جزييات حمايت غير تورمي بانک مرکزي از بخش توليد اعلام شد/ انتشار ۱۰۰ هزار ميليارد تومان اوراق گام

تاریخ انتشار : 1401/07/06

تهران- ايرنا- مدير اداره تامين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي با تشريح جزييات حمايت غيرتورمي از توليد، اعلام کرد: در راستاي متنوع‌سازي روش‌هاي تامين مالي غير تورمي توليد و رفع مشکلات اعتباري بنگاه‌ها امسال حداقل ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از معاملات بورس کالا با ابزارهاي اعتباري مانند اوراق گام تامين مالي مي‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از بانک مرکزي، حميد آذرمند با اشاره به تفاهم‌نامه ۲۲ ماده‌اي که اخيراً ميان بانک مرکزي و وزارتخانه‌هاي صمت و امور اقتصادي و دارايي به امضا رسيده است ضمن تشريح جزئيات اين تفاهم‌نامه گفت: دستورالعمل معاملات بورس کالا با استفاده از ابزارهاي اعتباري هفته گذشته به شبکه بانکي ابلاغ و زيرساخت‌هاي لازم فراهم شده است که انتظار مي‌رود اين هدف در نيمه دوم سال جاري محقق شود.

وي افزود: بند ديگر اين تفاهم‌نامه در خصوص تأمين مالي زنجيره نفت و فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي و همچنين زنجيره‌اي صنايع غذايي با استفاده از ابزارهاي تأمين مالي زنجيره‌اي است که دراين‌خصوص به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد تومان براي نيمه دوم سال هدف‌گذاري شده است.

مدير اداره تأمين مالي زنجيره‌اي توليد با بيان اينکه به‌منظور استفاده از ابزارهاي تأمين مالي مبتني بر بازار سرمايه توافق شد که بانک مرکزي به ميزان ۵۰ هزار ميليارد تومان به بانک‌ها جهت ضمانت اوراق بدهي منتشر شده توسط شرکت‌ها در بورس مجوز اعطا کند افزود: اين موضوع مي‌تواند روش‌هاي تأمين مالي مبتني بر بازار سرمايه را به ميزان قابل‌توجهي توسعه  دهد.

اين مقام مسئول در بانک مرکزي تصريح کرد: علاوه بر مواردي که گفته شد بحث اجرايي‌شدن استعلام صورت‌حساب الکترونيک بابت پرداخت تسهيلات و اعتبارات توسط بانک‌ها بود که مقرر شد تا پايان سال به ميزان ۷۰ درصد حداقل اين فرايند عملياتي و اجرايي شود ضمن اينکه در خصوص تکميل زيرساخت‌هاي تأمين مالي زنجيره برنامه‌ريزي‌شده است که ظرف مدت دو ماه آينده تمامي زيرساخت‌هاي موردنياز براي تأمين مالي زنجيره تکميل شود.

وي افزود: به‌منظور استفاده از ابزار کارت اعتباري هم هدف‌گذاري شده که امکان پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه خانوار از طريق کارت‌هاي اعتباري مهيا شود و خانوارها قادر باشند تسهيلات قرض‌الحسنه موردنياز را از طريق کارت‌هاي اعتباري دريافت کنند.

آذرمند در خصوص تقويت صندوق‌هاي تخصصي تضمين از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه گفت: در اين زمينه هم توافق بين دستگاه‌ها انجام‌گرفته است که از طريق تقويت صندوق‌هاي تخصصي تضمين امکان تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي با ريسک پايين‌تر و پوشش ريسک مناسب مهيا خواهد شد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: علاوه بر اينها مقرر شد که لايحه وثايق بانکي هم طي ماه‌هاي آينده نيز در دولت نهايي و به مجلس ارسال شود که از اين طريق هم امکان تنوع‌بخشي به نحوه وثيقه‌سپاري بنگاه‌ها مهيا خواهد شد ضمن اينکه به‌منظور اجرايي‌شدن اين برنامه‌ها کارگروه عملياتي تفاهم‌نامه از دوهفته پيش کار خود را در بانک مرکزي شروع کرده است و به صورت منظم و هفتگي اين کارگروه تشکيل مي‌شود و انشاا... نظارت بر روند اجراي تفاهم‌نامه از طريق اين کارگروه به صورت مستمر انجام خواهد شد.

گفتني است در راستاي تحقق اهداف شعار سال مبني بر حمايت از توليد دانش بنيان و اشتغال‌آفرين و همچنين به‌منظور تقويت راهکارهاي تامين سرمايه در گردش توليد که در ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت با رهبر معظم انقلاب در هشتم شهريورماه مورد تاکيد قرار گرفت و همچنين در ادامه سياست‌هاي دولت سيزدهم درباره ارتقاي و بهبود شيوه‌هاي تامين مالي توليد و هدايت منابع و اعتبارات به سمت فعاليت‌هاي مولد در جهت رشد توليد، تفاهم‌نامه‌اي در ۲۲ بند مورد توافق وزراي اقتصاد و صمت و رييس‌کل بانک مرکزي قرار گرفت و مقرر شد تا همه اقدام‌هاي لازم بر اساس تفاهم‌نامه، مورد اجرا و پيگيري قرار گيرد. اين تفاهم‌نامه به امضاي «سيد احسان خاندوزي» وزير امور اقتصادي و دارايي، «علي صالح‌آبادي» رييس‌کل بانک مرکزي و «سيد رضا فاطمي امين» وزير صنعت، معدن و تجارت رسيد.