رويکرد جديد بانک مرکزي براي شفافيت در بازار ارز؛

تاریخ انتشار : 1401/07/11

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بانک مرکزي در تابستان امسال با سه اقدام مهم در راستاي کنترل بازار ارز، توانست روند افزايشي قيمت دلار را متوقف کند. نخستين اقدام مجوز به صرافي‌ها براي خريد ارز‌هاي صادرکنندگان به نرخ توافقي بود که براين اساس شاهد استقبال بالاي صادرکنندگان براي عرضه ارز خود به صرافي‌ها بوديم. در اين رويکرد جديد بانک مرکزي، صادرکنندگان براي فروش ارز حاصل از صادرات، بدون قيمت دستوري و بدون محدوديت و بر اساس توافق با خريدار، نرخ را مشخص مي‌کنند و به صرافي مي‌فروشند. در واقع بانک مرکزي در اين طرح بدون اينکه از منابع ارزي خودش استفاده کند و به اصطلاح ارزپاشي داشته باشد، توانست از منابع واقعي در بازار ارز به سود اصلاح چرخه قيمتي استفاده کند.

 

بعد از موفقيت اين اقدام در بازار و افزايش عرضه اسکناس ارز به سوي صرافي‌ها و پيشي گرفتن عرضه از تقاضا، شاهد کاهش نرخ ارز بوديم که بانک مرکزي نيز در ادامه اين اتفاق، سياست ديگري به کار گرفت و آن هم اينکه به صرافي‌ها اجازه داده شد تا علاوه بر ارز صادرکنندگان، نسبت به خريد ارز از همه اشخاص حقيقي و حقوقي با نرخ توافقي به منظور فروش به متقاضيان اقدام کنند.

 

پيرو اين گام‌هاي اساسي و مهم بانک مرکزي که منجر به ساماندهي بازار ارز هم شد، صرافان از کاهش تقاضا گفتند و اعلام کردند که لازم است بستري برايشان فراهم شود تا ارز باقيمانده در صرافي‌ها را هم عرضه کنند که اين درخواست و اتفاق پيش زمينه گام سوم بانک مرکزي در حوزه کنترل و مديريت بازار ارز شد.

 

در اقدام سوم، اعلام شد که فروش ارز صادرکنندگان به صرافي‌ها با نماد‌هاي معاملاتي جديد تحت عنوان دلار صادراتي و يورو صادراتي در بازار متشکل ارزي راه اندازي شد. در نهايت با اجراي اين سياست جديد در بازار متشکل ارزي، عمق معاملات ارزي در صرافي‌ها افزايش يافت.

 

اين اقدامات بانک مرکزي با هدف ساماندهي بازار ارز و ثبات بخشي به قيمت‌ها در حالي اجرايي مي‌شود که به گفته مسئولان امر تداوم آن‌ها، گام موثري در اين مسير است و مي‌تواند آثار مثبت و ارزشمندي در اقتصاد و بازار‌هاي مالي داشته باشد.

 

حالا در اقدامي تازه، مقرر شده تا صرافي‌هاي داراي مجوز فعاليت از بانک مرکزي از يازدهم مهرماه ۱۴۰۱ نرخ‌هاي خريد و فروش ارز را علاوه بر تابلوي صرافي در درگاه يکپارچه اعلام نرخ ارز نيز درج کنند که براين اساس فهرست نرخ‌هاي اعلامي در وبگاه رسمي بازار متشکل ارز ايران منتشر خواهد شد.

رويکرد

 

بانک مرکزي در بخشنامه‌اي به کليه صرافي‌هاي داراي مجوز فعاليت از اين بانک اعلام کرد در راستاي شفافيت و ساختارمند شدن اعلام نرخ خريد و فروش ارز توسط شبکه صرافي‌هاي کشور و رقابتي کردن نرخ‌ها و همچنين با هدف تسهيل دسترسي و مقايسه نرخ‌ها براي هموطنان و متقاضيان ارز از ۱۱ مهر ماه امسال نرخ‌هاي خريد و فروش ارز خود را علاوه بر درج در تابلوي صرافي، در درگاه يکپارچه اعلام نرخ ارز که حساب کاربري آن توسط بازار متشکل ارز ايران در اختيار صرافي‌ها قرار مي‌گيرد درج کنند.

 

فهرست نرخ‌هاي اعلامي به همراه ساير اطلاعات صرافي‌ها از جمله آدرس و شماره تماس در وب گاه رسمي بازار متشکل ارز ايران به نشاني www.ice.ir ارائه خواهد شد.