بررسي راهکارهاي حمايتي از بازار سرمايه در نشست اخير مديران بورسي و وزير اقتصاد

تاریخ انتشار : 1401/07/19

تهران- ايرنا-وزارت اقتصاد اعلام کرد: در نشست مديران هلدينگ‌هاي بورسي با وزير اقتصاد مسائل بنيادين شرکت‌هاي بورسي مورد بررسي قرار گرفت و علاوه بر اتخاذ راهکار کوتاه‌مدت، راهکارهاي حمايتي بلندمدت از بورس مورد تاکيد قرار گرفت.

به گزارش ايرنا، وزارت امور اقتصادي و دارايي در واکنش به مطالب منتشر شده در خصوص جلسه مديران بورسي با وزير اقتصاد در توضيحاتي اعلام کرد؛ استدلال مطرح شده درباره بي‌نتيجه بودن جلسه وزير اقتصاد با مديران بورسي در حالي مطرح مي‌شود که تنها يک روز از اين جلسه گذشته است و قاعدتاً در نشستي که بيشترين تاکيد بر برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت براي حمايت از بازار سرمايه مطرح مي‌شود، نمي‌توان انتظار داشت نتايج در کمتر از ۲۴ ساعت نمايان شود.

ادر عين حال که در اين نشست مسائل بنيادين هلدينگ‌هاي بورسي و اثرپذيري سودآوري صنايع از متغيرهاي بودجه مطرح شد و براي اولين بار قرار شد براي پيشگيري از هرگونه مصوبه و تصميمي که سيگنال منفي به بازار و صنايع بدهد، پيشنهادات مديران هلدينگ‌هاي و شرکت‌هاي بزرگ بورسي پيش از بررسي و تدوين لايحه بودجه سال ۱۴۰۲ از سوي دولت به صورت مدون به ستاد اقتصادي دولت ارائه شود.

اختصاص منابعي از سوي هلدينگ‌ها براي حمايت از سهم‌هاي خود در قالب انتشار اوراق اختيار تبعي، از ديگر مسائل مطرح شده بود که توافق شد در طي روزهاي آينده صورت پذيرد و قاعدتاً وقتي اين نشست در روز ۱۶ مهرماه برگزار شده، نمي‌توان انتظار داشت اين تصميم در روز ۱۷ مهرماه عملي شود.

در عين حال همچنان که هم وزير امور اقتصادي و دارايي و هم رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست دو ساعته با مديران هلدينگ‌هاي بورسي مطرح کردند اين راهکار يعني انتشار اوراق تبعي تصميمي کوتاه‌مدت براي حمايت از بازار سرمايه است و دولت به دنبال راهکارهاي بلندمدت براي بازگشت اعتماد به بورس و رونق اين بازار است.

اتخاذ راهکارهايي براي رشد حاشيه سود شرکت‌ها و افزايش روند سودآوري در قالب بسته پيشنهادي به دولت موضوعي است که از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان بورس و اوراق بهادار با جديت دنبال مي‌شود.

نکته قابل توجه اين است که بازار بورس غير از عوامل داخلي که در هفته‌هاي اخير با برهم خوردن آرامش جامعه تشديد شد، از عوامل خارجي هم تاثير مي‌گيرد و تلاطم در اقتصاد جهاني نيز اثر مستقيم بر اين بازار دارد و تنها در يک نمونه قيمت نفت در عرض دو هفته دو نوسان بالاي ۵ درصد داشته و اين نوسان‌ها به شدت پيش‌بيني پذيري را دشوار مي‌کند.