوز به بانک‌ها معادل ۵۰ هزار ميليارد تومان براي ضمانت اوراق بدهي منتشر شده توسط شرکت‌هاي توليدي در بازار سرمايه در مدت يک م اه و تخصيص تسهيلات بازسازي، نوسازي و احياي واحدهاي توليدي به ميزان  ۵۰ هزار ميليارد تومان تا پايان سال ۱۴۰۱ از ديگر بندهاي اين تفاهم‌نامه است.

در اين تفاهم‌نامه، راه‌اندازي سامانه جامع وثايق بانکي تا پايان سال، ايجاد امکان ارئه خدمات صدور و انتقال اوراق گام به صورت غيرحضوري در مدت سه‌ماه و توسعه استفاده از کارت اعتباري در پرداخت تسهيلات خُرد بانکي به‌ويژه اجراي طرح خريد کالاي ايراني از طريق تسهيلات قرض‌الحسه مبتني بر کارت اعتباري تا پايان سال پيش‌بيني شد.

اين تفاهم‌نامه به امضاي «سيد احسان خاندوزي» وزير امور اقتصادي و دارايي، «علي صالح‌آبادي» رييس‌کل بانک‌مرکزي و «سيد رضا فاطمي‌امين» وزير صنعت، معدن و تجارت رسيد.