خبرهاي خوب درباره آزادسازي ارزهاي بلوکه شده در راه است

تاریخ انتشار : 1401/07/12

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ علي صالح آبادي رئيس کل بانک مرکزي صبح امروز (دوشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱) در مراسم رونمايي از درگاه يکپارچه اعلام نرخ صرافي‌ها با اشاره به اقدامات خوب بانک مرکزي در راستاي شفاف سازي بازار ارز اظهار داشت: نخستين اقدام راه اندازي بازار توافقي بود که در ادامه در بستر بازار متشکل ارزي توسعه يافت. در ادامه قرار شد مانند بازار بورس، بازار متشکل هم شرايطي فراهم کند که مردم بتوانند عمق بازار توافقي را مشاهده کنند. هم اکنون اين نرخ‌ها و معاملات لحظه به لحظه بروزرساني مي‌شود.

وي افزود: اقدام بعدي اين بود که علاوه بر اينکه صرافان پشت ويترين خود نرخ‌هاي خريد و فروش را ارائه مي‌کنند، در يک سامانه اين نرخ‌ها اعلام شود. اين کار با تعداد محدودي از صرافي‌ها شروع شده که تا حضور همه ۵۴۵ صرافي بازار متشکل ادامه خواهد يافت. اين کار قطعا به شفافيت و عمق بخشي به بازار کمک مي‌کند و مردم مي‌توانند مقايسه. انتخاب کنند. رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: در تلاش هستيم که امکاني فراهم شود که متقاضي در همين سامانه ارز مورد نياز را بصورت برخط به صراف اعلام کند و ارز خود را حضوري دريافت نموده يا به حسابش واريز شود.

صالح آبادي با اشاره به افزايش قابل توجه عرضه ارز در سامانه نيما گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۲ ميليارد و ۴۳۰ ميليون دلار در بازار نيما معامله شد، در حالي که در ۶ ماه سال گذشته ۱۲ ميليارد و ۳۶۳ ميليون دلار بوده است.


وي با اشاره به اينکه در گذشته با وجود ارز ۴۲۰۰، تقاضا براي ارز اين ارز بسيار بالا بود توضيح داد: امسال با نيمايي شدن نرخ ارز، تقاضا براي ارز کالا‌هاي اساسي به شدت کاهش يافته، چون نياز‌هاي کاذب حذف شده و نياز‌هاي واقعي اعلام مي‌شود؛ بنابراين هم اکنون ارز‌هايي که در گذشته فقط براي واردات کالا‌هاي اساسي استفاده مي‌شد، هم براي کالا‌هاي اساسي و هم ساير کالا‌ها استفاده مي‌شود و عرضه ارز بسيار بيشتر از تقاضا است.


صالح آبادي يادآور شد: در بازار توافقي هم در ۶ ماهه نخست امسال بيش از ۶۰۰ ميليون دلار اسکناس ارز معامله شد که به عمده نياز‌هاي خدماتي پاسخ داده است. وي افزود: هرچه امکان تأمين ارز در بازار توافقي بيشتر شود، نياز مردم براي مراجعه به ساير بازار‌ها کاهش خواهد يافت.

رئيس کل بانک مرکزي همچنين از ارائه مشوق‌هايي براي افزايش عرضه در اين بازار خبر داد. وي همچنين گفت برخي صرافي‌هاي خارجي تقاضاي حضور در بازار متشکل را داده اند که در حال بررسي راهکار‌هاي اين درخواست هستيم

صالح آبادي با تاکيد بر اينکه وضعيت تأمين ارز کشور بسيار خوب است افزود: براي تامين نياز‌هاي ارزي کشور هيچ مشکلي نداريم.


وي با اشاره به تحريم اخير برخي شرکت‌هاي ايراني از سوي آمريکا هم بيان کرد: اخيرا جلسه‌اي با وزير محترم نفت داشته ايم. با توجه به راهکار‌هاي تعبيه شده، مي‌توانيم نياز‌هاي کشور را تأمين کنيم. همکاران ما در شبکه صرافي‌ها در کنار همکاران فروش نفت راهکار‌هايي دارند که در هر شرايطي قادر هستند کار خود را انجام دهند.

رئيس کل بانک مرکزي درباره نوسانات اخير نرخ ارز اظهار کرد: بانک مرکزي در بازار حضور فعال دارد. هدف ما ايجاد تعادل در بازار است و بانک مرکزي در روز‌هاي آتي در کنار شبکه صرافي کشور حضور پررنگي در بازار خواهد داشت

صالح آبادي پيرامون خبر‌هايي که درباره آزادسازي بخشي از منابع ارزي کشور منتشر شده توضيح داد: با همکاري خوبي که بين بانک مرکزي و وزارت امور خارجه وجود داشته، پيشرفت‌هاي بسيار خوبي در اين زمينه داشته ايم که در روز‌هاي آينده خبر‌هاي خوبي بصورت واقعي در اين زمينه اعلام خواهيم کرد. وي يادآور شد: اين منابع متعلق به بانک مرکزي است که مي‌توانيم از آن استفاده کنيم. البته بخشي هم متعلق به صندوق توسعه ملي است.

 

به گفته رئيس کل بانک مرکزي، منابع ارزي جزيي از دارايي هاي ملت ايران است و بايد در راستاي منافع کشور مورد استفاده قرار بگيرد. در همين راستا هم بانک مرکزي با همکاري دستگاه ديپلماسي از ابتداي استقرار دولت، پيگيري اين موضوع را بطور جدي در دستور کار قرار داد که در يک مرحله، خوشبختانه منجر به آزادسازي بخشي از منابع مسدودي در انگليس پس از بيش از ۴۰ سال گرديد که رسما هم در اين خصوص اطلاع رساني شد. درخصوص ساير منابع مسدودي هم مذاکرات فشرده و مستمري در راستاي استيفاي حقوق قانوني ملت ايران انجام و طي هفته هاي اخير هم پيشرفت خوبي در اين خصوص حاصل شده، البته برخي ملاحظات بانکي در اين زمينه باقي است که به طرف هاي مقابل اعلام شده و نمايندگان طرفين در حال پيگيري اين موضوع هستند.