تسهيل فضاي کسب‌وکار و پايش سرمايه‌گذاري

تاریخ انتشار : 1401/07/17

ليلا مرادي مديرکل دفتر محيط کسب‌وکار وزارت صمت به‌‌‌منظور تسهيل فضاي کسب‌وکار و همچنين افزايش بهره‌‌‌وري سرمايه و استفاده حداکثري از ظرفيت‌‌‌هاي توليد کشور و با هدف فعال‌‌‌سازي واحدها و طرح‌‌‌هاي نيمه‌‌‌تمام و راکد يا تعطيل، اقدامات متعددي در حال پيگيري است. صدور مصوبه شماره ۱۱۱۲۹۶/ ت۵۹۷۳۹ه مورخ ۲۳/ ۰۶/ ۱۴۰۱ هيات‌وزيران در چند روز اخير را مي‌‌‌توان يکي از اقدامات تاثيرگذار در اين حوزه برشمرد. براساس بند «۲» اين مصوبه، واحدهاي توليدي تعطيل با ارائه برنامه راه‌‌‌اندازي و احياي مجدد، پس از تصويب کارگروه ملي تسهيل و رفع موانع توليد، مشمول مزاياي آيين‌نامه اجرايي تبصره «يک» ماده «۵» مکرر قانون صدور چک خواهند شد.

همچنين براساس بند «۳» مصوبه يادشده، وزارتخانه‌‌‌هاي جهاد کشاورزي و صنعت، معدن و تجارت، مکلف شده‌‌‌اند، روند سرمايه‌گذاري در اراضي، اعم از داخل يا خارج از شهرک‌هاي صنعتي يا کشاورزي را که به صورت اجاره بلندمدت واگذار شده‌اند به نحوي پايش کنند که چنانچه اجراي طرح‌‌‌ها، با تاخير بيش از يک‌سال از زمان‌بندي مندرج در قرارداد واگذاري مواجه شد، پس از سه‌فقره اخطار با فاصله زماني يک‌ماهه، نسبت به فسخ قرارداد زمين اقدام کنند تا فرصت سرمايه‌گذاري براي متقاضيان جديد و توانمند نيز فراهم شود.

همزمان با ابلاغ مصوبه هيات‌وزيران، دستورالعمل سرمايه‌گذاري نيز در سطح وزارتخانه با رويکرد افزايش شفافيت، تسهيل امور و توسعه و هدايت سرمايه‌گذاري‌‌‌ها در حال تدوين است که در مفاد آن، پايش سرمايه‌گذاري از طريق تعليق خودکار و سيستمي جوازتاسيس طرح‌هاي راکد و فاقد پيشرفت فيزيکي مناسب پيش‌بيني شده است.

 

هرچند نظارت بر روند اجراي طرح‌‌‌هاي سرمايه‌گذاري امري ضروري و اجتناب‌ناپذير است؛ اما شرايط اقتصادي کشور و موانع پيش‌‌‌روي سرمايه‌گذاران نيز بايد مورد توجه جدي قرار گيرد و برنامه‌‌‌زمان‌بندي در قراردادهاي واگذاري به‌‌‌گونه‌‌‌اي تنظيم شود تا سرمايه‌گذاران فرصت کافي براي تکميل طرح در شرايط اقتصادي کنوني را داشته باشند. همچنين به‌منظور تسريع در راه‌‌‌اندازي طرح‌‌‌ها و واحدهاي راکد يا تعطيل، سامانه‌‌‌ به‌‌‌هم‌‌‌رساني در درگاه خدمات وزارتخانه ايجاد شده که در آن صاحبان بنگاه‌‌‌ در صورت تمايل به مشارکت يا واگذاري طرح يا واحد خود، امکان ثبت مشخصات و معرفي بنگاه به علاقه‌‌‌مندان سرمايه‌گذاري جديد، از جمله متقاضيان صدور جوازتاسيس را خواهند داشت. به‌‌‌موازات، هنگام ثبت درخواست جوازتاسيس در سامانه بهين‌‌‌ياب، فهرست واحد يا طرح‌‌‌هاي آماده واگذاري يا مشارکت به رويت متقاضيان دريافت جوازتاسيس مي‌رسد تا در صورت تمايل، با سرمايه‌گذاري اوليه کمتر، نسبت به تکميل طرح‌‌‌ نيمه‌‌‌تمام يا احياي واحدهاي راکد اقدام کنند. تمام فرآيندهاي واگذاري يا مشارکت، با توافق طرفين انجام خواهد شد و وزارتخانه دخالتي در اين خصوص ندارد.